Research Article
BibTex RIS Cite

FARKLI OKULLARDA EĞİTİM GÖREN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMAYA, GELİŞMELERE FARKINDALIĞI VE TUTUMUNUN BELİRLENMESİ

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 87 - 93, 31.08.2014

Abstract

AMAÇ: Bu araştırma, farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı-karşılaştırmalı olarak yapılmıştır.


YÖNTEMLER: Araştırma lisans eğitimi veren üç farklı okulda öğrenim gören 157 son sınıf öğrencisi (evrenin %83.8’i) ile yürütülmüştür. Veriler, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı içerisinde soru formu ve “Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumu Ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler; yüzde, ortalama, one way-Anova, bağımsız gruplarda t testi, ki-kare, cronbach alfa katsayısı ve LSD post hoc analizleri ile değerlendirilmiştir.


BULGULAR: Öğrencilerin yaş ortalamasının 22.17±1.29, %53.5’inin öğrenimleri süresince herhangi bir araştırma etkinliğine ve hemşirelikle ilgili bilimsel bir toplantıya katıldığı belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri (p<0.05), okudukları okulları (p<0.01) ile ölçek puan ortalamaları arasında anlamlılık olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin bugüne kadar mesleki bir dergi okuma ve mezuniyet tezi hazırlamayı isteme durumları ile ölçek puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0.01). Araştırmadaki ölçek toplam puan ortalaması 118.18±18.94, madde puan ortalaması ise 4.08±0.65 olarak bulunmuştur. Ölçeğin madde puan ortalamasının beşe yaklaşması, farkındalığın ve olumlu tutumun yüksek olduğunu göstermektedir.


SONUÇ: Öğrencilerin hemşirelik alanındaki araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalığının ve tutumlarının olumlu yönde olduğu saptanmıştır.

References

  • 1. Akdur R: Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve Tez Yapma Rehberi. For Reklamcılık ve Matbaacılık, Ankara (1996).
  • 2. Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V: Biyoistatistik. 9. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara (2000).
  • 3. Erefe İ: Hemşirelikte Araştırma İlke, Süreç ve Yöntemleri. Odak Ofset, İstanbul (2002).
  • 4. Pektekin Ç. Araştırmacı ve uygulayıcılara katkı hemşirelik uygulamalarında araştırma bulgularının kullanılması. HEMAR-G Derg 2010;12:64–6.
  • 5. Özsoy SA. Hemşirelikte araştırma öncelikleri. HEMAR-G Derg 2009;1:52-9.
  • 6. Porter EJ, Mansour TB. Teaching nursing research to undergraduates: A text analysis of instructers’ intentions. Res Nurs & Health 2003;26:128-42.
  • 7. Temel AB, Uysal A, Erkin Ö, Koçer A. Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumu ölçeğinin Türkçe formunun geçerliği, güvenilirliği. Dokuz Eylül Üniv. HYO Derg 2008;1:108-23.
  • 8. Arthur D, Wong FKY. The effects of the “learning by proposing to do” approch on Hong Kong nursing studies’ research orientation, attitude toward research, knowledge and research skill. Nurse Edu Today 2000;20:662-71.
  • 9. Ax S, Kincade E. Nursing students’s perceptions of research: usefulness, implementation and training. JAN 2001;35:161-70.
  • 10. Dobratz MC. Putting the pieces together: Teaching undergraduate research from a theoretical perspective. JAN 2003;41:383-92.
  • 11. Bayık A, Özsoy S, Uysal A, Ardahan M, Özkahraman Ş. Türkiye’de hemşirelik araştırmalarındaki önceliklerin belirlenmesi ve araştırmalardan yararlanmadaki engellerin tanı analizi. Ege Üniv. BAP Raporu. Proje No: 04-HYO-01. 2007.
  • 12. Kelleci M, Gölbaşı Z, Yılmaz M, Doğan S. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. HEMAR-G Derg 2008;10:3-16.
  • 13. Björkström ME, Johansson IS, Hamrin EK, Athlin EE. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. JAN 2003;41:393-402.
  • 14. Bayık A. Hemşirelik Araştırmalarında Etik. Erefe İ (ed.), Hemşirelikte Araştırma İlke, Süreç ve Yöntemleri. Odak Ofset, İstanbul (2002).
  • 15. Ulusoy MF, Uçar H. Araştırma Etiği. 72. Tasarım Ltd. Şti., Ankara (2002).
  • 16. Babadağ K. Hemşirelik araştırmalarında etik. Hemşirelik Bülteni 1995;9:1-11.
  • 17. Kuuppelomäki M, Tuomi J. Finnish nurses’ views on their research activities. J Clin Nurs 2003;12:589-600.
  • 18. Kuuppelomäki M, Tuomi J. Finnish nurses’ attitudes towards nursing research and related factors. International J Nurs Stud 2005;42:187-96.
  • 19. Emiroğlu ON, Ünlü H, Terzioğlu F, Bulut H. Hemşirelerin araştırmalara katılma durumları, araştırmaya ilişkin görüşleri ve bilgi gereksinimleri. HEMAR-G Derg 2005;5:64-86.
  • 20. Moreno-Casbas T, Fuentelsaz-Gallego C, de Miguel AG, González-María E, Clarke SP. Spanish nurses' attitudes towards research and perceived barriers and facilitators of research utilisation: a comparative survey of nurses with and without experience as principal investigators. J Clin Nurs 2011;20:1936-47.
  • 21. Wangensteen S, Johansson IS, Björkström ME, Nordström G. Research utilisation and critical thinking among newly graduated nurses: predictors for research use. A quantitative cross-sectional study. J Clin Nurs 2011;20:2436-47.
  • 22. Björkström ME, Hamrin EK. Swedish nurses’ attitudes towards research and development within nursing. JAN 2001;34:706-14.
  • 23. Conn VS. Editorial: Nurse researchers begin as undergraduate students. West J Nurs Res 2007;29:255-7.
  • 24. Akın B, Ege E. Hemşirelik lisans programlarında araştırma eğitimi. Cumhuriyet Üniv. HYO Derg 2008;12:60-9.
  • 25. Yava A, Tosun N, Çiçek H, Yavan T, Terakye G, Hatipoğlu S. Hemşirelerin Araştırma Sonuçlarını Kullanımında Engeller Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirliliği. Gülhane Tıp Derg 2007;49:72-80.
  • 26. August-Brady MM. Teaching undergraduate research from a process perspective. J Nurs Edu 2005;44:519-22.
  • 27. Ulusoy H, Güler G, Alkan Ş, Güzel S, Karataş Y. Bitirme tezi hazırlayan öğrencilerin yaşadıkları güçlükler. Cumhuriyet Tıp Derg 2009;31:204-10.
  • 28. Yavuz M, Kaymakçı ŞEÜ. Hemşirelik Yüksekokulu lisans öğrencilerinin bitirme tezi yaparken karşılaştıkları sorunlar. Ege Üniv HYO Derg 1996;12:1–7.

DETERMINING AWARENESS AND ATTITUDE OF NURSING STUDENTS STUDYING IN VARIOUS SCHOOLS WITH RESPECT TO RESEARCH AND DEVELOPMENT

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 87 - 93, 31.08.2014

Abstract



OBJECTIVE: This is a descriptive and comparative study aiming at determining awareness and attitude of nursing students studying in various schools with respect to research and development. METHODS: The study was conducted with 157 seniors (83.8% of the population) studying in three different schools which provide undergraduate education in research. The data were collected using a questionnaire and the “Scale for Nursing Students’ Awareness of and Attitude to Research and Development” in the 2010-2011 academic year. The data were evaluated using percentage, average, one-way Anova, t-test in independent groups, chi-square, Cronbach’s alpha coefficient, and LSD post hoc analyses.



RESULTS: It was found that the mean age of students was 22.17±1.29, 53.5% participated in some research activity and a scientific meeting related to nursing during their education. A significance was found between their gender (p<0.05) and schools (p<0.01), and their mean scale scores. Another significant difference was seen between the students’ willingness to read a vocational journal to the date and to prepare a graduation thesis, and their mean scale scores (p<0.01). During the assessment of the scale, the overall mean score was found to be 118.18±18.94 and the item mean score to be 4.08±0.65. An item mean score approaching to 5 shows that awareness and positive attitude are high.


CONCLUSION: The students were found to have a positive awareness of and attitude to research and development in nursing.


References

  • 1. Akdur R: Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve Tez Yapma Rehberi. For Reklamcılık ve Matbaacılık, Ankara (1996).
  • 2. Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V: Biyoistatistik. 9. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara (2000).
  • 3. Erefe İ: Hemşirelikte Araştırma İlke, Süreç ve Yöntemleri. Odak Ofset, İstanbul (2002).
  • 4. Pektekin Ç. Araştırmacı ve uygulayıcılara katkı hemşirelik uygulamalarında araştırma bulgularının kullanılması. HEMAR-G Derg 2010;12:64–6.
  • 5. Özsoy SA. Hemşirelikte araştırma öncelikleri. HEMAR-G Derg 2009;1:52-9.
  • 6. Porter EJ, Mansour TB. Teaching nursing research to undergraduates: A text analysis of instructers’ intentions. Res Nurs & Health 2003;26:128-42.
  • 7. Temel AB, Uysal A, Erkin Ö, Koçer A. Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumu ölçeğinin Türkçe formunun geçerliği, güvenilirliği. Dokuz Eylül Üniv. HYO Derg 2008;1:108-23.
  • 8. Arthur D, Wong FKY. The effects of the “learning by proposing to do” approch on Hong Kong nursing studies’ research orientation, attitude toward research, knowledge and research skill. Nurse Edu Today 2000;20:662-71.
  • 9. Ax S, Kincade E. Nursing students’s perceptions of research: usefulness, implementation and training. JAN 2001;35:161-70.
  • 10. Dobratz MC. Putting the pieces together: Teaching undergraduate research from a theoretical perspective. JAN 2003;41:383-92.
  • 11. Bayık A, Özsoy S, Uysal A, Ardahan M, Özkahraman Ş. Türkiye’de hemşirelik araştırmalarındaki önceliklerin belirlenmesi ve araştırmalardan yararlanmadaki engellerin tanı analizi. Ege Üniv. BAP Raporu. Proje No: 04-HYO-01. 2007.
  • 12. Kelleci M, Gölbaşı Z, Yılmaz M, Doğan S. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. HEMAR-G Derg 2008;10:3-16.
  • 13. Björkström ME, Johansson IS, Hamrin EK, Athlin EE. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. JAN 2003;41:393-402.
  • 14. Bayık A. Hemşirelik Araştırmalarında Etik. Erefe İ (ed.), Hemşirelikte Araştırma İlke, Süreç ve Yöntemleri. Odak Ofset, İstanbul (2002).
  • 15. Ulusoy MF, Uçar H. Araştırma Etiği. 72. Tasarım Ltd. Şti., Ankara (2002).
  • 16. Babadağ K. Hemşirelik araştırmalarında etik. Hemşirelik Bülteni 1995;9:1-11.
  • 17. Kuuppelomäki M, Tuomi J. Finnish nurses’ views on their research activities. J Clin Nurs 2003;12:589-600.
  • 18. Kuuppelomäki M, Tuomi J. Finnish nurses’ attitudes towards nursing research and related factors. International J Nurs Stud 2005;42:187-96.
  • 19. Emiroğlu ON, Ünlü H, Terzioğlu F, Bulut H. Hemşirelerin araştırmalara katılma durumları, araştırmaya ilişkin görüşleri ve bilgi gereksinimleri. HEMAR-G Derg 2005;5:64-86.
  • 20. Moreno-Casbas T, Fuentelsaz-Gallego C, de Miguel AG, González-María E, Clarke SP. Spanish nurses' attitudes towards research and perceived barriers and facilitators of research utilisation: a comparative survey of nurses with and without experience as principal investigators. J Clin Nurs 2011;20:1936-47.
  • 21. Wangensteen S, Johansson IS, Björkström ME, Nordström G. Research utilisation and critical thinking among newly graduated nurses: predictors for research use. A quantitative cross-sectional study. J Clin Nurs 2011;20:2436-47.
  • 22. Björkström ME, Hamrin EK. Swedish nurses’ attitudes towards research and development within nursing. JAN 2001;34:706-14.
  • 23. Conn VS. Editorial: Nurse researchers begin as undergraduate students. West J Nurs Res 2007;29:255-7.
  • 24. Akın B, Ege E. Hemşirelik lisans programlarında araştırma eğitimi. Cumhuriyet Üniv. HYO Derg 2008;12:60-9.
  • 25. Yava A, Tosun N, Çiçek H, Yavan T, Terakye G, Hatipoğlu S. Hemşirelerin Araştırma Sonuçlarını Kullanımında Engeller Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirliliği. Gülhane Tıp Derg 2007;49:72-80.
  • 26. August-Brady MM. Teaching undergraduate research from a process perspective. J Nurs Edu 2005;44:519-22.
  • 27. Ulusoy H, Güler G, Alkan Ş, Güzel S, Karataş Y. Bitirme tezi hazırlayan öğrencilerin yaşadıkları güçlükler. Cumhuriyet Tıp Derg 2009;31:204-10.
  • 28. Yavuz M, Kaymakçı ŞEÜ. Hemşirelik Yüksekokulu lisans öğrencilerinin bitirme tezi yaparken karşılaştıkları sorunlar. Ege Üniv HYO Derg 1996;12:1–7.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayla Ünsal

Papatya Karakurt This is me

Derya Tanrıverdi This is me

Publication Date August 31, 2014
Submission Date December 6, 2013
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Ünsal, A., Karakurt, P., & Tanrıverdi, D. (2014). FARKLI OKULLARDA EĞİTİM GÖREN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMAYA, GELİŞMELERE FARKINDALIĞI VE TUTUMUNUN BELİRLENMESİ. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 87-93.

International Peer Reviewed Journal

The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.