Research Article
BibTex RIS Cite

Gastronomik Miras: Kelle (Sivas)

Year 2021, Volume: 12 Issue: 23, 173 - 186, 31.05.2021
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.870425

Abstract

Bu çalışmada gastronomik bir miras olan kellenin üretiminin devam ettirilmesi ve öneminin vurgulanması amacıyla yapılış süreci ve tüketicilerin tüketim alışkanlıkları incelenmiştir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır ve iki aşamalı olarak gerçekleştirilmiştir. İlk olarak kellenin yapılış sürecinin incelenmesi için kelle hazırlayan üreticilerle görüşülmüştür. İkinci aşamada ise tüketicilerle görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda kelle satışlarının fazla olduğu, şehir dışından da söz konusu işletmelerden kelle tüketenler tarafından sipariş verildiği belirlenmiştir. Ayrıca kellenin cinsiyet farkı olmaksızın uzun yıllardır tüketildiği ve ağırlıklı olarak kış mevsiminde tercih edildiği sonucuna varılmıştır.

References

  • Alonso, A. D. ve Liu, Y. (2011). The Potential for Marrying Local Gastronomy and Wine: The Case of The ‘Fortunate Islands’, International Journal of Hospitality Management, 30, 974–981.
  • Arpacı, Ö., Zengin, B. ve Batman, O. (2012). Karaman’ın Mağara Turizmi Potansiyeli ve Turizm Açısından Kullanılabilirliği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 59-64.
  • Baştürk, S. ve Taştepe, M. (2013). Evren ve Örneklem. Editör: S. Baştürk, Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss. 129-159), Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Bayrakcı, S. ve Akdağ, G. (2016). Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1), 96-110.
  • Bertella, G. (2011). Knowledge In Food Tourism: The Case of Lofoten and Maremma Toscana, Current Issues in Tourism, 14 (4): 355-371.
  • Ertaş, Y., ve Gezmen-Karadağ, M. (2013). Sağlıklı Beslenmede Türk Mutfak Kültürünün Yeri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 117-136.
  • Goeldner, C. R. ve Ritchies, B. J. (2006). Tourism: Principles, Practices and Philosophies (10th Ed.). New Jersey: John Wiley and Sons, Inc.
  • Green, G. P., ve Dougherty, M. L. (2008). Localizing Linkages for Food and Tourism: Culinary Tourism As A Community Development Strategy. Community Development, 39(3), 148-158.
  • Hall, C.M. ve Sharples, L. (2003). The Consumption of Experiences or The Experience of Consumption? An Introduction to The Tourism of Taste. Editörler: C.M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis, ve B. Cambourne, Food Tourism Around The World: Development, Management, and Markets (pp. 1–24). Oxford: Butterworth-Heinemann, Elsevier.
  • Hatioğlu, A. Zengin, B. Batmaz, O., ve Şengül, S. (2013). Yöresel Yemeklerin, Kırsal Turizm İşletmeleri Mönülerinde Kullanım Düzeyleri: Gelveri Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3 (1), 06-11.
  • Kivela, J.J. ve Crotts, J.C. (2005). Gastronomy Tourism, Journal of Culinary Science & Technology, 4 (2-3), 39-55.
  • Köksal, Y. (2014). Yöresel Ürünlerin Ulusal Pazarlara Açılmasında Karşılaşılan Pazarlama Sorunları ve Çözüm Önerileri; Burdur Ceviz Ezmesi Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 159-171.
  • López-Guzmán, T., ve Sánchez-Cañizares, S. (2012). Gastronomy, Tourism and Destination Differentiation: A Case Study In Spain. Review of Economics & Finance, 1, 63-72.
  • Mahiroğulları, A. (2003). XIX. Yüzyılın Ortalarından Birinci Dünya Savaşına Kadar Sivas' ın Sosyo Ekonomik Yapısı. Sosyoloji Konferansları, (27), 49-73.
  • Öztürk, İ., ve Arıkan, V. (2018). Kırsal Turizm Kapsamında Sivas’ın Yöresel Mutfağı. International Rural Tourism And Development JournalS, 2(1), 23-28.
  • Rand, G. E. D., Heath, E., ve Alberts, N. (2003). The Role of Local and Regional Food In Destination Marketing: A South African Situation Analysis. Journal of Travel & Tourism Marketing, 14(3-4), 97-112.
  • Santich, B. (2004). The Study of Gastronomy and Its Relevance to Hospitality Education and Training. International Journal of Hospitality Management, 23(1), 15-24.
  • Seçim, Y. (2018). Yöresel Bir Ürün Olan Konya Etliekmeği ve Genel Özellikleri Hakkında Nitel Bir Çalışma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 197-209.
  • Sivas İl Tarım ve Orman Müdürlüğü. (2020). Erişim Adresi: https://sivas.tarimorman.gov.tr/Menu/32/Bitkisel-Uretim-Istatistikleri (4 Nisan 2020).
  • Sivas Valiliği. (2020). Erişim Adresi: http://www.sivas.gov.tr/ilimiz-hakkinda-genel-bilgiler (4 Nisan 2020).
  • Sormaz, Ü., Onur, N., Güneş, H. F. ve Nizamlıoğlu, H. F. (2019). Türk Mutfağı Geleneksel Ürünlerinde Yöresel Farklılıklar: Tarhana Örneği. Aydın Gastronomy, 3(1), 1-9.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2016). Yöresel Mutfak Unsurlarının Turizm Destinasyonu Seçimindeki Rolü (Mudurnu Örneği). Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 63-87.
  • Şimşek, A., Türkmendağ, T., ve Türkmendağ, Z. (2017). Unutulmaya Yüz Tutmuş Yöresel Yemeklerin Turizm Potansiyeli Sağlamadaki Önemi: Sivas İli Örneği. Uluslararası Kültürel Miras ve Turizm Kongresi, Konya, 737-746.
  • Teuber, R. (2011). Consumers' and Producers' Expectations Towards Geographical Indications. British Food Journal. 113 (7): 900-918.
  • Toklu, İ. T. (2016). Tüketiciler Coğrafi İşaret İçin Daha Fazla Ödemek İster Mi? Artvin Balı Üzerine Bir Araştırma. Karadeniz Araştırmaları, (52), 171-190.
  • Toklu, İ. T., Ustaahmetoğlu, E. ve Öztürk Küçük, H. (2016). Tüketicilerin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı ve Daha Fazla Fiyat Ödeme İsteği: Yapısal Eşitlik Modellemesi Yaklaşımı. Journal of Management & Economics, 23(1), 145-161.
  • Türker, N., Türkmen, M. ve Caymaz, E. (2019). Geleneksel Bir Ürün Olarak Kastamonu Pastırması. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(2), 264-277.
  • Wolf, E. (2002). Culinary tourism: A Tasty Economic Proposition. http://www.culinarytourism.org/faq.php
  • Zengin, B. ve Işkın, M. (2017). Yerel Mutfakların Gastronomi Turizmi Açısından Değerlendirilmesi: Sivas Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (40), 404-415.
  • URL-1: (https://www.hurriyet.com.tr/kelle-kirdirmak-icin-sabah-firinlara-akin-edi-40661987)
  • URL-2: (https://www.haberler.com/elle-yenen-kelle-sivas-ta-kahvalti-sofralarinin-9574851-haberi/)
  • URL-3: (https://www.buyuksivas.com/kuzu-kelle/)
Year 2021, Volume: 12 Issue: 23, 173 - 186, 31.05.2021
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.870425

Abstract

References

  • Alonso, A. D. ve Liu, Y. (2011). The Potential for Marrying Local Gastronomy and Wine: The Case of The ‘Fortunate Islands’, International Journal of Hospitality Management, 30, 974–981.
  • Arpacı, Ö., Zengin, B. ve Batman, O. (2012). Karaman’ın Mağara Turizmi Potansiyeli ve Turizm Açısından Kullanılabilirliği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 59-64.
  • Baştürk, S. ve Taştepe, M. (2013). Evren ve Örneklem. Editör: S. Baştürk, Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss. 129-159), Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Bayrakcı, S. ve Akdağ, G. (2016). Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(1), 96-110.
  • Bertella, G. (2011). Knowledge In Food Tourism: The Case of Lofoten and Maremma Toscana, Current Issues in Tourism, 14 (4): 355-371.
  • Ertaş, Y., ve Gezmen-Karadağ, M. (2013). Sağlıklı Beslenmede Türk Mutfak Kültürünün Yeri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 117-136.
  • Goeldner, C. R. ve Ritchies, B. J. (2006). Tourism: Principles, Practices and Philosophies (10th Ed.). New Jersey: John Wiley and Sons, Inc.
  • Green, G. P., ve Dougherty, M. L. (2008). Localizing Linkages for Food and Tourism: Culinary Tourism As A Community Development Strategy. Community Development, 39(3), 148-158.
  • Hall, C.M. ve Sharples, L. (2003). The Consumption of Experiences or The Experience of Consumption? An Introduction to The Tourism of Taste. Editörler: C.M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis, ve B. Cambourne, Food Tourism Around The World: Development, Management, and Markets (pp. 1–24). Oxford: Butterworth-Heinemann, Elsevier.
  • Hatioğlu, A. Zengin, B. Batmaz, O., ve Şengül, S. (2013). Yöresel Yemeklerin, Kırsal Turizm İşletmeleri Mönülerinde Kullanım Düzeyleri: Gelveri Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3 (1), 06-11.
  • Kivela, J.J. ve Crotts, J.C. (2005). Gastronomy Tourism, Journal of Culinary Science & Technology, 4 (2-3), 39-55.
  • Köksal, Y. (2014). Yöresel Ürünlerin Ulusal Pazarlara Açılmasında Karşılaşılan Pazarlama Sorunları ve Çözüm Önerileri; Burdur Ceviz Ezmesi Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 159-171.
  • López-Guzmán, T., ve Sánchez-Cañizares, S. (2012). Gastronomy, Tourism and Destination Differentiation: A Case Study In Spain. Review of Economics & Finance, 1, 63-72.
  • Mahiroğulları, A. (2003). XIX. Yüzyılın Ortalarından Birinci Dünya Savaşına Kadar Sivas' ın Sosyo Ekonomik Yapısı. Sosyoloji Konferansları, (27), 49-73.
  • Öztürk, İ., ve Arıkan, V. (2018). Kırsal Turizm Kapsamında Sivas’ın Yöresel Mutfağı. International Rural Tourism And Development JournalS, 2(1), 23-28.
  • Rand, G. E. D., Heath, E., ve Alberts, N. (2003). The Role of Local and Regional Food In Destination Marketing: A South African Situation Analysis. Journal of Travel & Tourism Marketing, 14(3-4), 97-112.
  • Santich, B. (2004). The Study of Gastronomy and Its Relevance to Hospitality Education and Training. International Journal of Hospitality Management, 23(1), 15-24.
  • Seçim, Y. (2018). Yöresel Bir Ürün Olan Konya Etliekmeği ve Genel Özellikleri Hakkında Nitel Bir Çalışma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 197-209.
  • Sivas İl Tarım ve Orman Müdürlüğü. (2020). Erişim Adresi: https://sivas.tarimorman.gov.tr/Menu/32/Bitkisel-Uretim-Istatistikleri (4 Nisan 2020).
  • Sivas Valiliği. (2020). Erişim Adresi: http://www.sivas.gov.tr/ilimiz-hakkinda-genel-bilgiler (4 Nisan 2020).
  • Sormaz, Ü., Onur, N., Güneş, H. F. ve Nizamlıoğlu, H. F. (2019). Türk Mutfağı Geleneksel Ürünlerinde Yöresel Farklılıklar: Tarhana Örneği. Aydın Gastronomy, 3(1), 1-9.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2016). Yöresel Mutfak Unsurlarının Turizm Destinasyonu Seçimindeki Rolü (Mudurnu Örneği). Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 63-87.
  • Şimşek, A., Türkmendağ, T., ve Türkmendağ, Z. (2017). Unutulmaya Yüz Tutmuş Yöresel Yemeklerin Turizm Potansiyeli Sağlamadaki Önemi: Sivas İli Örneği. Uluslararası Kültürel Miras ve Turizm Kongresi, Konya, 737-746.
  • Teuber, R. (2011). Consumers' and Producers' Expectations Towards Geographical Indications. British Food Journal. 113 (7): 900-918.
  • Toklu, İ. T. (2016). Tüketiciler Coğrafi İşaret İçin Daha Fazla Ödemek İster Mi? Artvin Balı Üzerine Bir Araştırma. Karadeniz Araştırmaları, (52), 171-190.
  • Toklu, İ. T., Ustaahmetoğlu, E. ve Öztürk Küçük, H. (2016). Tüketicilerin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı ve Daha Fazla Fiyat Ödeme İsteği: Yapısal Eşitlik Modellemesi Yaklaşımı. Journal of Management & Economics, 23(1), 145-161.
  • Türker, N., Türkmen, M. ve Caymaz, E. (2019). Geleneksel Bir Ürün Olarak Kastamonu Pastırması. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(2), 264-277.
  • Wolf, E. (2002). Culinary tourism: A Tasty Economic Proposition. http://www.culinarytourism.org/faq.php
  • Zengin, B. ve Işkın, M. (2017). Yerel Mutfakların Gastronomi Turizmi Açısından Değerlendirilmesi: Sivas Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (40), 404-415.
  • URL-1: (https://www.hurriyet.com.tr/kelle-kirdirmak-icin-sabah-firinlara-akin-edi-40661987)
  • URL-2: (https://www.haberler.com/elle-yenen-kelle-sivas-ta-kahvalti-sofralarinin-9574851-haberi/)
  • URL-3: (https://www.buyuksivas.com/kuzu-kelle/)
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Aykut Şimşek 0000-0002-3317-2330

Publication Date May 31, 2021
Submission Date January 29, 2021
Acceptance Date May 12, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 12 Issue: 23

Cite

APA Şimşek, A. (2021). Gastronomik Miras: Kelle (Sivas). Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(23), 173-186. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.870425

Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki defa yayımlanan, beş yılını doldurmuş çift kör hakemli uluslararası bir dergidir. Dergimiz 06.04.2015 tarihinden itibaren EBSCO Host’ta, Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS), SOBIAD ve Google akademik indeksinde taranmaktadır. TR Dizin indeksinde taranması için de girişimlerde bulunulmuş olup değerlendirilme süreci devam etmektedir.