Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik inanç ve tutumlarının matematik başarıları ile olan ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Geometriye yönelik inanç ve tutumun matematik başarısını hangi düzeyde yordadığı da araştırılan bir diğer konudur. Çalışma nicel yöntemli, tarama modeliyle tasarlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin Akdeniz Bölgesi’nde bulunan orta büyüklükteki bir ildeki ortaokullar arasından basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilmiş 2019-2020 bahar döneminde öğrenim gören 490 (255 kız ve 235 erkek) ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak ortaokul öğrencilerine araştırmacılar tarafından geliştirilmiş “Kişisel Bilgi Formu”, Ünlü ve Ertekin (2018) tarafından geliştirilen “Geometriye Yönelik İnanç Ölçeği” ve Bulut, Ekici, İşeri ve Helvacı (2002) tarafından geliştirilen “Geometri Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA, Cohen’s f ve Cohen’s d etki büyüklüğü değerleri, korelasyon ve çoklu regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda ortaokul öğrencilerinin geometri inanç ve tutumları ile matematik başarısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, geometri inanç ve tutumunun matematik başarısının anlamlı birer yordayıcısı olduğu bulunmuştur.
Geometri inancı geometri tutumu matematik başarısı ortaokul öğrencileri matematik eğitimi mathematics education
In this study, it is aimed to investigate the relationship between the beliefs and attitudes of the secondary school students towards geometry and their mathematical achievements and general success scores. The extent to which the belief and attitude towards geometry predicts mathematics achievement and overall success is another subject. The study was designed with a quantitative method, screening model. Research, located on Turkey's Mediterranean Coast from secondary schools in the province chosen by simple random sampling 6 medium sized secondary school in 2019-2020 spring semester studying 490 (255 boys and girls 235) was carried out by secondary school students. As a data collection tool, “Personal Information Form tarafından developed by the researchers, Belief Scale for Geometry Ünlü developed by Ünlü and Ertekin (2018) and “Geometry Attitude Scale developed by Bulut, Ekici, İşeri and Helvacı (2002) were applied to secondary school students. Data were analyzed using t-test, ANOVA, Cohen’s f and Cohen’s d effect size values, correlation and multiple regression analysis methods. As a result of the data analysis, a significant positive relationship was found between the geometry beliefs and attitudes of middle school students and mathematics achievement and general success averages. In addition, geometry beliefs and attitudes were found to be significant predictors of mathematics achievement.
Geometry belief geometry attitude mathematics achievement secondary school students mathematics education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | August 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |