Students' evaluation of
unexpected findings that do not match hypotheses based on their current
understanding has an important role in their conceptual changes in inquiry
activities. One of the issues that may encounter unexpected findings is the
issue of chemical energy. Most students believe that spontaneous reactions will
be exothermic, and that endothermic reactions can occur by external heating. In
this study, the scientific reasoning of the students who participated in an
inquiry based experiment about deciding the heat of a spontaneous endothermic
reaction as a rare phenomenon in daily life was examined. The study was
conducted with 58 students in the first year of a faculty of education. The
data were collected from students' experiment sheets and interviews with them.
When the hypotheses established by the participants and their decisions about the
heat of the reaction were examined, it was observed that some of them exhibited
consistent scientific reasoning, while many showed confirmation bias; while
some of them changed their alternative understanding, most of them did not.
Öğrencilerin mevcut anlayışlarına dayalı olarak
kurdukları hipotezlerle uyuşmayan beklenmedik bulguları değerlendirmelerinin,
onların sorgulayıcı araştırma etkinliklerindeki kavramsal değişimlerinde önemli
yeri vardır. Beklenmedik bulgularla karşılaşılabilecek konulardan biri kimyasal
enerji konusudur. Öğrencilerin çoğu, istemli tepkimelerin ekzotermik olacağına,
endotermik tepkimelerin ise dışarıdan ısıtmayla gerçekleşebileceğine inanır. Bu
çalışmada günlük hayatta sık karşılaşılmayan bir olgu olarak istemli endotermik
bir tepkimenin ısısına karar vermeyle ilgili bir sorgulayıcı araştırma deneyine
katılan öğrencilerin bilimsel muhakemeleri incelendi. Çalışma bir eğitim
fakültesinin birinci sınıfındaki 58 öğrenciyle gerçekleştirildi. Veri toplamada
öğrencilerin deney föylerinden ve onlarla gerçekleştirilen görüşmelerden
faydalanıldı. Katılımcıların kurdukları hipotezler ve tepkimenin ısısıyla
ilgili kararları incelendiğinde, bazılarının tutarlı bilimsel muhakemeler
sergilerken, birçoğunun doğrulama yanlılığı gösterdiği; yine bir kısmının
alternatif anlayışlarını değiştirirken, çoğunun değiştirmediği belirlendi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | August 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |