Road networks are accepted as a criterion showing the level of development of countries. Undoubtedly, the role of highways in facilitating human life is quite important. However, road routes involve high cost land surveying studies that can pass through areas with various land use types and cover.For forest road routes to be built in forest areas, points representing the land surface can be obtained by various measurement methods (remote sensing, photogrammetry and terrestrial measurement techniques). Depending on the land structure and cover, difficulties are encountered in the determination of spatial points with terrestrial measurement techniques. In this study, as an alternative to the terrestrial measurement technique, 341 m long forest road excavation and filling calculations were carried out with the help of Unmanned Aerial Vehicle (UAV) photogrammetry. Photo pairs taken from different heights (50 m, 75 m and 100 m) with real-time kinematics (RTK) GPS UAV were processed with Agisoft to produce a point cloud. The point cloud data obtained by digital photogrammetry and land measurement methods were carried out in NetCAD environment for the excavation and filling calculations for the same road route. Between the two methods, in the 50 m, 75 m and 100 m measurements of the UAV obtained by ground measurement; In the calculation of the UAV 50m measurement amount, 0.27% in the total excavation amount and 1.08% difference in the total filling amount, 2.51% in the total excavation amount and 5.22% in the total filling amount in the calculation of the UAV 75 m measurement amount, and the total difference in the UAV 100m measurement amount in the calculation of the UAV 50m measurement amount. A difference of 3.13% in the amount of excavation and 2.53% in the total amount of filling was determined. These results show that UAV photogrammetry is very effective in forest road projects and in calculating the amount of earthwork volume in mountainous terrain.
This study was produced from a master’s thesis prepared by Mihrişah KINALI and supervised by Prof. Dr. Erhan ÇALIŞKAN for the Institute of Natural and Applied Science, Karadeniz Technical University, Turkey. The authors declare that they have no conflict of interest.
Yol ağları, ülkelerin gelişmişlik düzeyini gösteren bir ölçüt olarak kabul edilmektedir. Hiç şüphesiz kara yollarının insan hayatını kolaylaştırmada rolü oldukça önemlidir. Bununla birlikte kara yolu güzergâhları çeşitli arazi kullanım tipi ve örtüsünün bulunduğu alanlardan geçebilen yüksek maliyetli arazi ölçme çalışmalarını içermektedir. Ormanlık alanlarda inşa edilecek orman yol güzergâhları için arazi yüzeyini temsil eden noktalar çeşitli ölçme yöntemleri (uzaktan algılama, fotogrametri ve yersel ölçüm teknikleri) ile elde edilebilmektedir. Arazi yapısına ve örtüsüne bağlı olarak yersel ölçme teknikleri ile konumsal noktaların tespitinde güçlüklerle karşılaşılmaktadır. Sık ormanlık alanlarda, arazi yüzeyinde konumsal nokta toplama işlemi maliyeti arttırmakta ve uzun zaman almaktadır. Bu çalışmada yersel ölçüm tekniğine bir alternatif olarak İnsansız Hava Aracı (İHA) fotogrametrisi yardımı ile yaklaşık 341 m uzunluğunda orman yolu kazı ve dolgu hesapları gerçekleştirilmiştir. Gerçek zamanlı kinematik (RTK) GPS’li İHA ile farklı yüksekliklerden (50 m, 75 m ve 100 m) çekilen fotoğraf çiftleri Agisoft ile işlenerek nokta bulutu üretilmiştir. Dijital fotogrametri ve arazi ölçüm yöntemleri ile elde edilen nokta bulutu verileri aynı yol güzergâhı için kazı ve dolgu hesabı NetCAD ortamında gerçekleştirilmiştir. İki yöntem arasında, yersel ölçüm ile elde edilen İHA 50 m, 75 m ve 100 m ölçümlerinde; İHA 50m ölçüm miktarının hesabında toplam kazı miktarında %0,27 ve toplam dolgu miktarında %1,08 fark, İHA 75m ölçüm miktarının hesabında toplam kazı miktarında %2,51 ve toplam dolgu miktarında %5,22 fark ile İHA 100m ölçüm miktarının hesabında toplam kazı miktarında %3,13 ve toplam dolgu miktarında %2,53 fark belirlenmiştir. Bu sonuçlar, İHA fotogrametrisinin dağlık arazide orman yolu projelerinde ve toprak hacmi miktarının hesaplanmasında oldukça etkili olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Forest Industry Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 13, 2022 |
Publication Date | December 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 3 |
Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,
Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.
Fax: +90 (378) 223 5077, Fax: +90 (378) 223 5062,
E-mail: bofdergi@gmail.com