Companies are constantly forced to produce new ideas and products because of the factors such as the technological developments, rising competition, and transformations in the demands and needs of consumers in our 21st century. When making changes in their production technologies, companies are also involved with new product development business for responding changing consumer needs. It is important then for the companies to make renewals and product diversities in order for their permanence, growth and goal achievements in the market. The new product development, which is a costly and risky business, constitutes the most significant factor for the companies‘ mastery and profitability in the market. This study aims to bring about a new perspective to the companies in the bread sector, which seeks consumer orientation and long-term connections with consumers and which applies and seek to apply this product development strategy in their marketing understanding in order to be preferable in bread sector. This study, conducted in Bolu, elaborates on the new product development concept as a marketing strategy and presents its application in bread sector.
Gçinde bulunduğumuz 21. yüzyılda teknolojideki geliGmelerin ve rekabetin artması tüketicinin istek ve ihtiyaçlarındaki değiGmeler… vb. gibi faktörler nedeni ile iGletmeler, sürekli yeni fikirler ve ürünler üretmek zorundadırlar. GGletmeler, üretim teknolojilerinde değiGiklik yaparken, değiGen tüketici ihtiyaçlarına ve isteklerine cevap verebilmek için de yeni ürün geliGtirme faaliyetlerinde bulunmaktadırlar. Dolayısıyla iGletmelerin pazarda yaGamlarını devam ettirebilmeleri, büyüyebilmeleri ve amaçlarını gerçekleGtirebilmeleri için yenilikler ve farklılıklar yapması önemlidir. Yeni ürün geliGtirme maliyetli ve riskli bir iG olup iGletmelerin pazar egemenliğinin ve karlılığının en önemli unsurunu oluGturmaktadır. AraGtırmanın amacı, ekmek sektöründe tercih edilen iGletme olmak için müGteri odaklı olmayı amaç edinen ve müGterilerle uzun vadeli çalıGmayı hedefleyen, pazarlama anlayıGı çerçevesinde bunu uygulamak isteyen ve uygulayan iGletmelere farklı bir bakıG açısı getirmektir. Bolu ilinde yapılan bu çalıGmada, pazarlama anlayıGında yeni ürün geliGtirme konusu ele alınmıG ve ekmek sektöründe uygulamaya yer verilmiGtir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Reasearch Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2009 |
Submission Date | October 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 9 Issue: 1 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr