In this study an attitude scale towards the subject of pressure and
buoyant force of the physics course was developed for high school students. 52
items, prepared by using students’ views on the subject were reduced to 44
items after taking the experts opinions. The scale was prepared as 5 point
Likert type. The analysis was carried out by using the data of the 804 high
school students who were taught the subject of pressure and buoyant force. In
exploratory factor analysis, it was decided that there were four factors and
items, which were inappropriate, were excluded. The variance of scale
consisting of 31 questions and four factors is %56. Factors were named as
anxiety, interest, importance and self-efficacy. Consistency of the model was
analyzed by using confirmatory factor analysis. As a result of the necessary
modifications, fit indices provided acceptable conformity criterias. Cronbach alpha
reliability coefficient was 0.913 for anxiety, 0.922 for interest, 0.847 for
importance and 0.711 for self-efficacy.
pressure and buoyant force attitude scale scale development physics course high school students
Bu çalışmada
lisede öğrenim gören öğrenciler için fizik dersi basınç ve kaldırma kuvveti konusuna
yönelik tutum ölçeği geliştirilmiştir. Ölçek 5’li Likert tipinde hazırlanmıştır.
Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde, 804 lise öğrencisinin verileri üzerinden
analizler yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizinde 4 faktör olduğuna karar
verilmiş ve uygun olmayan maddeler, ölçek dışı bırakılmıştır. 31 soru ve 4
faktörden oluşan bu ölçeğin açıkladığı varyans %56’dır. Faktörlere kaygı, ilgi,
önem ve özyeterlik isimleri verilmiştir. Modelin uyumu doğrulayıcı faktör
analizi ile incelenmiştir. Gerekli modifikasyon sonucunda uyum indeksleri kabul
edilebilir uyum kriterini sağlamıştır. Ölçekte yer alan faktörlerin
Cronbach-alfa güvenirlik katsayıları kaygı 0,913; ilgi 0,922; önem 0,847;
özyeterlik 0,711 olarak bulunmuştur.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | June 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 1 |