Research Article
BibTex RIS Cite

Review of the articles and thesis conducted on math textbooks in Turkey between 2002-2018

Year 2019, Volume: 13 Issue: 1, 176 - 195, 30.06.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.546301

Abstract

As in many areas, studies in the field of mathematics education have
increased rapidly in recent years. The need to investigate the studies in this
area has emerged. Within the scope of this study, the tendencies of the
articles and master/Phd thesis about the mathematics textbooks in the field of
mathematics education were examined and awareness was tried to be created. In
this study, 37 theses and 50 articles were analysed by using meta-synthesis
method. The studies examined were examined according to year, grade level,
research method, data collection tool, university and department, number of
authors, purpose and results. It was observed that the theses examined in the
study increased in the period of 2008-2012 and the articles increased after
2009. It has been concluded that the researches are mostly used for evaluating
secondary school books and especially 7th grade mathematics textbooks, it is
preferred to work with more than one author in the studies, the data collection
tool used frequently is  ”document review“
and the method used is ”scanning model”. Besides, most of the studies were done
for the purpose of examining and evaluating the use of textbooks. When the
results of the studies are examined, it is seen that there are negative results
about mathematics textbooks.

References

  • Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Ayaz, M.F., Oral, B. & Söylemez, M. (2015). Türkiye’de Öğretmen Eğitimi İle İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 14(2), 787-802.
  • Baki, A., Güven, B., Karataş, İ., Akkan, Y., ve Çakıroğlu, Ü. (2011). Trends in Turkish Mathematics Education Research: From 1998 to 2007. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40).
  • Cnets, (2006), Technology Foundation Standards for Students, Erişim tarihi, 26.12.2017, http://cnets.iste.org/students/s_stands.html
  • Çiltaş, A., Güler, G. & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 565-580.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • İncikabı, L., Serin M. K. , Korkmaz, S. & İncikabı S. (2017). A Research on Mathematics Education Studies Published between 2009-2014 in Turkey. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 2017, 7 (1), 1-19.
  • Kaltakçı Gürel, D., Sak, M., Ünal, Z.Ş., Özbek, V., Candaş, Z. & Şen, S. (2017) . 1995-2015 Yılları Arasında Türkiye’de Fizik Eğitimine Yönelik Yayınlanan Makalelerin İçerik Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 42 Sayfa: 143-167.
  • Kanlı, U., Gülçiçek, Ç., Göksu, V., Önder, N., Oktay, Ö. Eraslan, F. , Eryılmaz, A., & Güneş, B. (2014). Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongrelerindeki fizik eğitimi çalışmalarının içerik analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (2), 127-153.
  • Karadağ, E. (2009,a). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Kayhan, M. ve Özgün-Koca, S. A. (2004). Matematik Eğitiminde Araştırma Konuları: 2000-2002. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (72-81).
  • Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 27-47.
  • Özsoy, G., Bayrak Özmutlu, E. & Gündüz, S. N. (2017). İlkokul Matematik Eğitimi Alanındaki Araştırma Eğilimlerinin Lisansüstü Tezlere Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 199-219.
  • Sözbilir, M., Güler, G. ve Çiltaş, A. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, 565-580.
  • Şahin, Y. T., Yıldırım, S. (1999), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Tatar, E.,& Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi I: Anahtar kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16).
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626.
  • Yaşar, Ş. ve Papatya, E. (2015) İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 113-124.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma.(6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yücedağ, T. ve Erdoğan, A. (2011). 2000-2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’de yapılan çalışmaların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 825-838.

Türkiye’de 2002-2018 Yılları Arasında Matematik Ders Kitapları Üzerine Yapılmış Tezlerin ve Makalelerin Analizi

Year 2019, Volume: 13 Issue: 1, 176 - 195, 30.06.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.546301

Abstract

Diğer alanlarda olduğu gibi matematik eğitimi
alanında yapılan araştırmaların son yıllarda hızlı artış göstermesi bu araştırmaların
özetlenmesi ve incelenmesi ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Buna bağlı olarak bu
çalışma kapsamında matematik ders kitaplarını konu alan tezler ile makaleler
farklı açılardan incelenmiş ve bundan sonra yapılacak araştırmalara yardımcı
olmak amaçlanmıştır. Çalışmada 2002–2018 yılları arasında yapılmış 37 tez ve 50
makale meta-sentez yöntemi kullanılarak farklı değişkenler
(yapıldığı yıl, üniversite ve bölüm, sınıf seviyesi, araştırma yöntemi,
veri toplama aracı, yazar sayısı,  amacı
ve sonuçları)
bakımından incelenmiştir. Buna göre, araştırmaların bazı yıllarda ve bazı üniversitelerde
yoğunlaştığı, genellikle birden fazla yazarla gerçekleştirildiği, en fazla
ortaokul ders kitaplarını değerlendirmeye yönelik yapıldığı, en sık kullanılan
veri toplama aracının “doküman inceleme” ve kullanılan yöntemin “tarama modeli”
olduğu sonucuna varılmıştır. Diğer yandan araştırmaların çoğunlukla ders kitabı
kullanımını inceleme ve değerlendirme amacıyla yapıldığı ve bunun neticesinde
genellikle olumsuz sonuçlara (görsel, ölçme-değerlendirme, yöntem çeşitliliği,
gibi) ulaşıldığı görülmüştür. 

References

  • Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Ayaz, M.F., Oral, B. & Söylemez, M. (2015). Türkiye’de Öğretmen Eğitimi İle İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 14(2), 787-802.
  • Baki, A., Güven, B., Karataş, İ., Akkan, Y., ve Çakıroğlu, Ü. (2011). Trends in Turkish Mathematics Education Research: From 1998 to 2007. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40).
  • Cnets, (2006), Technology Foundation Standards for Students, Erişim tarihi, 26.12.2017, http://cnets.iste.org/students/s_stands.html
  • Çiltaş, A., Güler, G. & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 565-580.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • İncikabı, L., Serin M. K. , Korkmaz, S. & İncikabı S. (2017). A Research on Mathematics Education Studies Published between 2009-2014 in Turkey. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 2017, 7 (1), 1-19.
  • Kaltakçı Gürel, D., Sak, M., Ünal, Z.Ş., Özbek, V., Candaş, Z. & Şen, S. (2017) . 1995-2015 Yılları Arasında Türkiye’de Fizik Eğitimine Yönelik Yayınlanan Makalelerin İçerik Analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 42 Sayfa: 143-167.
  • Kanlı, U., Gülçiçek, Ç., Göksu, V., Önder, N., Oktay, Ö. Eraslan, F. , Eryılmaz, A., & Güneş, B. (2014). Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongrelerindeki fizik eğitimi çalışmalarının içerik analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (2), 127-153.
  • Karadağ, E. (2009,a). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Kayhan, M. ve Özgün-Koca, S. A. (2004). Matematik Eğitiminde Araştırma Konuları: 2000-2002. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (72-81).
  • Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 27-47.
  • Özsoy, G., Bayrak Özmutlu, E. & Gündüz, S. N. (2017). İlkokul Matematik Eğitimi Alanındaki Araştırma Eğilimlerinin Lisansüstü Tezlere Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 199-219.
  • Sözbilir, M., Güler, G. ve Çiltaş, A. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, 565-580.
  • Şahin, Y. T., Yıldırım, S. (1999), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Tatar, E.,& Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi I: Anahtar kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16).
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626.
  • Yaşar, Ş. ve Papatya, E. (2015) İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 113-124.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma.(6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yücedağ, T. ve Erdoğan, A. (2011). 2000-2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’de yapılan çalışmaların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 825-838.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Sevgi Çisem Dede 0000-0002-6210-7570

Selahattin Arslan This is me 0000-0001-8557-2507

Publication Date June 30, 2019
Submission Date March 28, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Dede, S. Ç., & Arslan, S. (2019). Türkiye’de 2002-2018 Yılları Arasında Matematik Ders Kitapları Üzerine Yapılmış Tezlerin ve Makalelerin Analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 176-195. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.546301