– In this
study, it was aimed to reveal prospective elementary mathematics teachers’
abilities of using geometric proofs in triangle teaching. The data of this
study which was based on the techniques of qualitative research was obtained
from students attending third class of elementary mathematics teacher education
program at a public university in the north of Turkey, in 2013-2014 academic
year. As data colletion tool, five open-ended questions which were prepared by
the researchers taking the opinions of experts were used and the obtained data
was analyzed through content analysis. The results show that proving abilities
of prospective teachers are low. Three volunteer prospective teachers were made
a semi-structured interviews with the intent of examining their proofs in
detail. The obtained interview data have exposed that prospectice teachers
usually attempt to produce geometric proofs using elementary, concrete and
practical solution ways in terms of their own perpectives.
Bu çalışmada ilköğretim
matematik öğretmen adaylarının üçgenlerin öğretiminde geometrik ispatları
kullanabilme becerilerini ortaya koymak amaçlanmışır. Nitel araştırma
teknikleri temel alınarak desenlenen bu araştırmanın verileri 2013-2014
eğitim-öğretim bahar yarıyılında bir devlet üniversitesinin İlköğretim
Matematik Öğretmenliği Programı’ nda öğrenim gören üçüncü sınıf öğrencilerinden
elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
hazırlanan, uzman görüşleri alınarak son şekli verilen ispata yönelik 5 tane
açık uçlu soru kullanılmış ve veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde
edilen sonuçlar öğretmen adaylarının ispat yapabilme becerilerinin düşük
olduğunu göstermektedir. Gönüllü olan 3 öğretmen adayı ile yaptıkları ispatları
daha detaylı biçimde incelemek amacıyla yarı yapılandırılmış mülakatlar
yapılmıştır. Elde edilen mülakat verileri, öğretmen adaylarının genellikle
basit, somut ve kendileri açısından pratik olan çözüm yollarını kullanarak
ispat yapmaya çalıştıklarını göstermiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Submission Date | April 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 10 Issue: 2 |