Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim
matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme yöntemine uygun etkinlik
oluşturabilme ve sınıf ortamında uygulayabilme yeterliklerinin belirlenmesidir.
Araştırma Zonguldak ilindeki bir lise de görev yapan beş matematik öğretmeni
ile yürütülmüştür. Nitel araştırma yöntemi kullanılan araştırma, durum
çalışması ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak da, yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile gözlem formu kullanılmıştır. Araştırma sürecinin
başlangıcında, araştırmacı tarafından dört haftalık bir eğitim süreci
gerçekleştirilmiştir. Bu eğitim sürecinde; öğretmenlere matematiksel modelleme
yöntemi, modelleme etkinliklerinin özellikleri, etkinliklerin oluşturulması ve
uygulanma süreçleri ile ilgili gerekli bilgilendirmeler yapılmıştır.
Öğretmenlerden, modelleme etkinlikleri tasarım prensiplerini dikkate alarak
birer etkinlik tasarlamaları istenmiştir. Ayrıca, tasarladıkları veya hazır
elde ettikleri birer etkinliği sınıflarında uygulamaları istenmiştir.
Öğretmenlerin seçtikleri etkinliği sınıflarında uygulama süreçleri,
öğretmenlerin uygulama yeterliklerini ve karşılaşılan zorlukları
belirleyebilmek için gözlemlenmiş ve süreçler video kamera ile kaydedilmiştir.
Öğretmenlerin uygulamasının hemen ardından, görüşme formu kullanılarak
öğretmenlerin modelleme etkinlikleri ile ilgili süreç sonundaki düşüncelerini
ve etkinlik oluşturma aşamasında yaşadıkları sorunları belirleyebilmek için
öğretmenler ile görüşmeler yapılmıştır. Öğretmenlerin matematiksel modelleme
etkinlikleri ile ilgili görüşlerinin alındığı görüşmelerden elde edilen
verilerin analizinde içerik analizi, öğretmenlerin modelleme etkinliklerini
uygulama yeterliliklerini tespit etmek amacıyla yapılan gözlemlerden elde
edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Öğretmenler etkinlik
oluşturma sürecinde ciddi zorlanmış ve hiçbiri etkinlik oluşturamamıştır.
Öğretmenlerin modelleme etkinliği, uygulama süreçlerindeki gözlemlerinde
öğretmenlerden çoğunun matematiksel modelleme basamaklarının takip edilmesini
sağlamadığı ortaya çıkmıştır.
The purpose
of this research is to determine the competencies of secondary mathematics teachers
to create activities for mathematical modeling and to apply them in the
classroom environment. The research was carried out with 5 mathematics teachers
working at a high school in Zonguldak. This research used a qualitative
research method is a case study. A semi-structured interview form and a
semi-structured observation form were used as a data collection tool. At the
beginning of the research process, a 4-week training process was conducted by
the researcher. During this training period, the teachers were informed about
the mathematical modeling method, the characteristics of the modeling
activities, the creation of the activities and the implementation processes.
Teachers were asked to design an activity taking into account the design
principles of modeling activities. In addition, they were asked to apply their
own designed or ready-made activities in their classes. In order to determine
teachers’ application competencies and the difficulties encountered, the
implementation processes of the teachers in their chosen classes were observed
and the processes were recorded with a video camera. Immediately after the
application of the teachers, interviews were conducted with the teachers to
determine the opinions of the teachers at the end of the process. While content
analysis was used in the analysis of the data obtained from the interviews with
the teachers about the mathematical modeling method, descriptive analysis was
used in the analysis of the data obtained from observations made to determine the
teachers’ ability to apply the modeling activities. Teachers were severely
challenged in the process of creating and none of them were able to create
activities. In the observations of the implementation of the modeling
activities of the teachers, it was found that most of the teachers did not pay
enough attention to follow up the mathematical modeling steps in the modeling
activities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | September 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 12 Issue: 2 |