Özet – Bu çalışmada 2015-2016 Güz döneminde Hatay/Reyhanlı İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı resmi ve özel kurumlarda öğrenim gören ana sınıfı
öğrencilerinin erken matematik yeteneği düzeyleri araştırılmıştır. Çalışmada
genel tarama modeli kullanılmıştır. Çocukların erken matematik yetenekleri Test
of Early Mathematic Ability-3 (Tema-3) ile ölçülmüştür. Araştırma grubunun
erken matematik yeteneği düzey ortalamasının zayıf olduğu görülmüştür. Cinsiyet
bağımsız değişkeninin .05 anlamlılık düzeyinde çocukların erken matematik
yetenek puanlarının anlamlı açıklayıcısı olmadığı, ilçe merkezinde ikamet eden
çocukların kırsal bölgedekilere, daha önce okul öncesi eğitim alanların
almayanlara, bir veya iki çocuklu aileden gelenlerin dört ve üzeri çocuklu
aileden gelenlere, anne-baba öğrenim durumu orta-öğretim ve yüksek-öğretim olan
çocukların ilköğretim olan çocuklara oranla istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde daha yüksek puan aldığı görülmüştür.
This study is conducted to investigate preschool children’s early mathematic ability. Participants were 191 preschoolers (aged 48 to 71 months, 97 boys) from south Anatolia /Turkey. Test of Early Mathematic Ability 3 (Tema-3) was used to assess children’s mathematics ability. Test of Early Mathematics Ability -Third Edition- (Tema-3) which is developed by Ginsburg and Baroody (2003) and test’s translation and adaptation was conducted by Serap Erdogan (2006) for Turkey. Tema-3 was applied in 2015/2016 academic year. Children’s Tema-3 scores was poor. Results indicated that gender was not a statistically significant descriptor of children’s Tema-3 scores. The children who had preschool experience have statistically higher score than children don’t have preschool experience. The children who lives in urban area have higher scores than rural area. The children whose is parent’s bachelor’s and high school degree have statistically higher scores than whose parents' primary degree. The children who have four or more siblings were statistically lower performance than children who have fewer siblings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 14 Issue: 1 |