Bu çalışma, Fen ve Teknoloji dersinde
proje görevi olarak dijital hikaye hazırlamanın ders başarısı düşük,
bilgisayarla fazla vakit geçiren öğrenciler üzerindeki etkisini incelemek için
yapılmıştır. Bu bağlamda özellikle ders başarısı düşük ancak bilgisayarla fazla
vakit geçiren öğrencileri dijital hikaye yoluyla eğitime kazandırma, fen ve
teknoloji ders başarısını arttırma, fen ve teknoloji dersine ilgilerini
arttırma ve proje ödevlerinin nasıl olması gerektiğine dair fikir edinme
amaçlanmıştır. Öğrencilerden proje ödevi olarak fen ve teknoloji dersi 8. Sınıf
öğretim programının konusu olan enerji kaynaklarıyla ilgili dijital hikaye
hazırlamaları istenmiştir. Çalışma,
nitel araştırma yaklaşımlarından eylem araştırmasına göre dizayn edilmiştir. Çalışma,
8 tane sekizinci sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri
toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme ve başarı testi
kullanılmıştır. Araştırmanın mülakat sonuçlarına göre öğrencilerin genel olarak
dijital hikayeyi sevdikleri, bu süreçte eğlenerek öğrendikleri ve öğrencilerin
çoğunun fen dersine karşı ilgilerinin
olumlu yönde değiştiği görülmüştür. Başarı testi sonuçlarına göre
öğrencilerin enerji kaynakları konusundaki bilgi seviyelerinde artış olduğu
söylenebilir. Bulgular ışığında bazı önerilere yer verilmiştir.
The study investigates the effects of preparing digital storytelling as
a project task in Science and Technology courses on the academically
insufficient students who spend much time on computers.
With this respect, it was aimed to develop students who have low
performance in their courses and spend much time on computers, to increase
their success levels and enhance their interest in Science and Technology
courses, to load them with the opinions of how project tasks should be conducted
by means of digital stories. The study was designed according to the action
research procedures of qualitative research design. In the study,
as a project task, the students were asked to prepare a digital story about energy sources which is a theme in the 8th
class Science and Technology course program. The data of the study included semi-structured
interview questions and a success test. The study was conducted with eight 8th
class students. At the end of the study, it was found out that the students
mostly enjoyed digital storytelling, as well as learning the course while
having fun and enhancing their interest in the Science and Technology course.
Besides, it was concluded that project tasks should be conducted through using
computers, should be joyful and suitable for the students’ level, and should
cover preparing digital storytelling. Furthermore, it is suggested in the study
that digital storytelling should be incorporated into learning atmosphere as
well as be employed for the whole class and for other courses as well.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | October 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 12 Issue: 2 |