Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Mobilya Donatı Elemanları Açısından Değerlendirilmesi: Isparta İli Örneği

Year 2024, Volume: 26 Issue: 3, 284 - 297, 15.08.2024
https://doi.org/10.24011/barofd.1461446

Abstract

Okul öncesi eğitim dönemi çocukların zekâ gelişimlerinin yanı sıra fiziksel ve duygusal gelişimlerinin de hızla gerçekleştiği ve şekillendiği dönemdir. Çocuklar, bilişsel düzeylerinin geliştiği bu dönemde çevrelerinde kullandıkları ve sürekli temas halinde oldukları tüm donatı elemanlarından etkilenmektedir.

Bu çalışmada, Isparta ilinde bulunan kamu ve özel kuruluşlara ait okul öncesi eğitim kurumları mobilya donatı elemanları açısından incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden gözlem tekniği kullanılmış, Isparta merkez ve ilçelerinde bulunan 23 adet okul öncesi eğitim kurumu çalışma kapsamına alınmıştır. Gözlem ve fotoğraflama tekniği ile bu kurumlarda kullanılan mobilyalar kullanılan malzemenin cinsi, antropometrik boyutlara uygunluğu, mobilyalarda kullanım sonrası oluşabilecek sağlık ve güvenlik riskleri incelenmiştir. Çalışma sonucunda, ahşap esaslı ürünlerde çoğunlukla ahşap kompozit levhalardan mamul mobilyaların kullanıldığı, sandalye tercihlerinde plastik esaslı ürünlerin (%65) yaygın olarak tercih edildiği belirlenmiştir. Mevcutta kullanılmakta olan mobilyaların boyutsal uygunluk açısından MEB tarafından rapor edilen ölçülerle paralellik gösterdiği tespit edilmiştir. Ahşap sandalye, masa ve depolama elemanlarının çeşitli yıpranmalar ve bunların gerekli tamir bakımlarının zamanında yapılmaması-takip edilmemesi sonucu kaza, yaralanma ve sağlık açısından riskler oluşturabileceği anlaşılmıştır. Günün büyük bir bölümünü okul öncesi eğitim kurumlarında mobilya elemanları ile temas halinde geçiren 0-6 yaş grubu çocukların, bilişsel gelişimleri ve sağlıklı bir ortamda eğitim alabilmeleri için sürdürülebilir ve doğal bir malzeme olan ahşabın okul öncesi eğitim kurumlarında kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.

Thanks

Bu çalışma Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Orman Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı’nda hazırlanan ‘Isparta’da Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Mobilya Tercihleri’ başlıklı Yüksek Lisans tezinde elde edilen verilerden faydalanılarak hazırlanmıştır. Çalışma kapsamında okul öncesi eğitim kurumlarında gözlem gerçekleştirilmesi için gerekli resmi izinleri sağlayan Isparta İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne ve birimlerini ziyaret etmemize izin veren Okul Öncesi Eğitim Kurumları’na teşekkür ederiz.

References

  • AFAD (2018). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Turkey Earthquake Hazard Map (Türkiye Deprem Tehlike Haritası) Erişim adresi: https://deprem.afad.gov.tr/depremtehlike-haritasi
  • Ahmadnejad, M., & Darbandi, M. (2015). Study of Safe Design Against Earthquake with the Furniture in Kindergarten, Based on the Idea of the Triangle of Life. Current World Environment Special Issue 1, 10(1), 831-834.
  • Akbulut, T., & Ayrılmıs, N. (2024). Yongalevha Endüstrisi Partıcleboard Industrty. Iuc Press.
  • Alapieti, T., Mikkola, R., Pasanen, P., & Salonen, H. (2020). The influence of wooden interior materi-als on indoor environment: a review. European Journal of Wood and Wood Products, 78, 617-634.
  • Alibegović, A., Mačak Hadžiomerović, A., Pašalić, A., & Domljan, D. (2020). School furniture ergo-nomics in prevention of pupils’ poor sitting posture. Drvna industrija, 71(1), 88-99.
  • Aydın, N., & Aydemir, I. (2018). Çocuk Mobilyası Üzerine Bir Değerlendirme. Yakın Mimarlık Dergi-si, 2(1):31-42
  • Barbaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 1314-1318.
  • Barlı, Ö., Aydıntan, E., Elmalı, D., & Mıdıllı, R. (2000). Anthropometric Evaluation of the Kindergar-ten Children Furniture in Turkey. The Scientific and Technical Research Council of Turkey.
  • Becher, R., Øvrevik, J., Schwarze, P. E., Nilsen, S., Hongslo, J. K., & Bakke, J. V. (2018). Do carpets impair indoor air quality and cause adverse health outcomes: A review. International Journal Of Environmental Research and Public Health, 15(2), 184.
  • Burdurlu, E., Kılıç, Y., İlçe, A. C., Elibol, G. C., & Yener, G. (2004). Okul Öncesö Çocuk Mobilyaları ile İlgili Ebeveyn Görüşleri ve Öngörülen Mobilya Tasarım Ölçütleri. Teknoloji, 7(1).
  • Castellucci, H. I., Arezes, P. M., Molenbroek, J. F. M., de Bruin, R., & Viviani, C. (2017). The influ-ence of school furniture on students’ performance and physical responses: results of a syste-matic review. Ergonomics, 60(1), 93-110.
  • Chegini, F. M., Baghani, A. N., Hassanvand, M. S., Sorooshian, A., Golbaz, S., Bakhtiari, R., ... & Alimohammadi, M. (2020). Indoor and outdoor airborne bacterial and fungal air quality in kindergartens: Seasonal distribution, genera, levels, and factors influencing their concentra-tion. Building and environment, 175, 106690.
  • Cohen, L, Manion, L., & Morrison, K. (2010). A Guide To Teaching Practice. (5th Edition). London: Routledge.
  • Domljan, D., & Grbac, I. (2008). Classroom furniture design–correlation of pupil and chair dimensi-ons. Collegium antropologicum, 32(1), 257-265.
  • Dudek, M., (2008). A Design Manual, School and Kindergarten. Berlin, Birkhäuser Verlag AG.
  • EN 312, (2010). Particleboards-Specifications. European Committee for Standardization, Brussels–Belgium.
  • Godilano, E. C., Galang, M. K. G., Ramilo, H. E. O., & Velayo, K. R. F. (2018). Design of an ergonomie classroom chair and desk for preschool students of selected public schools in Cabuyao City, Laguna. In 2018 5th International Conference on Industrial Engineering and Applications (ICIEA) (pp. 420-423). IEEE.
  • Güleş, F. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Fiziksel Çevreye İlişkin Kalite Standartlarının Belirlenmesi. (Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya).
  • Hedge, A; Lueder, R. (2007). Classroom Furniture. In: Ergonomics for Children: Designing Products and Places for Toddlers to Teens (Chapter 21), Rani Lueder, R. and Berg Rice, V. J. (eds.). CRC Press, pp. 721-450.
  • Iliev, B., & Domljan, D. (2016). Anthropometric analysis as an important method for designing suitable furniture for preschool children. In Proceedings of 27th International Conference on Wood Science and technology (ICWST) University of Zagreb, Faculty of Forestry–Zagreb (pp. 83-88).
  • Iliev, B., Domljan, D., & Vlaović, Z. (2018). Importance of anthropometric data in design of preschool furniture. In Proceedings of the 7th International Ergonomics Conference Ergonomics–Emphasis on Wellbeing, Sumpor, D.(ed.). Croatian Ergonomics Society, Zadar, Croatia (pp. 141-148).
  • Iliev, B., Domljan, D., & Vlaović, Z. (2019). Usklađenost dimenzija stolica za djecu predškolske dobi. Drvna industrija, 70(2), 175-182.
  • Iliev, B., Domljan, D., & Vlaović, Z. (2023). Comparison of anthropometric dimensions of preschool children and chairs in kindergartens in North Macedonia, Bulgaria and Croatia. Heliyon, 9(3).
  • Kamaruddin, A. S., Jalaludin, J., & Hamedon, T. (2016). Exposure to industrial air pollutants and respiratory health school and home exposure among primary school children in Kemaman, Terengganu. Int. J. Appl. Chem, 12(1), 45-50.
  • Kim, H. T., & Tanabe, S. I. (2017). Measuring degree of contamination by semi-volatile organic com-pounds (SVOC) in interiors of Korean homes and kindergartens. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 16(3), 661-668.
  • Kolarik, B., Naydenov, K., Larsson, M., Bornehag, C. G., & Sundell, J. (2008). The association between phthalates in dust and allergic diseases among Bulgarian children. Environmental Health Perspectives, 116(1), 98-103.
  • Mantanis, G. I., Athanassiadou, E. T., Barbu, M. C., & Wijnendaele, K. (2018). Adhesive systems used in the European particleboard, MDF and OSB industries. Wood material science & engineering, 13(2), 104-116.
  • MEB, (2015). Eğitim Yapıları Asgari Tasarım Standartları Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı İnşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığı, https://iegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/17032245_2015asgaritasarmklavuzu.pdf
  • MEB DAYM, (2022). Okul Öncesi Eğitim ve Donatım Materyalleri Ürün Kataloğu. Ankara: Millî Eği-tim Bakanlığı Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü Ders Aletleri Yapım Merkezi, Erişim adresi: https://daym.meb.gov.tr Erişim tarihi: 16 Temmuz 2024.
  • Meshalkina, M., Sushnikov, V., & Kryzhova, N. (2018). The estimation of formaldehyde concentra-tion in indoor air. In MATEC Web of Conferences (Vol. 245, p. 03003). EDP Sciences.
  • Neiza, P. (2017). Redesigning learning spaces: What do teachers want for future classroom. In Inernational Conference educational Technologies.
  • Niciejewska, M. (2023). Ergonomics of Organizational and Technical Space in the Educational Process of Children in Kindergarten. Materials Research Proceedings, 34.
  • Nikolosvka, M. (2002). Developmental psychology – childhood (Razvojna psihologija – detstvo). Skopje, National and University Library "St. Kliment of Ohrid". Macedonian.
  • Parthasarathy, S., R. L. Maddalena, M. L. Russell, and M. G. Apte, J. (2011). Air Waste Manag. Assoc., 61, 6.
  • Sakarya, Ş. (2019). Okul Oncesi Montessori Eğitim Ortamlarının Mekansâl Değerlendirmesi Bursa Orneği. (Doktora Tezi), Bursa Uludag University, Turkey.
  • Saulea, M. A. (2020). Kindergarten furniture design. Journal of Industrial Design and Engineering Graphics, 15(1), 29-34.
  • Sofuoğlu, S. D. & Kuşcuoğlu, M. Ö. (2009). Çocuk ve mobilya, Bartın Orman Fakültesi Dergisi, I. Ulusal Batı Karadeniz Ormancılık Kongresi Bildiriler Kitabı, Özel Sayı, ISSN: 1302-0943, I: 101, 102.
  • Soyupak, İ., & Proto, M. E. (2018). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim Mekânlarına Yönelik Bilişsel Gelişimi Destekleyici Mobilya Önermeleri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 8(17), 82-100.
  • Stanković, B. D. (2009). Psychological aspects and designing of preschool institutions for children – contemporary experience and development tendencies. (Doctoral thesis). University of Belgrade, Faculty of Architecture, Belgrade, Serbian.
  • Şahin, B. E. & Türkün Dostoğlu, N. (2012). The Importance Of Preschoolers'experience In Kindergarten Design. METU Journal of the Faculty of Architecture, 29(1): 301-320.
  • Tekin, A. (2015). Kompozit mobilya elemanlarının voc emisyonunun belirlenmesi ve emisyonu azaltıcı işlemlerin geliştirilmesi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara).
  • TS EN 1729-1:2016. Mobilya - Eğitim kurumları için sandalyeler ve masalar - Bölüm 1: Fonksiyonel boyutlar. Türk Standardları Enstitüsü, Ankara.
  • URL-1 (2024). İl ve İlçelere Göre İl/İlçe Merkezi, Belde/Köy Nüfusu ve Yıllık Nüfus Artış Hızı. Erişim Tarihi: 28/03/2024. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/
  • URL-2 (2022). Kurum listeleri. Erişim Tarihi: 16/10/2022. Erişim adresi: https://mebbis.meb.gov.tr/KurumListesi.aspx
  • Uzut, N. (2020). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının İç Mimarlık Temelinde Mekân Ölçütleri: Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Eğitim Merkezleri Örnekleri Üzerinden Bir Model Önerisi. (Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Velázquez-Blázquez, J. S., Silva-Quituisaca, R. G., Nieto-Martínez, J., Sáez-Gutiérrez, F. L., Parras-Burgos, D., & Cañavate, F. J. F. (2020). Conceptual Design of Foldable and Stackable Furniture for Preschool Classrooms. In Advances in Design Engineering: Proceedings of the XXIX International Congress INGEGRAF, 20-21 June 2019, Logroño, Spain (pp. 86-93). Springer International Publishing.
  • Wang, L., Wu, Z., Gong, M., Xu, Y., & Zhang, Y. (2020). Non-dietary exposure to phthalates for pre-school children in kindergarten in Beijing, China. Building and Environment, 167, 106438.
  • Xie, X., Zhu, J., Ding, S., & Chen, J. (2023). AHP and GCA Combined Approach to Green Design Evaluation of Kindergarten Furniture. Sustainability, 16(1), 1.
  • Xue, J., Cai, H., Li, W., Pei, Y., Guan, H., Guo, Z., ... & Liu, J. (2023). Emissions of VOCs and SVOCs from polyvinyl chloride building materials: Contribution to indoor odor and inhalation health risks. Building and Environment, 229, 109958. Doi: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2022.109958
  • Yeats, B. (1997). Factors that may influence the postural health of schoolchildren (K-12). Work, 9(1), 45-55.
  • Zakaria, I. B., Mahyuddin, N., & Mohd-Sahabuddin, M. F. (2023). Kindergarten physical setting guidelines: A review from indoor air quality perspectives. In E3S Web of Conferences (Vol. 396, p. 01066). EDP Sciences.
  • Zuraimi, M. S., & Tham, K. W. (2009). Reducing particle exposures in a tropical office building using electrostatic precipitators. Building and Environment, 44(12), 2475-2485

Evaluation of Kindergartens in terms of Furniture Equipment Elements: Example of Isparta Province

Year 2024, Volume: 26 Issue: 3, 284 - 297, 15.08.2024
https://doi.org/10.24011/barofd.1461446

Abstract

The pre-school education period is the period in which children's physical and emotional development as well as their intellectual development is rapidly realized and shaped. In this period when their cognitive levels are developing, children are affected by all the reinforcement elements they use in their environment and are in constant contact with.

In this study, pre-school education institutions belonging to public and private organizations in Isparta province were examined in terms of furniture fittings. Observation technique, one of the qualitative research methods, was used in the study and 23 pre-school education institutions in Isparta center and districts were included in the study. With observation and photography techniques, the type of furniture used in these institutions, the type of material used, its suitability for anthropometric dimensions, health and safety risks that may occur after use in furniture were examined. As a result of the study, it was determined that furniture made of wood composite panel is mostly used in wood-based products, while plastic-based products (65%) are widely preferred in chair preferences. It was determined that the furniture currently in use is in line with the dimensions reported by the Ministry of National Education in terms of dimensional suitability. It is understood that wooden chairs, tables and storage elements may pose risks in terms of accidents, injuries and health as a result of various wear and tear and failure to carry out the necessary repair and maintenance on time. It is recommended that the use of wood, which is a sustainable and natural material, should be widespread in preschool education institutions for the cognitive development of children aged 0-6, who spend most of the day in contact with furniture elements in preschool education institutions, and for them to receive education in a healthy environment.

References

  • AFAD (2018). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Turkey Earthquake Hazard Map (Türkiye Deprem Tehlike Haritası) Erişim adresi: https://deprem.afad.gov.tr/depremtehlike-haritasi
  • Ahmadnejad, M., & Darbandi, M. (2015). Study of Safe Design Against Earthquake with the Furniture in Kindergarten, Based on the Idea of the Triangle of Life. Current World Environment Special Issue 1, 10(1), 831-834.
  • Akbulut, T., & Ayrılmıs, N. (2024). Yongalevha Endüstrisi Partıcleboard Industrty. Iuc Press.
  • Alapieti, T., Mikkola, R., Pasanen, P., & Salonen, H. (2020). The influence of wooden interior materi-als on indoor environment: a review. European Journal of Wood and Wood Products, 78, 617-634.
  • Alibegović, A., Mačak Hadžiomerović, A., Pašalić, A., & Domljan, D. (2020). School furniture ergo-nomics in prevention of pupils’ poor sitting posture. Drvna industrija, 71(1), 88-99.
  • Aydın, N., & Aydemir, I. (2018). Çocuk Mobilyası Üzerine Bir Değerlendirme. Yakın Mimarlık Dergi-si, 2(1):31-42
  • Barbaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 1314-1318.
  • Barlı, Ö., Aydıntan, E., Elmalı, D., & Mıdıllı, R. (2000). Anthropometric Evaluation of the Kindergar-ten Children Furniture in Turkey. The Scientific and Technical Research Council of Turkey.
  • Becher, R., Øvrevik, J., Schwarze, P. E., Nilsen, S., Hongslo, J. K., & Bakke, J. V. (2018). Do carpets impair indoor air quality and cause adverse health outcomes: A review. International Journal Of Environmental Research and Public Health, 15(2), 184.
  • Burdurlu, E., Kılıç, Y., İlçe, A. C., Elibol, G. C., & Yener, G. (2004). Okul Öncesö Çocuk Mobilyaları ile İlgili Ebeveyn Görüşleri ve Öngörülen Mobilya Tasarım Ölçütleri. Teknoloji, 7(1).
  • Castellucci, H. I., Arezes, P. M., Molenbroek, J. F. M., de Bruin, R., & Viviani, C. (2017). The influ-ence of school furniture on students’ performance and physical responses: results of a syste-matic review. Ergonomics, 60(1), 93-110.
  • Chegini, F. M., Baghani, A. N., Hassanvand, M. S., Sorooshian, A., Golbaz, S., Bakhtiari, R., ... & Alimohammadi, M. (2020). Indoor and outdoor airborne bacterial and fungal air quality in kindergartens: Seasonal distribution, genera, levels, and factors influencing their concentra-tion. Building and environment, 175, 106690.
  • Cohen, L, Manion, L., & Morrison, K. (2010). A Guide To Teaching Practice. (5th Edition). London: Routledge.
  • Domljan, D., & Grbac, I. (2008). Classroom furniture design–correlation of pupil and chair dimensi-ons. Collegium antropologicum, 32(1), 257-265.
  • Dudek, M., (2008). A Design Manual, School and Kindergarten. Berlin, Birkhäuser Verlag AG.
  • EN 312, (2010). Particleboards-Specifications. European Committee for Standardization, Brussels–Belgium.
  • Godilano, E. C., Galang, M. K. G., Ramilo, H. E. O., & Velayo, K. R. F. (2018). Design of an ergonomie classroom chair and desk for preschool students of selected public schools in Cabuyao City, Laguna. In 2018 5th International Conference on Industrial Engineering and Applications (ICIEA) (pp. 420-423). IEEE.
  • Güleş, F. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Fiziksel Çevreye İlişkin Kalite Standartlarının Belirlenmesi. (Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya).
  • Hedge, A; Lueder, R. (2007). Classroom Furniture. In: Ergonomics for Children: Designing Products and Places for Toddlers to Teens (Chapter 21), Rani Lueder, R. and Berg Rice, V. J. (eds.). CRC Press, pp. 721-450.
  • Iliev, B., & Domljan, D. (2016). Anthropometric analysis as an important method for designing suitable furniture for preschool children. In Proceedings of 27th International Conference on Wood Science and technology (ICWST) University of Zagreb, Faculty of Forestry–Zagreb (pp. 83-88).
  • Iliev, B., Domljan, D., & Vlaović, Z. (2018). Importance of anthropometric data in design of preschool furniture. In Proceedings of the 7th International Ergonomics Conference Ergonomics–Emphasis on Wellbeing, Sumpor, D.(ed.). Croatian Ergonomics Society, Zadar, Croatia (pp. 141-148).
  • Iliev, B., Domljan, D., & Vlaović, Z. (2019). Usklađenost dimenzija stolica za djecu predškolske dobi. Drvna industrija, 70(2), 175-182.
  • Iliev, B., Domljan, D., & Vlaović, Z. (2023). Comparison of anthropometric dimensions of preschool children and chairs in kindergartens in North Macedonia, Bulgaria and Croatia. Heliyon, 9(3).
  • Kamaruddin, A. S., Jalaludin, J., & Hamedon, T. (2016). Exposure to industrial air pollutants and respiratory health school and home exposure among primary school children in Kemaman, Terengganu. Int. J. Appl. Chem, 12(1), 45-50.
  • Kim, H. T., & Tanabe, S. I. (2017). Measuring degree of contamination by semi-volatile organic com-pounds (SVOC) in interiors of Korean homes and kindergartens. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 16(3), 661-668.
  • Kolarik, B., Naydenov, K., Larsson, M., Bornehag, C. G., & Sundell, J. (2008). The association between phthalates in dust and allergic diseases among Bulgarian children. Environmental Health Perspectives, 116(1), 98-103.
  • Mantanis, G. I., Athanassiadou, E. T., Barbu, M. C., & Wijnendaele, K. (2018). Adhesive systems used in the European particleboard, MDF and OSB industries. Wood material science & engineering, 13(2), 104-116.
  • MEB, (2015). Eğitim Yapıları Asgari Tasarım Standartları Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı İnşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığı, https://iegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/17032245_2015asgaritasarmklavuzu.pdf
  • MEB DAYM, (2022). Okul Öncesi Eğitim ve Donatım Materyalleri Ürün Kataloğu. Ankara: Millî Eği-tim Bakanlığı Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü Ders Aletleri Yapım Merkezi, Erişim adresi: https://daym.meb.gov.tr Erişim tarihi: 16 Temmuz 2024.
  • Meshalkina, M., Sushnikov, V., & Kryzhova, N. (2018). The estimation of formaldehyde concentra-tion in indoor air. In MATEC Web of Conferences (Vol. 245, p. 03003). EDP Sciences.
  • Neiza, P. (2017). Redesigning learning spaces: What do teachers want for future classroom. In Inernational Conference educational Technologies.
  • Niciejewska, M. (2023). Ergonomics of Organizational and Technical Space in the Educational Process of Children in Kindergarten. Materials Research Proceedings, 34.
  • Nikolosvka, M. (2002). Developmental psychology – childhood (Razvojna psihologija – detstvo). Skopje, National and University Library "St. Kliment of Ohrid". Macedonian.
  • Parthasarathy, S., R. L. Maddalena, M. L. Russell, and M. G. Apte, J. (2011). Air Waste Manag. Assoc., 61, 6.
  • Sakarya, Ş. (2019). Okul Oncesi Montessori Eğitim Ortamlarının Mekansâl Değerlendirmesi Bursa Orneği. (Doktora Tezi), Bursa Uludag University, Turkey.
  • Saulea, M. A. (2020). Kindergarten furniture design. Journal of Industrial Design and Engineering Graphics, 15(1), 29-34.
  • Sofuoğlu, S. D. & Kuşcuoğlu, M. Ö. (2009). Çocuk ve mobilya, Bartın Orman Fakültesi Dergisi, I. Ulusal Batı Karadeniz Ormancılık Kongresi Bildiriler Kitabı, Özel Sayı, ISSN: 1302-0943, I: 101, 102.
  • Soyupak, İ., & Proto, M. E. (2018). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim Mekânlarına Yönelik Bilişsel Gelişimi Destekleyici Mobilya Önermeleri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 8(17), 82-100.
  • Stanković, B. D. (2009). Psychological aspects and designing of preschool institutions for children – contemporary experience and development tendencies. (Doctoral thesis). University of Belgrade, Faculty of Architecture, Belgrade, Serbian.
  • Şahin, B. E. & Türkün Dostoğlu, N. (2012). The Importance Of Preschoolers'experience In Kindergarten Design. METU Journal of the Faculty of Architecture, 29(1): 301-320.
  • Tekin, A. (2015). Kompozit mobilya elemanlarının voc emisyonunun belirlenmesi ve emisyonu azaltıcı işlemlerin geliştirilmesi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara).
  • TS EN 1729-1:2016. Mobilya - Eğitim kurumları için sandalyeler ve masalar - Bölüm 1: Fonksiyonel boyutlar. Türk Standardları Enstitüsü, Ankara.
  • URL-1 (2024). İl ve İlçelere Göre İl/İlçe Merkezi, Belde/Köy Nüfusu ve Yıllık Nüfus Artış Hızı. Erişim Tarihi: 28/03/2024. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/
  • URL-2 (2022). Kurum listeleri. Erişim Tarihi: 16/10/2022. Erişim adresi: https://mebbis.meb.gov.tr/KurumListesi.aspx
  • Uzut, N. (2020). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının İç Mimarlık Temelinde Mekân Ölçütleri: Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Eğitim Merkezleri Örnekleri Üzerinden Bir Model Önerisi. (Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Velázquez-Blázquez, J. S., Silva-Quituisaca, R. G., Nieto-Martínez, J., Sáez-Gutiérrez, F. L., Parras-Burgos, D., & Cañavate, F. J. F. (2020). Conceptual Design of Foldable and Stackable Furniture for Preschool Classrooms. In Advances in Design Engineering: Proceedings of the XXIX International Congress INGEGRAF, 20-21 June 2019, Logroño, Spain (pp. 86-93). Springer International Publishing.
  • Wang, L., Wu, Z., Gong, M., Xu, Y., & Zhang, Y. (2020). Non-dietary exposure to phthalates for pre-school children in kindergarten in Beijing, China. Building and Environment, 167, 106438.
  • Xie, X., Zhu, J., Ding, S., & Chen, J. (2023). AHP and GCA Combined Approach to Green Design Evaluation of Kindergarten Furniture. Sustainability, 16(1), 1.
  • Xue, J., Cai, H., Li, W., Pei, Y., Guan, H., Guo, Z., ... & Liu, J. (2023). Emissions of VOCs and SVOCs from polyvinyl chloride building materials: Contribution to indoor odor and inhalation health risks. Building and Environment, 229, 109958. Doi: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2022.109958
  • Yeats, B. (1997). Factors that may influence the postural health of schoolchildren (K-12). Work, 9(1), 45-55.
  • Zakaria, I. B., Mahyuddin, N., & Mohd-Sahabuddin, M. F. (2023). Kindergarten physical setting guidelines: A review from indoor air quality perspectives. In E3S Web of Conferences (Vol. 396, p. 01066). EDP Sciences.
  • Zuraimi, M. S., & Tham, K. W. (2009). Reducing particle exposures in a tropical office building using electrostatic precipitators. Building and Environment, 44(12), 2475-2485
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Forest Industry Engineering (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Sevim Nurşen Yazıcıoğlu 0009-0000-4826-5698

Merve Cambazoglu 0000-0001-5456-6454

Abdullah Sütçü 0000-0003-4200-917X

Early Pub Date July 30, 2024
Publication Date August 15, 2024
Submission Date March 29, 2024
Acceptance Date July 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 26 Issue: 3

Cite

APA Yazıcıoğlu, S. N., Cambazoglu, M., & Sütçü, A. (2024). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Mobilya Donatı Elemanları Açısından Değerlendirilmesi: Isparta İli Örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 26(3), 284-297. https://doi.org/10.24011/barofd.1461446


Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,

Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.

Fax: +90 (378) 223 5077, Fax: +90 (378) 223 5062,

E-mail: bofdergi@gmail.com