Research Article
BibTex RIS Cite

Matematikte Bilimsel Süreç Becerileri: Test Geliştirme Çalışması

Year 2020, Volume: 14 Issue: 1, 415 - 449, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.660393

Abstract

Bu çalışmada, matematik dersinde ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik, güvenirliği ve geçerliği sağlanmış bilimsel süreç becerileri testi geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla 35 çoktan seçmeli maddeden oluşan test, uygun teknikler kullanılarak geliştirilmiştir. Ortaokul 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören toplam 353 öğrenciye uygulanan testin gerekli güvenirlik ve madde analizleri yapılmıştır. Cronbach alpha güvenirlik katsayısı 0.90 olarak bulunan testin kapsam geçerliğini sağlamak için uzman görüşüne ve meslektaş teyidine başvurulmuştur. Testin madde analizinde ise, ayırt edicilik ve güçlük indisleri incelenmiş, testin 0.56 ile orta güçlükte bir test olduğu ve ayırt ediciliğinin yüksek olduğu ortaya koyulmuştur. Bu sonuçlara göre testin ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesi amacıyla kullanılabilecek, geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir test olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Abruscato, J. (2004). Teaching children science: A Discovery Approach (5th ed.). USA: A Person Education Company.
  • Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2007). Investigating the Relationship Between Science Process Skills and Scientific Creativity. Hacettepe University Journal of Education, 33, 11-23.
  • Aktamış, H., (2007). Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Bilimsel Yaratıcılığa Etkisi: İlköğretim 7. Sınıf Fizik Ünitesi Örneği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Arslan, A.G. ve Tertemiz, N. (2004), İlköğretimde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2,4 479-492.
  • Atılgan, H., Kan, A., & Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydınlı, E.(2007). İlköğretim 6,7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Performanslarının Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydoğdu, B , Tatar, N , Yıldız, E , Buldur, S . (2012). İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5 (3), 292-311.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerini Etkileyen Değişkenlerin Belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim-Online, 2(1), 42-51.
  • Batı, K.(2010). Bilimsel süreç becerilerine dayalı ilköğretim fen eğitiminin, bilimsel problem çözme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü , Ankara
  • Batı, K., Ertürk, G., & Kaptan, F. (2010). The awareness levels of pre-school education teachers regarding science process skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1993-1999.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi 6-8. sınıflar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bayrak, B. (2011) Web ortamında problem tabanlı öğretim ile desteklenmiş fen ve teknoloji öğretiminin 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, kavramsal anlama ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi: Asit baz konusu . (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi ,Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Bıyıklı, C. (2013). 5E Öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerileri, öğrenme düzeyi ve tutuma etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Böyük U., Tanık N., Saraçoğlu S. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Tübav Bilim Dergisi, 4(1), 20-30.
  • Burns, J. C., Okey, J. R. and Wise, K. C. (1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Nitel Araştırmalar. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (Onbirinci Baskı). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Can B., Şahin Pekmez E. (2010). “Bilimin Doğası Etkinliklerinin İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Katkısı”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 113-123.
  • Çepni, S., Ayaş, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: YÖK, Dünya Bankası Yayınları.
  • Daşdemir, İ. (2012) İlköğretim fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilginin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi . (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum
  • Demir, E.(2017).Eğitim ve psikolojide ölçme ve değerlendirme ( ders sunumu).Ankara Üniversitesi açık ders malzemeleri. 15.04.2019 tarihinde http://acikders.ankara.edu.tr sitesinden alınmıştır.
  • Demirörs, F.,(2018). Öz düzenleyici bilişsel stratejilerle zenginleştirilmiş 7e öğrenme modelinin öğrencilerin enerji konusundaki başarılarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü . Ankara.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Gerald Dillashaw, F. & Okey, J. R. (1980). Test of the integrated science process skills for secondary science students. Science Education, 64(5), 601-608.
  • Gültekin, B., G.(2018) Bilimsel süreç becerilerine dayalı etkinliklerin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü . Trabzon.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and Procedures for Assessing Science Process Skills. Assessment in Education, 6 (1).129-144.
  • Jeenthong, T., Ruenwongsa, P., & Sriwattanarothai, N. (2013). Promoting integrated science process skills through betta-live science laboratory. Procedia-Social and Behavioral Sciences (116). 10.03.2019 tarihinde https://pdf.sciencedirectassets.com/277811/ adresinden alınmıştır.
  • Kargın, E.(2017). Problem çözme yönteminin ortaokul öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik tutum, bilimsel süreç becerileri ve akademik başarılarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Bursa.
  • Karslı, F. ve Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84 .
  • Kazeni, M. M. M. (2005). Development and validation of a test integrated science process skills for the further education and training learners. (Unpublication master’s thesis). University of Pretoria, South Africa.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modelling. New York: Guilford Publications, Inc.
  • Kurnaz, B. F. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (10. hafta ders notları). Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi: Karabük Üniversitesi. 15.04.2019 tarihinde http://edebiyat.karabuk.edu.tr sitesinden alınmıştır.
  • Lind, K. (1998). Science Process Skills: Preparing for the future. Monroe 2-Orleans Board of Cooperative Education Services.
  • McMillan, J.H., and Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-basedinquiry (7th Edition). London: Pearson.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB. (2006), T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar ) Öğretim Programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB., (2004). İlköğretim Fen ve Teknoloji Programı (4-5. sınıf). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2004.
  • Öztürk, N. (2008). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerini Kazanma Düzeyleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills. “Research Matters…To the Science Teacher”. National Association for Research in Science Teaching. No. 9004
  • Padilla, M., Cronin, L., & Twiest, M. (1985). The development and validation of the test of basic process skills. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, French Lick, IN.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş (çev. D. Bayrak, HB Arslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Serin, G.( 2009), Probleme dayalı öğrenme öğretiminin 7. sınıf öğrencilerin fen başarısına, fene karşı tutumuna ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Smith, K. A. ve Welliver, P. W. (1994). Science Process Assessments For Elementary And Middle School Students. http://www.scienceprocesstests.com/ adresinden 20.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Söyleyici, H.(2018). Probleme dayalı öğrenmenin ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve başarılarına etkisinin incelenmesi: Işık Ünitesi örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü . Edirne.
  • Spector, P. E. (1992). Summated Rating Scale Construction: An Introduction Sage. Newbury Park, CA.
  • Şahbaz, Ö., (2010), İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı yöntemlerin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, problem çözme becerileri, akademik başarıları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri . (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H., & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreci becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 123-138.
  • Şahin, S., Öz Aydın, S.,Yurdakul, B.(2016). Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı yedinci sınıf insan ve çevre ünitesindeki etkinliklerin bilimsel süreç becerileri açısından değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 10(1), 32-59.
  • Şahintepe, S.(2018). Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin üstbiliş farkındalıklarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Şardağ, M. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Şencan, D. (2013). Günlük yaşam problemlerinin 7. sınıf öğrencilerinde bilimsel süreç becerileri, akademik başarı ve bilim okuryazarlığı üzerine etkisi: Kuvvet ve hareket. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Tan, M. & Temiz, A . (2003). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri ve Önemi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (13), 89-101.
  • Tannenbaum, R. S. (1971). Development of the test of science processes. Journal of Research in Science Teaching, 8(2), 123-136.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • TDK, (2019).Türk Dil Kurumu Web Sitesi: Geniş Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu (TDK) Sözlüğü. http://tdkterim.gov adresinden 01.04.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • Temiz, B. K. (2007). Lise 1. sınıf fizik dersi programının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye uygunluğunun incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Tobin, K. G. & Copie, W. (1982). Development and validation of a group test of ıntegrated science processes. Journal of Research in Science Teaching, 19(2), 133-141.
  • Turgut, M.,F., Baker, D., Cunningham, R. & Piburn, M. (1997). İlköğretim Fen Öğretimi. Yök/ Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi: Ankara.
  • Turiman, P., Omar, J., Daud, A. M., & Osman, K. (2012). Fostering the 21st century skills through scientific literacy and science process skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 110-116.
  • Türköz, G. (2015). Bilimin doğası etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlama, bilimsel süreç becerileri ve bilimin doğası anlayışlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Denizli.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.

Scientific Process Skills in Mathematics: Test Development Study*

Year 2020, Volume: 14 Issue: 1, 415 - 449, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.660393

Abstract

In this study, it was aimed to develop a scientific process skills test for the reliability and validity of the mathematics course in to measure the scientific process skills of middle school students. For this purpose, the test consisting of 35 multiple choice items was developed using appropriate techniques. The necessary reliability and item analyzes of the test, which was applied to a total of 353 students in the 7th and 8th grades of secondary school, were performed. The Cronbach alpha reliability coefficient was 0.90. In the item analysis of the test, the indices of discrimination and difficulty were examined and it was found that the test was a medium difficulty test with 0.56 and the discrimination was high. According to these results, it is concluded that the test is a validity and reliability test which can be used to measure the scientific process skills of 7th and 8th grade students.

References

  • Abruscato, J. (2004). Teaching children science: A Discovery Approach (5th ed.). USA: A Person Education Company.
  • Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2007). Investigating the Relationship Between Science Process Skills and Scientific Creativity. Hacettepe University Journal of Education, 33, 11-23.
  • Aktamış, H., (2007). Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Bilimsel Yaratıcılığa Etkisi: İlköğretim 7. Sınıf Fizik Ünitesi Örneği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Arslan, A.G. ve Tertemiz, N. (2004), İlköğretimde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2,4 479-492.
  • Atılgan, H., Kan, A., & Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydınlı, E.(2007). İlköğretim 6,7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Performanslarının Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydoğdu, B , Tatar, N , Yıldız, E , Buldur, S . (2012). İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5 (3), 292-311.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerini Etkileyen Değişkenlerin Belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim-Online, 2(1), 42-51.
  • Batı, K.(2010). Bilimsel süreç becerilerine dayalı ilköğretim fen eğitiminin, bilimsel problem çözme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü , Ankara
  • Batı, K., Ertürk, G., & Kaptan, F. (2010). The awareness levels of pre-school education teachers regarding science process skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1993-1999.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi 6-8. sınıflar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bayrak, B. (2011) Web ortamında problem tabanlı öğretim ile desteklenmiş fen ve teknoloji öğretiminin 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, kavramsal anlama ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi: Asit baz konusu . (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi ,Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Bıyıklı, C. (2013). 5E Öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerileri, öğrenme düzeyi ve tutuma etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Böyük U., Tanık N., Saraçoğlu S. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Tübav Bilim Dergisi, 4(1), 20-30.
  • Burns, J. C., Okey, J. R. and Wise, K. C. (1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Nitel Araştırmalar. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (Onbirinci Baskı). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Can B., Şahin Pekmez E. (2010). “Bilimin Doğası Etkinliklerinin İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Katkısı”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 113-123.
  • Çepni, S., Ayaş, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: YÖK, Dünya Bankası Yayınları.
  • Daşdemir, İ. (2012) İlköğretim fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilginin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi . (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum
  • Demir, E.(2017).Eğitim ve psikolojide ölçme ve değerlendirme ( ders sunumu).Ankara Üniversitesi açık ders malzemeleri. 15.04.2019 tarihinde http://acikders.ankara.edu.tr sitesinden alınmıştır.
  • Demirörs, F.,(2018). Öz düzenleyici bilişsel stratejilerle zenginleştirilmiş 7e öğrenme modelinin öğrencilerin enerji konusundaki başarılarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü . Ankara.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Gerald Dillashaw, F. & Okey, J. R. (1980). Test of the integrated science process skills for secondary science students. Science Education, 64(5), 601-608.
  • Gültekin, B., G.(2018) Bilimsel süreç becerilerine dayalı etkinliklerin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü . Trabzon.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and Procedures for Assessing Science Process Skills. Assessment in Education, 6 (1).129-144.
  • Jeenthong, T., Ruenwongsa, P., & Sriwattanarothai, N. (2013). Promoting integrated science process skills through betta-live science laboratory. Procedia-Social and Behavioral Sciences (116). 10.03.2019 tarihinde https://pdf.sciencedirectassets.com/277811/ adresinden alınmıştır.
  • Kargın, E.(2017). Problem çözme yönteminin ortaokul öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik tutum, bilimsel süreç becerileri ve akademik başarılarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Bursa.
  • Karslı, F. ve Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84 .
  • Kazeni, M. M. M. (2005). Development and validation of a test integrated science process skills for the further education and training learners. (Unpublication master’s thesis). University of Pretoria, South Africa.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modelling. New York: Guilford Publications, Inc.
  • Kurnaz, B. F. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (10. hafta ders notları). Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi: Karabük Üniversitesi. 15.04.2019 tarihinde http://edebiyat.karabuk.edu.tr sitesinden alınmıştır.
  • Lind, K. (1998). Science Process Skills: Preparing for the future. Monroe 2-Orleans Board of Cooperative Education Services.
  • McMillan, J.H., and Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-basedinquiry (7th Edition). London: Pearson.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB. (2006), T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar ) Öğretim Programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB., (2004). İlköğretim Fen ve Teknoloji Programı (4-5. sınıf). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2004.
  • Öztürk, N. (2008). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerini Kazanma Düzeyleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills. “Research Matters…To the Science Teacher”. National Association for Research in Science Teaching. No. 9004
  • Padilla, M., Cronin, L., & Twiest, M. (1985). The development and validation of the test of basic process skills. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, French Lick, IN.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş (çev. D. Bayrak, HB Arslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Serin, G.( 2009), Probleme dayalı öğrenme öğretiminin 7. sınıf öğrencilerin fen başarısına, fene karşı tutumuna ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Smith, K. A. ve Welliver, P. W. (1994). Science Process Assessments For Elementary And Middle School Students. http://www.scienceprocesstests.com/ adresinden 20.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Söyleyici, H.(2018). Probleme dayalı öğrenmenin ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve başarılarına etkisinin incelenmesi: Işık Ünitesi örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü . Edirne.
  • Spector, P. E. (1992). Summated Rating Scale Construction: An Introduction Sage. Newbury Park, CA.
  • Şahbaz, Ö., (2010), İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı yöntemlerin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, problem çözme becerileri, akademik başarıları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri . (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H., & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreci becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 123-138.
  • Şahin, S., Öz Aydın, S.,Yurdakul, B.(2016). Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı yedinci sınıf insan ve çevre ünitesindeki etkinliklerin bilimsel süreç becerileri açısından değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 10(1), 32-59.
  • Şahintepe, S.(2018). Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin üstbiliş farkındalıklarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Şardağ, M. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Şencan, D. (2013). Günlük yaşam problemlerinin 7. sınıf öğrencilerinde bilimsel süreç becerileri, akademik başarı ve bilim okuryazarlığı üzerine etkisi: Kuvvet ve hareket. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Tan, M. & Temiz, A . (2003). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri ve Önemi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (13), 89-101.
  • Tannenbaum, R. S. (1971). Development of the test of science processes. Journal of Research in Science Teaching, 8(2), 123-136.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • TDK, (2019).Türk Dil Kurumu Web Sitesi: Geniş Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu (TDK) Sözlüğü. http://tdkterim.gov adresinden 01.04.2019 tarihinde indirilmiştir.
  • Temiz, B. K. (2007). Lise 1. sınıf fizik dersi programının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye uygunluğunun incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Tobin, K. G. & Copie, W. (1982). Development and validation of a group test of ıntegrated science processes. Journal of Research in Science Teaching, 19(2), 133-141.
  • Turgut, M.,F., Baker, D., Cunningham, R. & Piburn, M. (1997). İlköğretim Fen Öğretimi. Yök/ Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi: Ankara.
  • Turiman, P., Omar, J., Daud, A. M., & Osman, K. (2012). Fostering the 21st century skills through scientific literacy and science process skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 110-116.
  • Türköz, G. (2015). Bilimin doğası etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlama, bilimsel süreç becerileri ve bilimin doğası anlayışlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Denizli.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
There are 61 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tuba Özkan 0000-0001-5658-6221

Elif Kilicoglu 0000-0001-7904-4310

Publication Date June 30, 2020
Submission Date December 17, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Özkan, T., & Kilicoglu, E. (2020). Matematikte Bilimsel Süreç Becerileri: Test Geliştirme Çalışması. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 415-449. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.660393