Objective: The aim of this study is to examine the relationship between digital literacy and health literacy in individuals aged 18-65. Materials and Methods: A cross-sectional study was conducted between June and July 2023, with individuals aged 18-65 years applying to primary healthcare institutions affiliated with Agri Provincial Health Directorate. The Socio-Demographic Information Form, Health Literacy Scale, and Digital Literacy Scale were used to collect the research data. SPSS-25 package program was used. This study was conducted with 384 individuals. Results: According to the findings obtained in our study, the mean total score of the Health Literacy Scale was 102.27±17.34, and the mean total score of the Digital Literacy Scale was 64.39±12.75. Digital literacy level has a positive and significant effect on health literacy level (β= 0.581; t(382) =13.953, p=0.001). Conclusion: Digital literacy level has a positive and significant effect on health literacy level. It is recommended to provide training to increase the digital literacy levels of individuals or to broadcast public spots on social media platforms.
Amaç: Bu çalışmanın amacı 18-65 yaş arası bireylerde dijital okuryazarlık ve sağlık okuryazarlığı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma kesitsel tipte olup Agri İl Sağlık Müdürlüğü'ne bağlı birinci basamak sağlık kuruluşlarına başvuran 18-65 yaş arası bireylerle Haziran-Temmuz 2023 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında Tanıtıcı Bilgi Formu, Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ve Dijital Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. SPSS-25 paket programı kullanılmıştır. Bu çalışma 384 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Çalışmamızda elde edilen bulgulara göre, Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği toplam puan ortalaması 102,27±17,34, Dijital Okuryazarlık Ölçeği toplam puan ortalaması 64,39±12,75'dir. Dijital okuryazarlık düzeyinin sağlık okuryazarlığı düzeyi üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi vardır (β=0.581; t (382) =13.953, p=0.001) Sonuç: Dijital okuryazarlık düzeyinin sağlık okuryazarlığı düzeyi üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi vardır. Bireylerin dijital okuryazarlık düzeylerinin artırılması için eğitimler verilmesi veya sosyal medya platformlarında kamu spotları yayınlanması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | September 5, 2024 |
Acceptance Date | December 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |