BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 31, 01.06.2013
https://doi.org/10.12973/nefmed151

Abstract

–In this study, how the Science and Technology Teachers' needs related with the Project-Based Teaching Method (PBTM) shows a distribution according to the demographic characteristics will be examined as a qualitative perspective. The study was carried out with 14 Science and Technology teachers in 2008-2009 academic year. The teacher profile survey was used to determine the demographic characteristics of teachers and the semi-structured interview was used to determine the needs. The content analysis of the data obtained from the semi-structured interview was carried out by using Nvivo-9.0 software. The 12 needs, related with PPBTM which identified as a result of analysis of the interviews, discussed according to the some variables such as teachers’ professional experience, graduated faculty type, status of in-service training, the prepared project type and location of the school. As a result of the analyses made, it was concluded that the needs showed several differences accordingly variables which were taken into consideration. At the end of the study some suggestions were presented

References

  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Akkoyunlu, B., Atav, E. ve Sağlam, N. (2006). Öğretmen adaylarının internete erişim olanakları ve kullanım amaçları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 37-44.
  • Alacapınar, F. (2008). Effectiveness of project-based learning, Eurasian Journal of Educational Research, 32, 17-34.
  • Alozie, N. M., Moje, E., ve Krajcik, J. S. (2010). An analysis of the supports and constraints for scientific discussion in high school project-based science. Science Education, 94(3), 395-427.
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 32-55.
  • Aydın, M. (2011). Fen ve Teknoloji Öğretmenleri İçin Geliştirilen Proje Tabanlı Öğretim Yöntemi Konulu Bir Destek Programının Etkilerinin Araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bacanak, A. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen performans değerlendirme formlarına yönelik web tabanlı programın etkililiğinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Blumenfeld, P., C., Soloway, E., Marx, R., W., Krajcik, J., S., Guzdial, M. ve Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning.11). Transforming online professional development: The design and ımplementation of the project-based learning management system (PBLMs) for inservice teachers. British Journal of Educational Technology, 42(1), E5-E8.
  • Borko, H. ve Putnam, R. T., (1996). Learning to Teach In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.) Handbook of educational psychology, New York.
  • Cohen, L. ve Manion, L., 1998. Research methods in education, Fourth Edition, London: Routhledge, Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Dördüncü Baskı, Trabzon.
  • Çınar, D. (2004). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında ilk okuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 31–45.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Fallik, O., Eylon, B., S. ve Rosenfeld, S. (2008). Motivating teachers to enact free-choice project-based learning in science and technology (PBLSAT): Effects of a professional development model. Journal of Science Teacher Education, 19, 565-591
  • Fried, R., L. (2003). The skeptical visionary: A seymour sarason education reader, Philadelphia: Temple University Press.
  • Gezer, B. ve Sevim Y. (2006). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin internet kullanımlarının meslekî gelişimlerine etkisi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 79- 84.ü
  • Glazek, S.D. ve Sarason, S.B. (2007). Productive learning: Science, art, and Einstein’s relativity in education reform. New York: Sage Publications, Inc.
  • Kanter, D., ve Konstantopoulos, S. (2010). The impact of a project-based science curriculum on minority student achievement, attitudes, and careers: The effects of teacher content and pedagogical content knowledge and inquiry-based practices. Science Education, 94(5), 855-887.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kim, P., Hong, J., Bonk, C., ve Lim, G. (2011). Effects of group reflection variations in project-based learning integrated in a Web 2.0 learning space. Interactive Learning Environments, 19(4), 333-349.
  • Krajcik, J., S., Blumenfeld, P., C., Marx, R., W. ve Soloway, E. (1994). A collaborative model for helping middle grade science teachers learn project-based instruction. The Elementary School Journal, 94(5), 483-497.
  • Ladewski, B., G., Krajcik, J., S. ve Harvey, C., L. (1994). A middle grade science teacher‟s emerging understanding of project-based instruction. The Elementary School Journal, 94(5), 499-515.
  • Marx, R., W., Blumenfeld, P., C., Krajcik, J., S. ve Soloway, E. (1997). Enacting projectbased science: Challenges for practice and policy. The Elementary School Journal, 97, 341-358.
  • Miser, R. (2006). Milli Eğitim Bakanlığı hizmet içi eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi, MEB, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 137-158.
  • Özdemir, S., M. ve Usta, E. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenliği öğrencilerinin internet kullanım amaçlarının incelenmesine ilişkin bir araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(3), 91-110.
  • Rivet, A. E., ve Krajcik, J. S. (2008). Contextualizing instruction: Leveraging students' prior knowledge and experiences to foster understanding of middle school science. Journal of Research In Science Teaching, 45(1), 79-100.
  • Rogers, M. A., Cross, D. I., Gresalfi, M., Trauth-Nare, A. E., ve Buck, G. A. (2011). First year implementation of a project-based learning approach: The need for addressing teachers' orientations in the era of reform. International Journal Of Science ve Mathematics Education, 9(4), 893-917. doi:10.1007/s10763-010-9248-x
  • Stake, R., E. ve Easley, J., A. (1978). Case studies in science education. Washington, DC: Government Printing Office. ERIC Dokümanı Servis Numarası: ED 166058.
  • Stronkhorst, R. ve Akker, J. (2006). Effects on in-service education on improving science teaching in Swaziland. International Journal of Science Education, 28(15), 1771-1794.
  • Thomas, J., W. (2000). A review of research on project-based learning. www.autodesk.com/foundation, March 2010.
  • Verma, A. K., Dickerson, D., ve McKinney, S. (2011). Engaging students in STEM careers with project-based learning: MarineTech project. Technology and Engineering Teacher, 71(1), 25-31.

Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Proje Tabanlı Öğretim Yöntemi (PTÖY) İle İlgili İhtiyaçlarının İncelenmesi

Year 2013, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 31, 01.06.2013
https://doi.org/10.12973/nefmed151

Abstract

Bu çalışmada Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Proje Tabanlı Öğretim Yöntemi (PTÖY) ile ilgili ihtiyaçlarının demografik özelliklerine göre nasıl bir dağılım gösterdiği nitel bir perspektiften ele alınmaya çalışılmıştır. Çalışma 2008-2009 eğitim öğretim yılında 14 Fen ve Teknoloji Öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Özel durum yönteminin kullanıldığı çalışmada öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemek için öğretmen profil anketi, ihtiyaçları belirlemek için ise yarı yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Elde edilen verilerin içerik analizi NVivo 9.0 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Mülakatların analizi sonucunda PTÖY ile ilgili tespit edilen 12 ihtiyaç, öğretmenlerin mesleki deneyimi, mezun olunan fakülte türü, hizmet içi eğitim alma durumu, proje hazırlama durumu, hazırlatılan proje türü ve görev yapılan okulun konumu değişkenlerine göre ele alınmıştır. İhtiyaçların çalışmada ele alınan değişkenlere göre çeşitli farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmış ve bu doğrultuda öneriler sunulmuştur.

References

  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Akkoyunlu, B., Atav, E. ve Sağlam, N. (2006). Öğretmen adaylarının internete erişim olanakları ve kullanım amaçları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 37-44.
  • Alacapınar, F. (2008). Effectiveness of project-based learning, Eurasian Journal of Educational Research, 32, 17-34.
  • Alozie, N. M., Moje, E., ve Krajcik, J. S. (2010). An analysis of the supports and constraints for scientific discussion in high school project-based science. Science Education, 94(3), 395-427.
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 32-55.
  • Aydın, M. (2011). Fen ve Teknoloji Öğretmenleri İçin Geliştirilen Proje Tabanlı Öğretim Yöntemi Konulu Bir Destek Programının Etkilerinin Araştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bacanak, A. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen performans değerlendirme formlarına yönelik web tabanlı programın etkililiğinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Blumenfeld, P., C., Soloway, E., Marx, R., W., Krajcik, J., S., Guzdial, M. ve Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning.11). Transforming online professional development: The design and ımplementation of the project-based learning management system (PBLMs) for inservice teachers. British Journal of Educational Technology, 42(1), E5-E8.
  • Borko, H. ve Putnam, R. T., (1996). Learning to Teach In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.) Handbook of educational psychology, New York.
  • Cohen, L. ve Manion, L., 1998. Research methods in education, Fourth Edition, London: Routhledge, Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Dördüncü Baskı, Trabzon.
  • Çınar, D. (2004). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında ilk okuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 31–45.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Fallik, O., Eylon, B., S. ve Rosenfeld, S. (2008). Motivating teachers to enact free-choice project-based learning in science and technology (PBLSAT): Effects of a professional development model. Journal of Science Teacher Education, 19, 565-591
  • Fried, R., L. (2003). The skeptical visionary: A seymour sarason education reader, Philadelphia: Temple University Press.
  • Gezer, B. ve Sevim Y. (2006). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin internet kullanımlarının meslekî gelişimlerine etkisi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 79- 84.ü
  • Glazek, S.D. ve Sarason, S.B. (2007). Productive learning: Science, art, and Einstein’s relativity in education reform. New York: Sage Publications, Inc.
  • Kanter, D., ve Konstantopoulos, S. (2010). The impact of a project-based science curriculum on minority student achievement, attitudes, and careers: The effects of teacher content and pedagogical content knowledge and inquiry-based practices. Science Education, 94(5), 855-887.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kim, P., Hong, J., Bonk, C., ve Lim, G. (2011). Effects of group reflection variations in project-based learning integrated in a Web 2.0 learning space. Interactive Learning Environments, 19(4), 333-349.
  • Krajcik, J., S., Blumenfeld, P., C., Marx, R., W. ve Soloway, E. (1994). A collaborative model for helping middle grade science teachers learn project-based instruction. The Elementary School Journal, 94(5), 483-497.
  • Ladewski, B., G., Krajcik, J., S. ve Harvey, C., L. (1994). A middle grade science teacher‟s emerging understanding of project-based instruction. The Elementary School Journal, 94(5), 499-515.
  • Marx, R., W., Blumenfeld, P., C., Krajcik, J., S. ve Soloway, E. (1997). Enacting projectbased science: Challenges for practice and policy. The Elementary School Journal, 97, 341-358.
  • Miser, R. (2006). Milli Eğitim Bakanlığı hizmet içi eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi, MEB, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 137-158.
  • Özdemir, S., M. ve Usta, E. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenliği öğrencilerinin internet kullanım amaçlarının incelenmesine ilişkin bir araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(3), 91-110.
  • Rivet, A. E., ve Krajcik, J. S. (2008). Contextualizing instruction: Leveraging students' prior knowledge and experiences to foster understanding of middle school science. Journal of Research In Science Teaching, 45(1), 79-100.
  • Rogers, M. A., Cross, D. I., Gresalfi, M., Trauth-Nare, A. E., ve Buck, G. A. (2011). First year implementation of a project-based learning approach: The need for addressing teachers' orientations in the era of reform. International Journal Of Science ve Mathematics Education, 9(4), 893-917. doi:10.1007/s10763-010-9248-x
  • Stake, R., E. ve Easley, J., A. (1978). Case studies in science education. Washington, DC: Government Printing Office. ERIC Dokümanı Servis Numarası: ED 166058.
  • Stronkhorst, R. ve Akker, J. (2006). Effects on in-service education on improving science teaching in Swaziland. International Journal of Science Education, 28(15), 1771-1794.
  • Thomas, J., W. (2000). A review of research on project-based learning. www.autodesk.com/foundation, March 2010.
  • Verma, A. K., Dickerson, D., ve McKinney, S. (2011). Engaging students in STEM careers with project-based learning: MarineTech project. Technology and Engineering Teacher, 71(1), 25-31.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ahmet Bacanak This is me

Miraç Aydın This is me

Salih Çepni This is me

Publication Date June 1, 2013
Submission Date January 2, 2015
Published in Issue Year 2013 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Bacanak, A., Aydın, M., & Çepni, S. (2013). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Proje Tabanlı Öğretim Yöntemi (PTÖY) İle İlgili İhtiyaçlarının İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 1-31. https://doi.org/10.12973/nefmed151