Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Digital Literacy and Health Literacy in Individuals Aged 18-65

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 721 - 727, 25.12.2024
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1544000

Öz

Objective: The aim of this study is to examine the relationship between digital literacy and health literacy in individuals aged 18-65. Materials and Methods: A cross-sectional study was conducted between June and July 2023, with individuals aged 18-65 years applying to primary healthcare institutions affiliated with Agri Provincial Health Directorate. The Socio-Demographic Information Form, Health Literacy Scale, and Digital Literacy Scale were used to collect the research data. SPSS-25 package program was used. This study was conducted with 384 individuals. Results: According to the findings obtained in our study, the mean total score of the Health Literacy Scale was 102.27±17.34, and the mean total score of the Digital Literacy Scale was 64.39±12.75. Digital literacy level has a positive and significant effect on health literacy level (β= 0.581; t(382) =13.953, p=0.001). Conclusion: Digital literacy level has a positive and significant effect on health literacy level. It is recommended to provide training to increase the digital literacy levels of individuals or to broadcast public spots on social media platforms.

Kaynakça

  • Aboumatar, H. J., Carson, K. A., Beach, M. C., Roter, D. L., & Cooper, L. A. (2013). The impact of health literacy on desire for participation in healthcare, medical visit communication, and patient reported outcomes among patients with hypertension. Journal of General Internal Medicine, 28, 1469-1476. https://doi.org/10.1007/s11606-013-2466-5
  • Akalın, B., Yalman, F., Baydili, K., Modanlıoğlu, A., & Sancar, T. (2021). Genç bireylerin yeni medya okuryazarlığı ile sağlık okuryazarlığı davranışları arasındaki ilişkinin tespit edilmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 3(2), 136-144.
  • Bükecik, N., & Adana, F. (2021). Hastane çalışanlarının sağlık okuryazarlık düzeyleri ve ilişkili faktörler: Konya ili örneği. Caucasian Journal of Science, 8(1), 1-13. https://doi.org/doi/10.48138/cjo.759578
  • Callahan, L. F., Hawk, V., Rudd, R., Hackney, B., Bhandari, S., Prizer, L. P., . . . DeWalt, D. (2013). Adaptation of the health literacy universal precautions toolkit for rheumatology and cardiology–applications for pharmacy professionals to improve self-management and outcomes in patients with chronic disease. Research in Social and Administrative Pharmacy, 9(5), 597-608. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2013.04.016
  • Cain, K., & Coldwell-Neilson, J. (2024). Digital fluency–a dynamic capability continuum. Australasian Journal of Educational Technology, 40(1), 42-56. https://doi.org/10.14742/ajet.8363
  • Chase, Z., & Laufenberg, D. (2011). Embracing the squishiness of digital literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(7), 535-537. https://doi.org/10.1598/JAAL.54.7.7
  • Cohen, J. (1988). The concepts of power analysis. Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2, 1-17.
  • Çetin, O. (2016). Pedagojik formasyon programı ile lisans eğitimi fen bilimleri öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Erzincan University Journal of Education Faculty, 18(2). https://doi.org/10.17556/jef.01175
  • Durusu Tanrıöver, M., Yıldırım, H., Demiray Ready, N., Çakır, B., & Akalın, E. (2014). Türkiye sağlık okuryazarlığı araştırması. Sağlık-Sen Yayınları Aralık 2014.
  • Gilster, P. A. (1993). The internet navigator. John Wiley & Sons, Inc. Güngör, N., & Kurtipek, S. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik düzeyinin dijital okuryazarlığa etkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 17(2). https://doi.org/10.14687/jhs.v17i2.6021.
  • Hamutoğlu, N. B., Güngören, Ö. C., Uyanık, G. K., & Erdoğan, D. G. (2017). Dijital okuryazarlık ölçeği: Türkçe’ye uyarlama çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 408-429. https://doi.org/10.12984/egeefd.295306
  • İbrahimoğlu, Ö., Saraykılıç, H., & Mersin, S. (2019). Fabrika çalışanlarının sağlık okuryazarlığı düzeyleri ve etkileyen faktörler: Bilecik ili örneği. Sağlık ve Toplum, 29(3).
  • Kaphingst, K. A., Weaver, N. L., Wray, R. J., Brown, M. L., Buskirk, T., & Kreuter, M. W. (2014). Effects of patient health literacy, patient engagement and a system-level health literacy attribute on patient-reported outcomes: A representative statewide survey. BMC Health Services Research, 14(1), 1-8. https://doi.org/10.1186/1472-6963-14-475
  • Karakuş, G., & Ocak, G. (2019). Öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık öz-yeterlilik becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 129-147. https://doi.org/10.32709/akusosbil.466549
  • Kozan, M., & Özek, M. B. (2019). Böte bölümü öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 107-120. https://doi.org/10.18069/firatsbed.538657
  • Marinucci, A., Grove, C., & Allen, K.-A. (2023). A scoping review and analysis of mental health literacy interventions for children and youth. School Psychology Review, 52(2), 144-158. https://doi.org/10.1080/2372966X.2021.2018918
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers & education, 59(3), 1065-1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
  • Rosário, R., Martins, M. R., Augusto, C., Silva, M. J., Martins, S., Duarte, A., . . . Dadaczynski, K. (2020). Associations between covid-19-related digital health literacy and online information-seeking behavior among portuguese university students. International journal of environmental research and public health, 17(23), 8987. https://doi.org/10.3390/ijerph17238987
  • Semerci, A. (2019). Eğitim fakültesi öğrencileri ile diğer fakültelerdeki öğrencilerin siber güvenlik farkındalıklarının karşılaştırılması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 29, 138-156. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.210.8
  • Sørensen, K., Pelikan, J. M., Röthlin, F., Ganahl, K., Slonska, Z., Doyle, G., . . . Uiters, E. (2015). Health literacy in Europe: Comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU). The European Journal of Public Health, 25(6), 1053-1058. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv043
  • Sørensen, K., Van den Broucke, S., Fullam, J., Doyle, G., Pelikan, J., Slonska, Z., & Brand, H. (2012). Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC public health, 12(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-80
  • Stormacq, C., Oulevey Bachmann, A., Van den Broucke, S., & Bodenmann, P. (2023). How socioeconomically disadvantaged people access, understand, appraise, and apply health information: A qualitative study exploring health literacy skills. Plos one, 18(8), e0288381. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0288381
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics, Ed. 6th Pearson Education. Inc, Boston.[Google Scholar].
  • TC Sağlık Bakanlığı. (2018). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Düzeyi ve İlişkili Faktörleri Araştırması Retrieved July, 12 from http://www.sck.gov.tr/wp-content/uploads/2020/08/TNSA2018_ana_Rapor.pdf
  • Temel, A. B., & Aras, Z. (2017). Evaluation of validity and reliability of the Turkish version of health literacy scale. Florence Nightingale Journal of Nursing, 25(2), 85-94. https://doi.org/10.17672/fnhd.94626
  • Toçi, E., Burazeri, G., Sørensen, K., Kamberi, H., & Brand, H. (2015). Concurrent validation of two key health literacy instruments in a South Eastern European population. The European Journal of Public Health, 25(3), 482-486. https://doi.org/10.1093/eurpub/cku190
  • Üçpunar, E., Piyal, B., & Çelen, Ü. (2021). The Adaptation Study of the Test of Functional Health Literacy in Patients with Cardiovascular Diseases. Journal of Ankara University Faculty of Medicine, 74. https://doi.org/doi/10.48138/cjo.759578
  • Van Der Vaart, R., & Drossaert, C. (2017). Development of the digital health literacy instrument: Measuring a broad spectrum of health 1.0 and health 2.0 skills. Journal of medical Internet research, 19(1), 27. https://doi.org/10.2196/jmir.6709
  • Von Elm, E., Altman, D. G., Egger, M., Pocock, S. J., Gøtzsche, P. C., & Vandenbroucke, J. P. (2007). The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) statement: Guidelines for reporting observational studies. The Lancet, 370(9596), 1453-1457. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(07)61602-X
  • Wells, M. (2023). Embedding digital fluency in our courses: moving from theory to practice. Collected Essays on Learning and Teaching, 14. https://doi.org/10.22329/celt.v14i1.7142

18-65 YaşArası Bireylerde Dijital Okuryazarlık ve Sağlık Okuryazarlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 721 - 727, 25.12.2024
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1544000

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı 18-65 yaş arası bireylerde dijital okuryazarlık ve sağlık okuryazarlığı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma kesitsel tipte olup Agri İl Sağlık Müdürlüğü'ne bağlı birinci basamak sağlık kuruluşlarına başvuran 18-65 yaş arası bireylerle Haziran-Temmuz 2023 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında Tanıtıcı Bilgi Formu, Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ve Dijital Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. SPSS-25 paket programı kullanılmıştır. Bu çalışma 384 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Çalışmamızda elde edilen bulgulara göre, Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği toplam puan ortalaması 102,27±17,34, Dijital Okuryazarlık Ölçeği toplam puan ortalaması 64,39±12,75'dir. Dijital okuryazarlık düzeyinin sağlık okuryazarlığı düzeyi üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi vardır (β=0.581; t (382) =13.953, p=0.001) Sonuç: Dijital okuryazarlık düzeyinin sağlık okuryazarlığı düzeyi üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi vardır. Bireylerin dijital okuryazarlık düzeylerinin artırılması için eğitimler verilmesi veya sosyal medya platformlarında kamu spotları yayınlanması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aboumatar, H. J., Carson, K. A., Beach, M. C., Roter, D. L., & Cooper, L. A. (2013). The impact of health literacy on desire for participation in healthcare, medical visit communication, and patient reported outcomes among patients with hypertension. Journal of General Internal Medicine, 28, 1469-1476. https://doi.org/10.1007/s11606-013-2466-5
  • Akalın, B., Yalman, F., Baydili, K., Modanlıoğlu, A., & Sancar, T. (2021). Genç bireylerin yeni medya okuryazarlığı ile sağlık okuryazarlığı davranışları arasındaki ilişkinin tespit edilmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 3(2), 136-144.
  • Bükecik, N., & Adana, F. (2021). Hastane çalışanlarının sağlık okuryazarlık düzeyleri ve ilişkili faktörler: Konya ili örneği. Caucasian Journal of Science, 8(1), 1-13. https://doi.org/doi/10.48138/cjo.759578
  • Callahan, L. F., Hawk, V., Rudd, R., Hackney, B., Bhandari, S., Prizer, L. P., . . . DeWalt, D. (2013). Adaptation of the health literacy universal precautions toolkit for rheumatology and cardiology–applications for pharmacy professionals to improve self-management and outcomes in patients with chronic disease. Research in Social and Administrative Pharmacy, 9(5), 597-608. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2013.04.016
  • Cain, K., & Coldwell-Neilson, J. (2024). Digital fluency–a dynamic capability continuum. Australasian Journal of Educational Technology, 40(1), 42-56. https://doi.org/10.14742/ajet.8363
  • Chase, Z., & Laufenberg, D. (2011). Embracing the squishiness of digital literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(7), 535-537. https://doi.org/10.1598/JAAL.54.7.7
  • Cohen, J. (1988). The concepts of power analysis. Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2, 1-17.
  • Çetin, O. (2016). Pedagojik formasyon programı ile lisans eğitimi fen bilimleri öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Erzincan University Journal of Education Faculty, 18(2). https://doi.org/10.17556/jef.01175
  • Durusu Tanrıöver, M., Yıldırım, H., Demiray Ready, N., Çakır, B., & Akalın, E. (2014). Türkiye sağlık okuryazarlığı araştırması. Sağlık-Sen Yayınları Aralık 2014.
  • Gilster, P. A. (1993). The internet navigator. John Wiley & Sons, Inc. Güngör, N., & Kurtipek, S. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik düzeyinin dijital okuryazarlığa etkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 17(2). https://doi.org/10.14687/jhs.v17i2.6021.
  • Hamutoğlu, N. B., Güngören, Ö. C., Uyanık, G. K., & Erdoğan, D. G. (2017). Dijital okuryazarlık ölçeği: Türkçe’ye uyarlama çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 408-429. https://doi.org/10.12984/egeefd.295306
  • İbrahimoğlu, Ö., Saraykılıç, H., & Mersin, S. (2019). Fabrika çalışanlarının sağlık okuryazarlığı düzeyleri ve etkileyen faktörler: Bilecik ili örneği. Sağlık ve Toplum, 29(3).
  • Kaphingst, K. A., Weaver, N. L., Wray, R. J., Brown, M. L., Buskirk, T., & Kreuter, M. W. (2014). Effects of patient health literacy, patient engagement and a system-level health literacy attribute on patient-reported outcomes: A representative statewide survey. BMC Health Services Research, 14(1), 1-8. https://doi.org/10.1186/1472-6963-14-475
  • Karakuş, G., & Ocak, G. (2019). Öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık öz-yeterlilik becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 129-147. https://doi.org/10.32709/akusosbil.466549
  • Kozan, M., & Özek, M. B. (2019). Böte bölümü öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 107-120. https://doi.org/10.18069/firatsbed.538657
  • Marinucci, A., Grove, C., & Allen, K.-A. (2023). A scoping review and analysis of mental health literacy interventions for children and youth. School Psychology Review, 52(2), 144-158. https://doi.org/10.1080/2372966X.2021.2018918
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers & education, 59(3), 1065-1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
  • Rosário, R., Martins, M. R., Augusto, C., Silva, M. J., Martins, S., Duarte, A., . . . Dadaczynski, K. (2020). Associations between covid-19-related digital health literacy and online information-seeking behavior among portuguese university students. International journal of environmental research and public health, 17(23), 8987. https://doi.org/10.3390/ijerph17238987
  • Semerci, A. (2019). Eğitim fakültesi öğrencileri ile diğer fakültelerdeki öğrencilerin siber güvenlik farkındalıklarının karşılaştırılması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 29, 138-156. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.210.8
  • Sørensen, K., Pelikan, J. M., Röthlin, F., Ganahl, K., Slonska, Z., Doyle, G., . . . Uiters, E. (2015). Health literacy in Europe: Comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU). The European Journal of Public Health, 25(6), 1053-1058. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv043
  • Sørensen, K., Van den Broucke, S., Fullam, J., Doyle, G., Pelikan, J., Slonska, Z., & Brand, H. (2012). Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC public health, 12(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-80
  • Stormacq, C., Oulevey Bachmann, A., Van den Broucke, S., & Bodenmann, P. (2023). How socioeconomically disadvantaged people access, understand, appraise, and apply health information: A qualitative study exploring health literacy skills. Plos one, 18(8), e0288381. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0288381
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics, Ed. 6th Pearson Education. Inc, Boston.[Google Scholar].
  • TC Sağlık Bakanlığı. (2018). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Düzeyi ve İlişkili Faktörleri Araştırması Retrieved July, 12 from http://www.sck.gov.tr/wp-content/uploads/2020/08/TNSA2018_ana_Rapor.pdf
  • Temel, A. B., & Aras, Z. (2017). Evaluation of validity and reliability of the Turkish version of health literacy scale. Florence Nightingale Journal of Nursing, 25(2), 85-94. https://doi.org/10.17672/fnhd.94626
  • Toçi, E., Burazeri, G., Sørensen, K., Kamberi, H., & Brand, H. (2015). Concurrent validation of two key health literacy instruments in a South Eastern European population. The European Journal of Public Health, 25(3), 482-486. https://doi.org/10.1093/eurpub/cku190
  • Üçpunar, E., Piyal, B., & Çelen, Ü. (2021). The Adaptation Study of the Test of Functional Health Literacy in Patients with Cardiovascular Diseases. Journal of Ankara University Faculty of Medicine, 74. https://doi.org/doi/10.48138/cjo.759578
  • Van Der Vaart, R., & Drossaert, C. (2017). Development of the digital health literacy instrument: Measuring a broad spectrum of health 1.0 and health 2.0 skills. Journal of medical Internet research, 19(1), 27. https://doi.org/10.2196/jmir.6709
  • Von Elm, E., Altman, D. G., Egger, M., Pocock, S. J., Gøtzsche, P. C., & Vandenbroucke, J. P. (2007). The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) statement: Guidelines for reporting observational studies. The Lancet, 370(9596), 1453-1457. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(07)61602-X
  • Wells, M. (2023). Embedding digital fluency in our courses: moving from theory to practice. Collected Essays on Learning and Teaching, 14. https://doi.org/10.22329/celt.v14i1.7142
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Halk Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Salih Yıldırım 0000-0003-2632-4583

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2024
Kabul Tarihi 17 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldırım, M. S. (2024). The Relationship Between Digital Literacy and Health Literacy in Individuals Aged 18-65. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(3), 721-727. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1544000

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.