Research Article
BibTex RIS Cite

KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ

Year 2015, Volume: 15 Issue: 3, 201 - 220, 15.09.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı Bolu’da
Köroğlu Destanı’na dayalı turizm potansiyelini güçlendirme sürecinde filmlerin
rolüne ve önemine vurgu yapmaktır. Filmler iletiler gönderebilmekte, tarihsel
gerçekleri düzeltebilmekte, izleyicilere anın gerçekliğini sunabilmekte ve
başka kültürleri, yerleri, ortamları ve hatta yaşam tarzlarını
tanıtabilmektedir. Diğer bir ifade ile filmler bireylerin tutum ve algılarını
çeşitli düzeylerde etkileyebilmektedir. Dünya genelinde destinasyonların
doğrudan veya dolaylı bir şekilde bir filmde yer almasının bir sonucu olarak
ilgili destinasyona yönelik ziyaretler artmaktadır. Filmler sayesinde kazandığı
bu olumlu etkiyi turizm amaçlı kullanan destinasyonlara ilişkin ziyaretler,
film turizmi olarak adlandırılmaktadır. Bununla birlikte tarihsel halk
kahramanının öykülerinin anlatıldığı filmlerin, ülke imajına olumlu bir etki
yaptığı belirlenmiştir. Benzer bir durum Bolu için de söz konusudur. Köroğlu
Destanı’nın, bir pazarlama iletişimi ajansı ile birlikte hareket edilerek
kurgulandığı bir film sonrasında Bolu’ya Köroğlu turizmi için gelen turist
sayısı artacaktır. Çalışma kapsamında Dünya’daki benzer örneklerinden hareket
ederek, Bolu’da Köroğlu turizmini güçlendirme sürecinde filmlerin rolü üzerinde
durulmaktadır. Filmin gösterime girmesi öncesi, gösterimi sırasında ve
gösterimi sonrasında yapılması gerekenlere ilişkin öneriler sunulmaktadır.

References

  • Aktaş, Semra ve Batman, Orhan (2010). “Efsanelerin Turistik Çekicilik Üzerine Etkileri: Profesyonel Turist Rehberlerine Yönelik Bir Araştırma”. e-Journal of New World Sciences Academy 5(4): 365-395. Alptekin, Ali Berat ve İçel, Hatice (2011). “Batı Versiyonlarında Köroğlu”. Millî Folklor 23 (91): 37-50. Andressen, Katya (2006). Robin Hood Marketing: Stealing Corporate Savvy to Sell Just Causes. San Francisco: John Wiley & Sons. Arslantepe, Mehmet (2008). “Popüler Sinema Filmlerinde Hikâye Anlatımı”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 10 (1): 237- 256. Avraham, Eli ve Ketter, Eran (2008). Media Strategies for Marketing Places in Crisis Improving the Image of Cities, Countries and Tourist Destinations. Oxford: Butterworth-Heinemann. Bristow, Robert S. ve Newman, Mirela (2005). “Myth vs. Fact: An Exploration of Fright Tourism”. Newtown Square: Proceedings of the 2004 Northeastern Recreation Research Symposium 215-221. Connell, Joanne (2012). “Film tourism-evolution, progress and prospects”. Tourism Management 33(5): 1007-1029. Cosma, Smaranda; Pop Cornelia ve Negrusa, Adina (2007). “Should Dracula Myth be a Brand to Promote Romania as a Tourist Destination?”. Interdisciplinary Management Research 3: 39-56. Çobanoğlu, Özkul (1999). “Halkbilimi Açısından Gelenek, Turizm ve İcad Edilmiş Gelenek Bağlamında Ayvalık Şeytan Sofrası Örneği”. I. Balıkesir Kültür Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Yayınları, 373-378. Çobanoğlu, Özkul (2011). Köroğlu Kültür ve Turizmi Bağlamında Bir Halk Kültürü Müzesi Tasarımı. Kıbrıscık Köroğlu ve Yayla Kültürünü Canlandırma ve Yaşatma Projesi. Bolu: Türkiye Tabiatını Koruma Derneği. 10-16. Duymaz, Ali (2001). “Kaz Dağı ve Sarıkız Efsaneleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 4 (5): 88-102. Göksu, Çetin (2011). Anadolu Efsanelerinin Değerlendirilmesi Köroğlu Pilot Projesi. Kıbrıscık Köroğlu ve Yayla Kültürünü Canlandırma ve Yaşatma Projesi. Bolu: Türkiye Tabiatını Koruma Derneği. 5-6. Halewood, Chris ve Hannam, Kevin (2001). “Viking Heritage Tourism Authenticity and Commodification”. Annals of Tourism Research 28 (3): 565-580. Hannam, Kevin ve Halewood, Chris (2006). “European Viking Themed Festivals: An Expression of Identity”. Journal of Heritage Tourism 1 (1): 17-31. Hudson, Simon. ve Ritchie, Brent J. R. (2006). “Film Tourism and Destination Marketing: the Case of Captain Corelli’s Mandolin”. Journal of Vacational Marketing 12(3): 256-268. IMDb (2015a). http://www.imdb.com/find?ref_=nv_sr_fn&q=robin+hood&s=all, 12 Şubat 2015’te erişildi. IMDb (2015b). IMDb Conditions of Use. http://www.imdb.com/conditions, 07 Mart 2015’te erişildi. IMDb (2015c). http://www.imdb.com/find?ref_=nv_sr_fn&q=k%C3%B6ro%C4%9Fl u&s=all, 12 Şubat 2015’te erişildi. Jamal, Tazim ve Tanase, Aniela (2005). “Impact and Conflicts Surrounding Dracula Park, Romania: The Role of Sustainable Tourism Principles”. Journal of Sustainable Tourism. 13(5): 440-455. Light, Duncan (2007). “Dracula Tourism in Romania Cultural Identity and the State”. Annals of Tourism Research 34(3): 746-765. Mackay, Kelly ve Fesenmaier, Daniel R. (1997). “Pictorial Element of Destination in Image Formation”. Annals of Tourism Research 24 (3): 537-565. Mercille, Julien (2005). “Media Effects on Image the Case of Tibet”. Annals of Tourism Research 32 (4): 1039-1055. Muresan, Alexandra ve Smith, Karen A. (1998). “Dracula’s Castle in Transylvania: Conflicting Heritage Marketing Strategies”. International Journal of Heritage Studies 4(2): 73-85. Özdemir, Nebi (2011). Kültür Turizmi ve Köroğlu. Kıbrıscık Köroğlu ve Yayla Kültürünü Canlandırma ve Yaşatma Projesi. Bolu: Türkiye Tabiatını Koruma Derneği. 17-31. Palmer, Craig T.; Wolff, Benjamin ve Cassidy, Chris (2008). “Cultural Heritage Tourism along the Viking Trail: An Analysis of Tourist Brochures for Attractions on the Northern Peninsula of Newfoundland”. Newfoundland and Labrador Studies 23 (2): 215- 230. Piggott Rache; Morgan Nigel ve Pritchard Annette (2004). “New Zealand and The Lord of The Rings: Leveraging Public and Media Relations”. Destination Branding Creating the Unique Destination Proposition (2nd ed.) Ed. Nigel Morgan ve Pritchard Annette ve Pride Roger. Oxford: Elsevier. 207-225. Riley, Roger; Baker, Dwayne ve Van Doren, Carlton S. (1998). “Movie Induced Tourism”. Annals of Tourism Research 25 (4): 919-935. Robb, John, G. (1998). “Tourism and Legends Archaeology of Heritage”. Annals of Tourism Research 25 (3): 579-596. Seal, Graham (2009). “The Robin Hood Principle: Folklore, History, and the Social Bandit”. Journal of Folklore Research 46 (1): 67-89. Sever, Mustafa (2011). “Köroğlu Destanı’nda (Azerbaycan Kolu) Kahraman ve Karşı Kahraman Tipleri”. Gazi Akademik Bakış Dergisi 4 (8): 195- 197. Shimp, Terence A. (2007). Advertising Promotion and Other Aspects of Integrated Marketing Communications. Mason: Thomson Higher Education. Sorensen, Helle (2011). “Viking Village Ecotourism”. The Applied Anthropologist 31 (1): 7-14. Sümbüllü, Yusuf Ziya (2004). “Ahmet Kutsi Tecer'in" Koçyiğit Köroğlu" Adlı Oyunu Üzerine Bir İnceleme”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 24: 157-173. Şahin, Halil İbrahim (2009). "Dalyan ve Köyceğiz Çevresinde Gelenek, Turizm ve Folklorizm”. Millî Folklor 21 (82): 50-58. The Nottingham Plan (2010). The Nottingham Plan to 2020 Annual Report 2010/11, 1. Yakıcı, Ali (2007). “Halk Anlatılarında Yer Alan Köroğlu Tipleri ve Âşık Köroğlu’nun Bu Tipler Arasındaki Yeri”. Millî Folklor 19 (76): 113- 123. Yılmaz, Hakan (2013). “Konuşan ve Konuşulan Destinasyonlar”. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi 11 (43): 5-13. Yılmaz, Hakan ve Yolal, Medet (2008). “Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8 (1): 175-792. Yılmaz, Hakan ve Yolal, Medet (2011). “Destinasyon İmajının Oluşturulmasında Bir Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Filmlerin Rolü”. Uluslararası Turizm İşletmeciliği. Ed: İge Pırnar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 541-556.
Year 2015, Volume: 15 Issue: 3, 201 - 220, 15.09.2015

Abstract

References

  • Aktaş, Semra ve Batman, Orhan (2010). “Efsanelerin Turistik Çekicilik Üzerine Etkileri: Profesyonel Turist Rehberlerine Yönelik Bir Araştırma”. e-Journal of New World Sciences Academy 5(4): 365-395. Alptekin, Ali Berat ve İçel, Hatice (2011). “Batı Versiyonlarında Köroğlu”. Millî Folklor 23 (91): 37-50. Andressen, Katya (2006). Robin Hood Marketing: Stealing Corporate Savvy to Sell Just Causes. San Francisco: John Wiley & Sons. Arslantepe, Mehmet (2008). “Popüler Sinema Filmlerinde Hikâye Anlatımı”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 10 (1): 237- 256. Avraham, Eli ve Ketter, Eran (2008). Media Strategies for Marketing Places in Crisis Improving the Image of Cities, Countries and Tourist Destinations. Oxford: Butterworth-Heinemann. Bristow, Robert S. ve Newman, Mirela (2005). “Myth vs. Fact: An Exploration of Fright Tourism”. Newtown Square: Proceedings of the 2004 Northeastern Recreation Research Symposium 215-221. Connell, Joanne (2012). “Film tourism-evolution, progress and prospects”. Tourism Management 33(5): 1007-1029. Cosma, Smaranda; Pop Cornelia ve Negrusa, Adina (2007). “Should Dracula Myth be a Brand to Promote Romania as a Tourist Destination?”. Interdisciplinary Management Research 3: 39-56. Çobanoğlu, Özkul (1999). “Halkbilimi Açısından Gelenek, Turizm ve İcad Edilmiş Gelenek Bağlamında Ayvalık Şeytan Sofrası Örneği”. I. Balıkesir Kültür Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Yayınları, 373-378. Çobanoğlu, Özkul (2011). Köroğlu Kültür ve Turizmi Bağlamında Bir Halk Kültürü Müzesi Tasarımı. Kıbrıscık Köroğlu ve Yayla Kültürünü Canlandırma ve Yaşatma Projesi. Bolu: Türkiye Tabiatını Koruma Derneği. 10-16. Duymaz, Ali (2001). “Kaz Dağı ve Sarıkız Efsaneleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 4 (5): 88-102. Göksu, Çetin (2011). Anadolu Efsanelerinin Değerlendirilmesi Köroğlu Pilot Projesi. Kıbrıscık Köroğlu ve Yayla Kültürünü Canlandırma ve Yaşatma Projesi. Bolu: Türkiye Tabiatını Koruma Derneği. 5-6. Halewood, Chris ve Hannam, Kevin (2001). “Viking Heritage Tourism Authenticity and Commodification”. Annals of Tourism Research 28 (3): 565-580. Hannam, Kevin ve Halewood, Chris (2006). “European Viking Themed Festivals: An Expression of Identity”. Journal of Heritage Tourism 1 (1): 17-31. Hudson, Simon. ve Ritchie, Brent J. R. (2006). “Film Tourism and Destination Marketing: the Case of Captain Corelli’s Mandolin”. Journal of Vacational Marketing 12(3): 256-268. IMDb (2015a). http://www.imdb.com/find?ref_=nv_sr_fn&q=robin+hood&s=all, 12 Şubat 2015’te erişildi. IMDb (2015b). IMDb Conditions of Use. http://www.imdb.com/conditions, 07 Mart 2015’te erişildi. IMDb (2015c). http://www.imdb.com/find?ref_=nv_sr_fn&q=k%C3%B6ro%C4%9Fl u&s=all, 12 Şubat 2015’te erişildi. Jamal, Tazim ve Tanase, Aniela (2005). “Impact and Conflicts Surrounding Dracula Park, Romania: The Role of Sustainable Tourism Principles”. Journal of Sustainable Tourism. 13(5): 440-455. Light, Duncan (2007). “Dracula Tourism in Romania Cultural Identity and the State”. Annals of Tourism Research 34(3): 746-765. Mackay, Kelly ve Fesenmaier, Daniel R. (1997). “Pictorial Element of Destination in Image Formation”. Annals of Tourism Research 24 (3): 537-565. Mercille, Julien (2005). “Media Effects on Image the Case of Tibet”. Annals of Tourism Research 32 (4): 1039-1055. Muresan, Alexandra ve Smith, Karen A. (1998). “Dracula’s Castle in Transylvania: Conflicting Heritage Marketing Strategies”. International Journal of Heritage Studies 4(2): 73-85. Özdemir, Nebi (2011). Kültür Turizmi ve Köroğlu. Kıbrıscık Köroğlu ve Yayla Kültürünü Canlandırma ve Yaşatma Projesi. Bolu: Türkiye Tabiatını Koruma Derneği. 17-31. Palmer, Craig T.; Wolff, Benjamin ve Cassidy, Chris (2008). “Cultural Heritage Tourism along the Viking Trail: An Analysis of Tourist Brochures for Attractions on the Northern Peninsula of Newfoundland”. Newfoundland and Labrador Studies 23 (2): 215- 230. Piggott Rache; Morgan Nigel ve Pritchard Annette (2004). “New Zealand and The Lord of The Rings: Leveraging Public and Media Relations”. Destination Branding Creating the Unique Destination Proposition (2nd ed.) Ed. Nigel Morgan ve Pritchard Annette ve Pride Roger. Oxford: Elsevier. 207-225. Riley, Roger; Baker, Dwayne ve Van Doren, Carlton S. (1998). “Movie Induced Tourism”. Annals of Tourism Research 25 (4): 919-935. Robb, John, G. (1998). “Tourism and Legends Archaeology of Heritage”. Annals of Tourism Research 25 (3): 579-596. Seal, Graham (2009). “The Robin Hood Principle: Folklore, History, and the Social Bandit”. Journal of Folklore Research 46 (1): 67-89. Sever, Mustafa (2011). “Köroğlu Destanı’nda (Azerbaycan Kolu) Kahraman ve Karşı Kahraman Tipleri”. Gazi Akademik Bakış Dergisi 4 (8): 195- 197. Shimp, Terence A. (2007). Advertising Promotion and Other Aspects of Integrated Marketing Communications. Mason: Thomson Higher Education. Sorensen, Helle (2011). “Viking Village Ecotourism”. The Applied Anthropologist 31 (1): 7-14. Sümbüllü, Yusuf Ziya (2004). “Ahmet Kutsi Tecer'in" Koçyiğit Köroğlu" Adlı Oyunu Üzerine Bir İnceleme”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 24: 157-173. Şahin, Halil İbrahim (2009). "Dalyan ve Köyceğiz Çevresinde Gelenek, Turizm ve Folklorizm”. Millî Folklor 21 (82): 50-58. The Nottingham Plan (2010). The Nottingham Plan to 2020 Annual Report 2010/11, 1. Yakıcı, Ali (2007). “Halk Anlatılarında Yer Alan Köroğlu Tipleri ve Âşık Köroğlu’nun Bu Tipler Arasındaki Yeri”. Millî Folklor 19 (76): 113- 123. Yılmaz, Hakan (2013). “Konuşan ve Konuşulan Destinasyonlar”. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi 11 (43): 5-13. Yılmaz, Hakan ve Yolal, Medet (2008). “Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8 (1): 175-792. Yılmaz, Hakan ve Yolal, Medet (2011). “Destinasyon İmajının Oluşturulmasında Bir Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Filmlerin Rolü”. Uluslararası Turizm İşletmeciliği. Ed: İge Pırnar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 541-556.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Editorial
Authors

Hakan Yılmaz

Publication Date September 15, 2015
Submission Date March 12, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Yılmaz, H. (2015). KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(3), 201-220.
AMA Yılmaz H. KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ. ASBİ. September 2015;15(3):201-220.
Chicago Yılmaz, Hakan. “KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15, no. 3 (September 2015): 201-20.
EndNote Yılmaz H (September 1, 2015) KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15 3 201–220.
IEEE H. Yılmaz, “KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ”, ASBİ, vol. 15, no. 3, pp. 201–220, 2015.
ISNAD Yılmaz, Hakan. “KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15/3 (September 2015), 201-220.
JAMA Yılmaz H. KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ. ASBİ. 2015;15:201–220.
MLA Yılmaz, Hakan. “KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 15, no. 3, 2015, pp. 201-20.
Vancouver Yılmaz H. KÖROĞLU TURİZMİNİN OLUŞTURULMASINDA FİLMLERİN ROLÜ. ASBİ. 2015;15(3):201-20.

   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr