Bu çalışmanın amacı 7. sınıf öğrencilerinin doğrular ve açılar
konusunda matematiksel dil kullanım düzeylerinin belirlenmesi ve bu düzeyin
öğrencilerin cinsiyetlerine, akademik başarılarına, matematiksel dile ilişkin
görüşlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırmanın
örneklemini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Siirt il merkezinde milli eğitime
bağlı okullarda öğrenim gören 199 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmada tarama modeli kullanılmış ve veri toplama aracı olarak geometri
öğrenme alanı başarı testi ve beşli likert tipi ölçek kullanılmıştır. Verilerin
analizinde ise SPSS 18.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda,
öğrencilerin matematiksel dil kullanım düzeylerinin genel olarak orta düzeyde
olduğu, cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, akademik
başarılarında ise başarısı pekiyi olan grubun lehine farklılık gösterdiği;
matematiksel dile ilişkin görüşlerinde ise problem oluşturabilme, kavram
oluşumu ve şekle dönüştürebilme boyutlarında anlamlı farklılık olduğunu
belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine the level of
mathematical language usage in terms of rights and angles of 7th grade students
and to determine whether this level differs according to students' gender,
academic achievement and opinions on mathematical language. The sample of the
study is composed of 199 7th grade students who study in schools in the
province of Siirt in the 2012-2013 academic year. In the study, the scanning
model was used and the geometry learning area success test and the five-point
Likert type scale were used as the data collection tool. SPSS 18.0 package
program was used for data analysis. At the end of the study, it was found out
that students' mathematical language usage levels were generally moderate,
there was no significant difference according to their gender, and their
academic achievement differed in favor of the group. In terms of mathematical language,
it is determined that there is a significant difference in the dimensions of
problem formation, concept formation and transformation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 1 |