Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Eğitim Felsefeleri ve Program Yönelimleri Üzerine Bir İnceleme

Year 2020, Volume: 14 Issue: 2, 1343 - 1380, 31.12.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.755701

Abstract

Öğretim programları, belli süzgeçlerden geçirilerek oluşturulmuşlardır ve her birinin temelinde yatan bir ya da daha fazla eğitim felsefesinden söz edilebilir. Programı hazırlayan bireylerin de programı uygulayan öğretmenlerin de kendilerine özgü benimsedikleri eğitim felsefeleri farklılaşabilmektedir. Öğretmenlerin kendilerine özgü eğitim felsefesine sahip olmaları, onların programın, amaç, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme süreçleri ile bu süreçlerin birbirleri ile olan ilişkileri konusunda daha tutarlı kararlar almalarını sağlayabilecektir. Bu katkının saptanabilmesi için öğretmen adaylarının eğitim felsefeleri ile birlikte program yönelimlerinin de belirlenmesinin gerekli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada, Fen Bilgisi Eğitimi programına devam etmekte olan öğretmen adaylarının, tüm lisans programı boyunca program yönelimlerinin ve eğitim felsefelerinin nasıl değiştiğinin ve Fen Teknoloji Programı ve Planlama dersinin etkisinin nasıl olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu bir Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi programına devam etmekte olan, tüm öğretmen adayları oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde Wilcoxon işaretli sıralar testi, çok değişkenli varyans analizi ve tek yönlü varyans analizinden faydalanılmıştır.

Supporting Institution

ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ KOORDİNASYON BİRİMİ

Project Number

SBA-2017-9146

References

  • Alsalem, A. S. (2018). Curriculum orientations and educational philosophies of high school Arabic teachers. International Education Studies.11 (4), 92-95. 10.5539/ies.v11n4p92.
  • Bay, E., Gündoğdu, K., Ozan, C., Dilekçi, D., & Özdemir, D. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının program yaklaşımlarının analizi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 15-29.
  • Brown, M. (1978). A conceptual scheme and decision-rules for the selection and organization of home economics curriculum content. Madison, Wl: Wisconsin Department of Public Instruction.
  • Büyükdüvenci, S. (1994). Varoluşçuluk ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Carin, A. A. (1971). Let's have some humanistic, society-oriented science teaching. Science and Children. 9, 29-32.
  • Cheung, D. (2000). Analyzing the Hong Kong junior secondary science syllabus using the concept of curriculum orientations. Educational Research Journal, 15(1), 69-94.
  • Cheung, D. & Ng, P. H. (2000). Science teachers' beliefs about curriculum design. Research in Science Education, 30(4), 357-375.
  • Cheung, D. & Wong, H. W. (2002). Measuring teacher beliefs about alternative curriculum designs. Curriculum Journal, 13(2), 225-248. 10.1080/09585170210136868.
  • Çalışkan, İ. (2013). Fen öğretmen adaylarının eğitim felsefesi yaklaşımları ile planlama süreçleri üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel, (1), 68-83.
  • Çelik, R. & Orçan, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, (1) 63-77.
  • Cunningham, R., Johnson, J.M. & Carlson, S. (1992, December). Curriculum orientations of home economics teachers. American Vocational Association Convention’ da sunulan bildiri, St. Louis, MO . Demirel, Ö. (2009). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2011). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminin öğretmen adaylarının felsefi bakış açılarına etkisi, Eğitim ve Bilim, 36 (161) 332-348.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321-337.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2018). Effect of undergraduate education on the educational philosophies of prospective teachers: A longitudinal study. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 8(1), 01-22. 10.31704/ijocis.2018.001.
  • Duman, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullanıldıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203-224.
  • Ekiz, D. (2007). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi akımları hakkında görüşlerinin farklı programlar açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2007) 1-12.
  • Ng, P. H., & Cheung, D. (2002). Student-teachers' beliefs on primary science curriculum orientations. New Horizons in Education, 45, 42-53.
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (1988). Implementing curriculum changes-Guidelines for Principals. NASSP Bulletin, 72(511), 67-72. 10.1177/019263658807251116.
  • Özbaş,B.Ç. (2015). Sosyal bilgiler öğretmeni adayların felsefi bakış açılarının öğretmenlik eğitimi sürecinde incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 117-138. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21494/230427.
  • Salleh, H., Hamdan, A. R., Yahya, F., & Jantan, H. (2015). Curriculum Orientation of Lecturers in Teacher Training College in Malaysia. Journal of Education and Practice, 6(2), 70-76.
  • Tanner, D., & Tanner, L. (1995). Curriculum development: Theory into practice (3rd ed.). Columbus: Prentice-Hall.
  • Thompson, B. (1980). The instructional strategy decisions of teachers. Education. 101, 150-157.
  • Williams, R. O. (1980). What teaching methods when. Theory and Practice. 19, 82-86.
Year 2020, Volume: 14 Issue: 2, 1343 - 1380, 31.12.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.755701

Abstract

Project Number

SBA-2017-9146

References

  • Alsalem, A. S. (2018). Curriculum orientations and educational philosophies of high school Arabic teachers. International Education Studies.11 (4), 92-95. 10.5539/ies.v11n4p92.
  • Bay, E., Gündoğdu, K., Ozan, C., Dilekçi, D., & Özdemir, D. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının program yaklaşımlarının analizi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 15-29.
  • Brown, M. (1978). A conceptual scheme and decision-rules for the selection and organization of home economics curriculum content. Madison, Wl: Wisconsin Department of Public Instruction.
  • Büyükdüvenci, S. (1994). Varoluşçuluk ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Carin, A. A. (1971). Let's have some humanistic, society-oriented science teaching. Science and Children. 9, 29-32.
  • Cheung, D. (2000). Analyzing the Hong Kong junior secondary science syllabus using the concept of curriculum orientations. Educational Research Journal, 15(1), 69-94.
  • Cheung, D. & Ng, P. H. (2000). Science teachers' beliefs about curriculum design. Research in Science Education, 30(4), 357-375.
  • Cheung, D. & Wong, H. W. (2002). Measuring teacher beliefs about alternative curriculum designs. Curriculum Journal, 13(2), 225-248. 10.1080/09585170210136868.
  • Çalışkan, İ. (2013). Fen öğretmen adaylarının eğitim felsefesi yaklaşımları ile planlama süreçleri üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel, (1), 68-83.
  • Çelik, R. & Orçan, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, (1) 63-77.
  • Cunningham, R., Johnson, J.M. & Carlson, S. (1992, December). Curriculum orientations of home economics teachers. American Vocational Association Convention’ da sunulan bildiri, St. Louis, MO . Demirel, Ö. (2009). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2011). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminin öğretmen adaylarının felsefi bakış açılarına etkisi, Eğitim ve Bilim, 36 (161) 332-348.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321-337.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2018). Effect of undergraduate education on the educational philosophies of prospective teachers: A longitudinal study. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 8(1), 01-22. 10.31704/ijocis.2018.001.
  • Duman, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullanıldıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203-224.
  • Ekiz, D. (2007). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi akımları hakkında görüşlerinin farklı programlar açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2007) 1-12.
  • Ng, P. H., & Cheung, D. (2002). Student-teachers' beliefs on primary science curriculum orientations. New Horizons in Education, 45, 42-53.
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (1988). Implementing curriculum changes-Guidelines for Principals. NASSP Bulletin, 72(511), 67-72. 10.1177/019263658807251116.
  • Özbaş,B.Ç. (2015). Sosyal bilgiler öğretmeni adayların felsefi bakış açılarının öğretmenlik eğitimi sürecinde incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 117-138. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21494/230427.
  • Salleh, H., Hamdan, A. R., Yahya, F., & Jantan, H. (2015). Curriculum Orientation of Lecturers in Teacher Training College in Malaysia. Journal of Education and Practice, 6(2), 70-76.
  • Tanner, D., & Tanner, L. (1995). Curriculum development: Theory into practice (3rd ed.). Columbus: Prentice-Hall.
  • Thompson, B. (1980). The instructional strategy decisions of teachers. Education. 101, 150-157.
  • Williams, R. O. (1980). What teaching methods when. Theory and Practice. 19, 82-86.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Betül Karaduman 0000-0001-7724-3930

Sedat Uçar 0000-0002-4158-1038

Project Number SBA-2017-9146
Publication Date December 31, 2020
Submission Date June 23, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Karaduman, B., & Uçar, S. (2020). Öğretmen Adaylarının Eğitim Felsefeleri ve Program Yönelimleri Üzerine Bir İnceleme. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(2), 1343-1380. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.755701