İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Enerji ve Enerji ile İlgili Kavramları Algılamaları
Year 2009,
Volume: 3 Issue: 2, 52 - 73, 01.12.2009
Aytekin Cokelez
Kemal Yürümezoğlu
,
Sinan Ayaz
Aytekin Çökelez
Abstract
Bu çalışma; ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin enerji ve enerji ile ilgili kavramları zihinlerinde nasıl algıladıklarını ve bunların zaman içerisinde nasıl değiştiğini belirlemeye yönelik olarak tasarlanmıştır. Bu amaçla, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşan toplam 120 kişilik örneklem grubuna dört açık uçlu sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin enerji, enerjinin kaynağı, enerjinin formu ve enerjinin transferi ilgili kavramları zihinlerinde yapılandırmalarında eksiklikler olduğu saptanmıştır.
References
- Amettler, J., & Pinto, R. (2002). Students’ reading of innovative images of energy at secondary school level. International Journal of Science Education, 24 (3), 285-312.
- Ausubel, D.P. (1968). Educational Psychology. A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D., & Turgut, M.F. (1997). Kimya öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları.
- Creswell, J.V. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Çepni, S. (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji (4.baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Dekkers, P.J.J.M., & Thijs, G.D. (1998). Making Productive Use of Students’ Initial Conceptions in Developing the Concept of Force. Science Education, 82, 31-51.
- Dominguez, J., De Pero, A., & Garcia-Rodeja, F. (1998). Las particulas de la materia y su utilizacion en el campo concetual de calor y temperatura: un estudio transversal. Ensañanza de las Ciencias, 16 (3), 461-475.
- Eryılmaz, A., & Tatlı, A. (1999). ODTÜ öğrencilerinin mekanik konusundaki kavram yanılgıları. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM.
- Gezer, K., Köse, S., & Sürücü, A. (1999). Fen Bilgisi Eğitim ve Öğretimin Durumu ve Bu Süreçte Laboratuarın Yeri. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM.
- Griffiths, K.A., & Preston, R.K. (1992). Grade-12 students’ misconceptions relating to fundamental characteristics of atoms and molecules. Journal of Research in Science Teaching, 29 (6), 611-628.
- Gunstone, R., White, R., & Fensham, P. (1988). Developments in style and purpose of research on the learning of science. Journal of Research in Science Teaching, 25, 513-530.
- Gülçiçek, Ç. (2002). Lise 2. sınıf öğrencilerinin mekanik enerjinin korunumu konusundaki kavram yanılgıları. Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
- Gürdal, A., Bayram, H., & Şahin, F. (1999). İlköğretim Okullarında Enerji Konusunun Entegrasyon ile Öğretilmesi. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Ankara.
- Harlen, W. (1985). Primary science. taking the plunge. London: Heinnemann Educational.
- Hinrichs, R., & Kleinbach, M. (2002). Energy: Its use and the the environment. New York: Thomson Learning.
- Kaper, W.H., & Goedhart, M.J. (2002a). Forms of energy, an intermediary language on the road to thermodynamics? Part I, International Journal of Science Education, 24 (1), 81-95.
- Kaper, W.H., & Goedhart, M.J. (2002b). Forms of energy, an intermediary language on the road to thermodynamics? Part II, International Journal of Science Education, 24 (2), 119-137.
- Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Karaca, G., & Göktan, S.Ö. (2007). Ortaöğretim Kimya 10 Ders Kitabı. Ankara: Paşa Yayıncılık.
- Kızıldağ, G., Dursun, M.F., Ertürk, A.T., & Karahan, A. (2007). Ortaöğretim Kimya 11, MEB. Yayınları, İstanbul: Nesil Matbaacılık.
- Konuk, M., & Kılıç, S. (1999). Fen Bilimleri Öğrencilerinde Bitki ve Hayvanlardaki Enerji Kaynağı Konusundaki Kavram Yanılgıları. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Ankara.
- Köse, S., Bağ, S., Sürücü, A., & Uçak, E. (2006). The opinions of prospective teachers’ about energy sources for living organisms. International Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 141-152.
- Kruger, C. Palacio, D., & Summers, M. (1992). Surveys of English primary school teachers’ conceptions of force. energy and materials. Science Education, 76 (4), 339- 351.
- MEB, (2005). Fen ve Teknoloji Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Ogborn, J. (1990). Energy, change, difference and danger. School Science Review, 72 (259), 81-85.
- Osborne, R.J., & Cosgrove, M.M. (1983). Children’s Conceptions of the Changes of State of Water. Journal of Research in Science Teaching, 20 (9), 825-838.
- Osborne, R.J., & Freyberg, P. (1985). Learning in science: The implications of children's science. Hong Kong: Heinemann.
- Osborne, R.J., & Wittrock, M.C. (1983). Learning Science: A Generative Process. Science Education, 67(4), 489-508.
- Özmen, H., Dumanoğlu, F., & Ayas, A. (2000). Ortaöğretimde Enerji Kavramının Öğretimi ve Enerji Eğitimi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
- Palmer, D. (1999). Exploring the link between students’ scientific and nonscientific conceptions. Science Education, 83, 639-653.
- Palmer, D. (2001). Students’ alternative conceptions and scientifically acceptable conceptions about gravity. International Journal of Science Education, 23 (7), 691- 706.
- Papadouris, N., Constantinou, C.P., & Kyratsi, T. (2008). Students’ use of the energy model to account for changes in physical systems. Journal of Research in science teaching, 45 (4), 444-469.
- Psillos, D. (1997). Teaching of elementary electrics. Electronical document. http://icar.univ-lyon2.fr/Equipe2/coast/ressources/ICPE/francais/partieE/E4.html (27.01.2009).
- Sağdıç, D., Bulut, Ö., Korkmaz, S., Börü, S., Öztürk, E., & Cavak, Ş. (2007). Ortaöğretim 10. Sınıf Biyoloji. (2. Baskı), Ankara: MEB. Yayınları.
- Schulte, P.L. (2001). Preservice elementary teachers’ alternative conceptions in science and attitudes towards teaching science. Unpublished Phd, University of New Orleans, New Orleans.
- Shipstone, D.M., Rhöneck, C.V., Jung, W., Karrqvist, C., Dupin, J.-J., Johsua, S., & Licht, P. (1988). A study of students’ understanding of electricity in five European countries. International Journal of Science Education, 10 (3), 303-316.
- Soloman, J. (1985). Teaching the conservation of energy, Physics Education, 20, 165-170.
- Stylianidou, F., Ormerod, F., & Ogborn, J. (2002). Analysis of Science Textbook Pictures about Energy and Pupils’ Readings of Them. International Journal of Science Education, 24 (3), 257-283.
- Şahan, B.Y. & Tekin, L. (2007). Ortaöğretim 10. Sınıf Fizik Ders Kitabı. İzmir: Zambak Yayınları.
- Trefil, J., & Hazen, R.M. (2004). Physics matters: an intraduction to conceptual physics. Wiley, New York.
- Warren, J.W. (1983). Energy and its Carriers: A Critical Analysis. PhysicsEducation, 18, 209-212.
- White, R. ve Gustone, R. (1992). Probing understanding. London: The Falmer Press.
- Yağbasan, R., & Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (13), 102-119.
- Yıldırım A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, Ö., Tekkaya, C., Geban, Ö., & Özden, Y. (1999). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin hücre bölünmesi ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, MEB. ÖYGM.
Year 2009,
Volume: 3 Issue: 2, 52 - 73, 01.12.2009
Aytekin Cokelez
Kemal Yürümezoğlu
,
Sinan Ayaz
Aytekin Çökelez
References
- Amettler, J., & Pinto, R. (2002). Students’ reading of innovative images of energy at secondary school level. International Journal of Science Education, 24 (3), 285-312.
- Ausubel, D.P. (1968). Educational Psychology. A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D., & Turgut, M.F. (1997). Kimya öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları.
- Creswell, J.V. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Çepni, S. (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji (4.baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Dekkers, P.J.J.M., & Thijs, G.D. (1998). Making Productive Use of Students’ Initial Conceptions in Developing the Concept of Force. Science Education, 82, 31-51.
- Dominguez, J., De Pero, A., & Garcia-Rodeja, F. (1998). Las particulas de la materia y su utilizacion en el campo concetual de calor y temperatura: un estudio transversal. Ensañanza de las Ciencias, 16 (3), 461-475.
- Eryılmaz, A., & Tatlı, A. (1999). ODTÜ öğrencilerinin mekanik konusundaki kavram yanılgıları. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM.
- Gezer, K., Köse, S., & Sürücü, A. (1999). Fen Bilgisi Eğitim ve Öğretimin Durumu ve Bu Süreçte Laboratuarın Yeri. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM.
- Griffiths, K.A., & Preston, R.K. (1992). Grade-12 students’ misconceptions relating to fundamental characteristics of atoms and molecules. Journal of Research in Science Teaching, 29 (6), 611-628.
- Gunstone, R., White, R., & Fensham, P. (1988). Developments in style and purpose of research on the learning of science. Journal of Research in Science Teaching, 25, 513-530.
- Gülçiçek, Ç. (2002). Lise 2. sınıf öğrencilerinin mekanik enerjinin korunumu konusundaki kavram yanılgıları. Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
- Gürdal, A., Bayram, H., & Şahin, F. (1999). İlköğretim Okullarında Enerji Konusunun Entegrasyon ile Öğretilmesi. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Ankara.
- Harlen, W. (1985). Primary science. taking the plunge. London: Heinnemann Educational.
- Hinrichs, R., & Kleinbach, M. (2002). Energy: Its use and the the environment. New York: Thomson Learning.
- Kaper, W.H., & Goedhart, M.J. (2002a). Forms of energy, an intermediary language on the road to thermodynamics? Part I, International Journal of Science Education, 24 (1), 81-95.
- Kaper, W.H., & Goedhart, M.J. (2002b). Forms of energy, an intermediary language on the road to thermodynamics? Part II, International Journal of Science Education, 24 (2), 119-137.
- Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Karaca, G., & Göktan, S.Ö. (2007). Ortaöğretim Kimya 10 Ders Kitabı. Ankara: Paşa Yayıncılık.
- Kızıldağ, G., Dursun, M.F., Ertürk, A.T., & Karahan, A. (2007). Ortaöğretim Kimya 11, MEB. Yayınları, İstanbul: Nesil Matbaacılık.
- Konuk, M., & Kılıç, S. (1999). Fen Bilimleri Öğrencilerinde Bitki ve Hayvanlardaki Enerji Kaynağı Konusundaki Kavram Yanılgıları. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Ankara.
- Köse, S., Bağ, S., Sürücü, A., & Uçak, E. (2006). The opinions of prospective teachers’ about energy sources for living organisms. International Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 141-152.
- Kruger, C. Palacio, D., & Summers, M. (1992). Surveys of English primary school teachers’ conceptions of force. energy and materials. Science Education, 76 (4), 339- 351.
- MEB, (2005). Fen ve Teknoloji Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Ogborn, J. (1990). Energy, change, difference and danger. School Science Review, 72 (259), 81-85.
- Osborne, R.J., & Cosgrove, M.M. (1983). Children’s Conceptions of the Changes of State of Water. Journal of Research in Science Teaching, 20 (9), 825-838.
- Osborne, R.J., & Freyberg, P. (1985). Learning in science: The implications of children's science. Hong Kong: Heinemann.
- Osborne, R.J., & Wittrock, M.C. (1983). Learning Science: A Generative Process. Science Education, 67(4), 489-508.
- Özmen, H., Dumanoğlu, F., & Ayas, A. (2000). Ortaöğretimde Enerji Kavramının Öğretimi ve Enerji Eğitimi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
- Palmer, D. (1999). Exploring the link between students’ scientific and nonscientific conceptions. Science Education, 83, 639-653.
- Palmer, D. (2001). Students’ alternative conceptions and scientifically acceptable conceptions about gravity. International Journal of Science Education, 23 (7), 691- 706.
- Papadouris, N., Constantinou, C.P., & Kyratsi, T. (2008). Students’ use of the energy model to account for changes in physical systems. Journal of Research in science teaching, 45 (4), 444-469.
- Psillos, D. (1997). Teaching of elementary electrics. Electronical document. http://icar.univ-lyon2.fr/Equipe2/coast/ressources/ICPE/francais/partieE/E4.html (27.01.2009).
- Sağdıç, D., Bulut, Ö., Korkmaz, S., Börü, S., Öztürk, E., & Cavak, Ş. (2007). Ortaöğretim 10. Sınıf Biyoloji. (2. Baskı), Ankara: MEB. Yayınları.
- Schulte, P.L. (2001). Preservice elementary teachers’ alternative conceptions in science and attitudes towards teaching science. Unpublished Phd, University of New Orleans, New Orleans.
- Shipstone, D.M., Rhöneck, C.V., Jung, W., Karrqvist, C., Dupin, J.-J., Johsua, S., & Licht, P. (1988). A study of students’ understanding of electricity in five European countries. International Journal of Science Education, 10 (3), 303-316.
- Soloman, J. (1985). Teaching the conservation of energy, Physics Education, 20, 165-170.
- Stylianidou, F., Ormerod, F., & Ogborn, J. (2002). Analysis of Science Textbook Pictures about Energy and Pupils’ Readings of Them. International Journal of Science Education, 24 (3), 257-283.
- Şahan, B.Y. & Tekin, L. (2007). Ortaöğretim 10. Sınıf Fizik Ders Kitabı. İzmir: Zambak Yayınları.
- Trefil, J., & Hazen, R.M. (2004). Physics matters: an intraduction to conceptual physics. Wiley, New York.
- Warren, J.W. (1983). Energy and its Carriers: A Critical Analysis. PhysicsEducation, 18, 209-212.
- White, R. ve Gustone, R. (1992). Probing understanding. London: The Falmer Press.
- Yağbasan, R., & Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (13), 102-119.
- Yıldırım A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, Ö., Tekkaya, C., Geban, Ö., & Özden, Y. (1999). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin hücre bölünmesi ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, MEB. ÖYGM.