Okuduğunu anlama ve
okuduğundan çıkarım yapabilme tüm bireyler için önemli olduğu kadar, geleceğin
öğretmenleri olan öğretmen adayları için de son derece önemlidir. Her ne kadar
okunan metinden çıkarım yapma, sözel alanlar için gerekli gibi görünse de
özellikle matematik ve fen bilimleri için de son derece önemli ve gereklidir.
Bu nedenle gerçekleştirilen bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik ve fen bilgisi
öğretmen adaylarının çıkarım yapma puanlarının sınıf, bölüm ve cinsiyete göre
farklılaşma durumunu incelemektir. Bu bağlamda 731 ilköğretim matematik ve fen
bilgisi öğretmen adayına 12 maddeden oluşan bir veri toplama aracı uygulanmış,
sonuçlar istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara
göre ilköğretim matematik ve fen bilgisi öğretmen adaylarının çıkarım yapma
düzeylerinin düşük olduğu ve çıkarım yapma puanlarının bölüm ve sınıf düzeyine
göre farklılaşmadığı, ancak bölüm ve cinsiyet birlikte ele alındığında bazı
farklılıkların olduğu gözlenmiştir.
Reading comprehension and making inferences from a text is important for
all individuals as well as for prospective teachers who are the teachers of
future. Although making inferences from a text seems necessary for verbal
fields, it is especially important for mathematics and science. Therefore, the
aim of this study is to examine the differences of prospective elementary
mathematics and science teachers’ inference scores according to grade level,
department and gender. In this context, a data collection tool consisting of 12
items was applied to 731 prospective elementary school mathematics and science
teachers and the results were analyzed with statistical methods. According to
the results, it was observed that the inference levels of prospective
elementary school mathematics and science teachers were low and the inference
scores did not differ according to the department and grade level, but there
were some differences according to department and gender together.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | March 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 2 |