Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrenci Hemşirelerin Meslek Algıları ve Akademik Motivasyonlarının “Y Kuşağı” Özelliklerine Göre İncelenmesi

Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 139 - 148, 23.12.2020

Abstract

Amaç: Öğrenci Hemşirelerin Meslek Algıları
ve Akademik Motivasyonlarının “Y Kuşağı” 
Özelliklerine Göre İncelenmesidir.



Gereç ve Yöntem:  Tanımlayıcı ve ilişkisel nitelikte planlanan
bu çalışma, tabakalı rastgele örneklem yöntemi ile 2016-2017 öğretim yılında bir,
iki, üç ve dördüncü sınıfta öğrenim gören, çalışmaya gönüllü toplam 320 öğrenci
ile yürütüldü. Verilerin toplanmasında
Öğrenci Bilgi Formu, Y Kuşağı Özellikleri Soru Formu, İdeal Kariyer
Olarak Hemşirelik Mesleği Ölçeği ve Akademik Motivasyon Ölçeği kullanıldı.
Verilerin değerlendirilmesi tanımlayıcı testler, parametrik ve parametrik
olmayan testler ile yapıldı.



Bulgular:
Öğrencilerin Y Kuşağı Özellikleri formunda yer alan ifadelerde kendilerini
tanımlama düzeyi ortalamaları 3,74±0,55 (1;hiç tanımlamıyor - 4;tam olarak
tanımlıyor) olarak belirlendi. İdeal kariyer olarak hemşirelik meslek
algılarında cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunurken(p<0,05),
akademik motivasyonlarında cinsiyet ve sınıflara göre fark bulunmadığı
belirlendi. Öğrencilerin meslek algılarında, ‘Y kuşağı’ özelliklerinden beşinde
anlamlı olarak farklılık bulunurken(p<0,05), akademik motivasyonlarında "Teknolojiyi yakından takip
ederim" ifadesi dışındaki, tüm özelliklerde anlamlı farklılıklar saptandı (p<0,05).
Akademik motivasyon puan ortalamaları
en yüksek gruplar "Y kuşak" özelliklerinin kendilerini
"tamamen" tanımladığını ifade eden öğrenciler olarak bulundu.



Sonuç: Y Kuşağı özelliklerini yüksek oranda taşıdığını belirten öğrencilerin
paralelinde akademik motivasyon ve meslek algılarında anlamlı olarak
farklılıklar olduğu saptandı(p<0,05).

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • 1. Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2018). Available at: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts.
  • 2. Kuru, İ. Y Kuşağı İş ve Yaşam Dengesi. (Bahçeşehir Üniversitesi, 2014).
  • 3. Ünsar, S., Akgün Kostak, M., Kurt, S. & Erol, Ö. Hemşirelerin Kendini Gerçekleştirme Düzeyleri ve Etkileyen Etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektron. Derg. 4, 2–6 (2011).
  • 4. Koç, S., Bardak, A. & Yılmaz, K. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İş Yerinden Beklentilerinin Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 11, 43–50 (2014).
  • 5. Sherman, R. O. Recruiting and Retaining Generation Y Perioperative Nurses. AORN J. 101, 138–143 (2015).
  • 6. Yüksekbilgili, Z. Türk Tipi Y Kuşağı. Elektron. Sos. Bilim. Derg. 45, 342–353 (2013).
  • 7. Karagüven, M. H. Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilim. 12, 2599–2620 (2012).
  • 8. Göktaş, P. Y Kuşağının İletişim Sorunlarının Analizi ve Çözüm Önerileri: Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta Meslek Yüksek Okulu Örneği. Karadeniz Tek. Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektron. Derg. 11, 35–37 (2016).
  • 9. Emeghebo, L. The image of nursing as perceived by nurses. Nurse Educ. Today 32, 49–53 (2012).
  • 10. Andersson, E. P. The perspective of student nurses and their perceptions of professional nursing during the nurse training programme. J. Adv. Nurs. 18, 808–15 (1993).
  • 11. Dağhan, Ş., Erkin, Ö. & Bayık Temel, A. Üniversite öğrencilerinin ideal kariyer olarak hemşirelik mesleğini algılamaları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 32, 59–71 (2016).
  • 12. McCaslin, M. & Hickey, D. T. Self-regulated learning and academic achievement: A Vygotskian view. in Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical perspectives (eds. Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H.) 227–252 (2001).
  • 13. Winne, P. H. Self-regulated learning viewed from models of information processing. in Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (eds. Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H.) 153–189 (Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2001).
  • 14. Zimmerman, B. J. Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview. Educ. Psychol. 25, 3–17 (1990).
  • 15. Barron, K. E. & Harackiewicz, J. M. Achievement goals and optimal motivation: Testing multiple goal models. J. Pers. Soc. Psychol. 80, 706–722 (2001).
  • 16. Elliot, A. J. & Thrash, T. M. Achievement Goals and the Hierarchical Model of Achievement Motivation. Educ. Psychol. Rev. 13, 139–156 (2001).
  • 17. Matuga, J. M. Self-Regulation, Goal Orientation, and Academic Achievement of Secondary Students in Online University Courses. Educ. Technol. Soc. 12, 4–11 (2009).
  • 18. Demirkaya, H., Akdemir, A., Karaman, E. & Atan, Ö. Kuşakların yönetim politikası beklentilerinin araştırılması. İşletme Araştırmaları Derg. 7, 186–204 (2015).
  • 19. Anselmo-Witzel, S., Orshan, S. A., Heitner, K. L. & Bachand, J. Are Generation y Nurses Satisfied on the Job? Understanding Their Lived Experiences. J. Nurs. Adm. 47, 232–237 (2017).
  • 20. Bhana, V. M. Interpersonal skills development in Generation Y student nurses: A literature review. Nurse Educ. Today 34, 1430–1434 (2014).
  • 21. May, F. E., Champion, V. & Austin, J. K. Public values and beliefs toward nursing as a career. J. Nurs. Educ. 30, 303–10 (1991).
  • 22. Vallerand, R. J. et al. On the Assessment of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education: Evidence on the Concurrent and Construct Validity of the Academic Motivation Scale. Educ. Psychol. Meas. 53, 159–172 (1993).
  • 23. Sarıtaş, S. Ç., Derin, N. & Sarıtaş, S. Hemşirelik öğrencilerinde mesleki imaj algısının meslekte kalma niyeti üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilim. Derg. 3, 29–32 (2014).
Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 139 - 148, 23.12.2020

Abstract

Project Number

-

References

  • 1. Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2018). Available at: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts.
  • 2. Kuru, İ. Y Kuşağı İş ve Yaşam Dengesi. (Bahçeşehir Üniversitesi, 2014).
  • 3. Ünsar, S., Akgün Kostak, M., Kurt, S. & Erol, Ö. Hemşirelerin Kendini Gerçekleştirme Düzeyleri ve Etkileyen Etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektron. Derg. 4, 2–6 (2011).
  • 4. Koç, S., Bardak, A. & Yılmaz, K. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İş Yerinden Beklentilerinin Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 11, 43–50 (2014).
  • 5. Sherman, R. O. Recruiting and Retaining Generation Y Perioperative Nurses. AORN J. 101, 138–143 (2015).
  • 6. Yüksekbilgili, Z. Türk Tipi Y Kuşağı. Elektron. Sos. Bilim. Derg. 45, 342–353 (2013).
  • 7. Karagüven, M. H. Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilim. 12, 2599–2620 (2012).
  • 8. Göktaş, P. Y Kuşağının İletişim Sorunlarının Analizi ve Çözüm Önerileri: Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta Meslek Yüksek Okulu Örneği. Karadeniz Tek. Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektron. Derg. 11, 35–37 (2016).
  • 9. Emeghebo, L. The image of nursing as perceived by nurses. Nurse Educ. Today 32, 49–53 (2012).
  • 10. Andersson, E. P. The perspective of student nurses and their perceptions of professional nursing during the nurse training programme. J. Adv. Nurs. 18, 808–15 (1993).
  • 11. Dağhan, Ş., Erkin, Ö. & Bayık Temel, A. Üniversite öğrencilerinin ideal kariyer olarak hemşirelik mesleğini algılamaları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 32, 59–71 (2016).
  • 12. McCaslin, M. & Hickey, D. T. Self-regulated learning and academic achievement: A Vygotskian view. in Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical perspectives (eds. Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H.) 227–252 (2001).
  • 13. Winne, P. H. Self-regulated learning viewed from models of information processing. in Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (eds. Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H.) 153–189 (Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2001).
  • 14. Zimmerman, B. J. Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview. Educ. Psychol. 25, 3–17 (1990).
  • 15. Barron, K. E. & Harackiewicz, J. M. Achievement goals and optimal motivation: Testing multiple goal models. J. Pers. Soc. Psychol. 80, 706–722 (2001).
  • 16. Elliot, A. J. & Thrash, T. M. Achievement Goals and the Hierarchical Model of Achievement Motivation. Educ. Psychol. Rev. 13, 139–156 (2001).
  • 17. Matuga, J. M. Self-Regulation, Goal Orientation, and Academic Achievement of Secondary Students in Online University Courses. Educ. Technol. Soc. 12, 4–11 (2009).
  • 18. Demirkaya, H., Akdemir, A., Karaman, E. & Atan, Ö. Kuşakların yönetim politikası beklentilerinin araştırılması. İşletme Araştırmaları Derg. 7, 186–204 (2015).
  • 19. Anselmo-Witzel, S., Orshan, S. A., Heitner, K. L. & Bachand, J. Are Generation y Nurses Satisfied on the Job? Understanding Their Lived Experiences. J. Nurs. Adm. 47, 232–237 (2017).
  • 20. Bhana, V. M. Interpersonal skills development in Generation Y student nurses: A literature review. Nurse Educ. Today 34, 1430–1434 (2014).
  • 21. May, F. E., Champion, V. & Austin, J. K. Public values and beliefs toward nursing as a career. J. Nurs. Educ. 30, 303–10 (1991).
  • 22. Vallerand, R. J. et al. On the Assessment of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education: Evidence on the Concurrent and Construct Validity of the Academic Motivation Scale. Educ. Psychol. Meas. 53, 159–172 (1993).
  • 23. Sarıtaş, S. Ç., Derin, N. & Sarıtaş, S. Hemşirelik öğrencilerinde mesleki imaj algısının meslekte kalma niyeti üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilim. Derg. 3, 29–32 (2014).
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Gülçin Uyanık 0000-0002-8096-6037

Şafak Dağhan 0000-0003-3805-6416

Rukiye Akın This is me 0000-0002-9006-8986

Melek Sözeri This is me 0000-0002-2928-038X

Project Number -
Publication Date December 23, 2020
Submission Date September 24, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Uyanık, G., Dağhan, Ş., Akın, R., Sözeri, M. (2020). Öğrenci Hemşirelerin Meslek Algıları ve Akademik Motivasyonlarının “Y Kuşağı” Özelliklerine Göre İncelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 139-148.

International Peer Reviewed Journal

The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.