Bu araştırmada, ARCS kategorileri ile bütünleşmiş bilişsel öğrenme modelinin beşinci sınıf öğrencilerin çokgenler ve üçgenler konusundaki öğrenme düzeylerine ve motivasyonlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney grubu 137 ve kontrol grubu 137 öğrenciden oluşmuştur. Deney grubu öğrencilerine, çokgenler ve üçgenler konusu ARCS kategorileri ile bütünleşmiş bilişsel öğrenme modeline dayalı olarak, kontrol grubu öğrencilerine geleneksel öğretim yöntemine dayalı olarak işlenmiştir. Araştırmada, geometri başarı testi ve geometri kavram algılama testi kullanılmış ve geometri motivasyon ölçeği ve geometri motivasyon profili ölçeği geliştirilerek veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde t testinden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda, deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre başarı ve kavram algılama düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Kontrol grubundaki öğrencilerin deney grubundaki öğrencilere kıyasla geometri dersinde kendilerini yetersiz gördüğü ve korkularının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Diğer bir sonuç ise deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine kıyasla doyum puanlarının yüksek olması ve geometri dersine yönelik dikkatlerinin daha fazla olmasıdır.
ARCS kategorileri ile bütünleşmiş bilişsel öğrenme modeli başarı düzeyi kavram algılama düzeyi motivasyon
In this study, it is aimed to determine the effect of the integrated cognitive model of learning with ARCS categories on the learning and motivation levels of fifth grade students about polygons and triangles. The post-test control group model was used in the study. Both the experimental group and the control group consisted of 137 students. The subject of polygons and triangles was taught to the experimental group students based on the integrated cognitive model of learning with ARCS categories, and to the control group students based on the traditional method of teaching. In the present study, geometry achievement test and geometry concept perception test were used, and the data were collected by developing the geometry motivation scale and the geometry motivation profile scale. Thus, t test was utilized in the analysis of the data. As a result of the analysis of the research data, it was seen that the experimental group students had higher levels of achievement and concept perception compared to the control group students. Moreover, it was determined that the students in the control group considered themselves insufficient and had more fear towards geometry lessons compared to the students in the experimental group. Furthermore, the satisfaction scores of the experimental group students were higher and they paid more attention to the geometry lessons than the control group students accordingly.
ARCS categories Cognitive model of learning achievement level concept perception level motivation
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2021 |
Submission Date | April 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |