Aim: The aim of this study was to examine some variables that predict NSs' knowledge towards IM injection. Materials and Methods: This descriptive and cross-sectional study was carried out with 359 NSs who gave their informed consent between 01.12.2020-15.01.2021. Research data were collected with the ''Student Information Form'' and ''Intramuscular Injection Success Test''. The data were analyzed using the SPSS version 22.0. Descriptive statistics and CHAID (decision trees technique) analysis, which is a multivariate statistical approach technique, were used in the analysis of the data. Results: The IM Injection Success Test means score of the NSs was determined to be 8.82 ± 0.20 out of 21 points. According to the result of CHAID analysis; it was determined that female students had significantly higher knowledge scores (p<0.001). In addition, it was determined that the intramuscular knowledge scores of female students decreased as the years of education increased (p=0.034). For male students; it was determined that as the number of intramuscular injection applications increased, the intramuscular injection knowledge score also increased significantly (p=0.001). Conclusion: It was determined that the intramuscular injection knowledge of the nursing students was not sufficient and there were areas that needed improvement.
Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin intramüsküler enjeksiyona ilişkin bilgi düzeylerini yordayan bazı değişkenlerin incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma 1 Aralık 2020-15 Ocak 2021 tarihleri arasında araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 359 hemşirelik öğrencisi ile yürütüldü. Araştırma verileri ''Öğrenci Bilgi Formu'' ve ''IM Enjeksiyon Başarı Testi'' ile toplandı. Araştırma verilerinin analizi SPSS versiyon 22.0 paket programı ile yapıldı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve çok değişkenli bir istatistiksel yaklaşım tekniği olan CHAID (karar ağaçları yaklaşım tekniği) analizi uygulandı. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerin IM Enjeksiyon Başarı Testi puan ortalaması 21 puan üzerinden 8.82±0.20 olduğu belirlendi. CHAID analizi sonucuna göre; kız öğrencilerin anlamlı olarak daha yüksek bilgi puanına sahip oldukları saptandı (p<0.001). Ayrıca kız öğrencilerde eğitim yılı arttıkça intramüsküler bilgi puanlarının düştüğü belirlendi (p=0.034). Erkek öğrenciler için ise; intramüsküler enjeksiyon uygulama sayısı arttıkça intramüsküler enjeksiyon bilgi puanının da anlamlı olarak arttırdığı saptandı (p=0.001). Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin intramüsküler enjeksiyon bilgilerinin yeterli düzeyde olmadığı, geliştirilmesi gereken alanların olduğu saptandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 14, 2022 |
Submission Date | September 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |