BibTex RIS Cite

The Level Of Professional Burnout Of Yurtkur Staff

Year 2008, Volume: 16 Issue: 1, 21 - 37, 01.11.2008
https://doi.org/10.11616/AbantSbe.228

Abstract

In this study, it is aimed to determine the level of professional burnout of Yurtkur staff. Having a descriptive quality, in this study all the data are gathered by questionnaire methodology. The study universe is consisted of 226 staff working for Yurtkur Bolu District office and 10 Dormitory directorate under the responsibility of Bolu office in April 2006. The sampling of the study is formed of 142 staff who were choosen by “simple coincidental sampling method”, which is a probablity base sampling method. According to the results of the study, the burnout level, that belongs to the emotional burnout sub level of the staff is “Low”, that belongs to insensitivness sub level is “Very Low”, that belongs to personal success sub level is “Low”. The levels of emotional, insensitivness and personal success burnout sub levels of the staff have some differences in respect to personal variables.

References

  • Armour, R. A. ve dğ. (1987). Academic Burnout: Faculty Responsibility and Institutional Climate. New Drections for Teaching and Learning, 29, 3-11.
  • Blau, P.M. ve Scott, R.W. (1962) Formal Organizations. Chadler Publishing Company, San Francisco.
  • Çokluk, Ö. (2000). “Örgütlerde Tükenmişlik” (Edit: Cevat Elma ve Kamile Demir). Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ergin C. (1992). “Doktor Ve Hemşirelerde Tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği’nin Uyarlanması”, 7. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. ss.143-154.
  • Gökçakan, G. ve R. Özer. (1999). Rehber Öğretmenlerde Tükenmişlik. Rize Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müd. Yy. No:9, Rize.
  • İzgar, H. (2001). Okul Yöneticilerinde Tükenmişlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaçmaz, N. (2006). “Tükenmişlik (Burnout) Sendromu”.
  • <http://www.İtfdergisi. Org/Text.Php3?İd=407>.
  • Kırılmaz, A., Y., Çelen, Ü. ve Sarp, N. (2003). “İlköğretimde Çalışan Bir Öğretmen Grubunda Tükenmişlik Durumu Araştırması”, İlköğretim-Online Cilt:2, Sayı:1, ss.2-9,
  • Maslach, C. , W.B. Schaufeli, M.P. Leiter. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology.
  • rticle.jhtml.> NEA (National Education Asociation). (1965). Sampling and Statistic Handbook for Surveys in Education, National Education Asociation Press. Washington.
  • Özdamar, K. (2001). SPSS ile Biyoistatistik Ankara: Kaan Kitabevi.
  • Sucuoğlu, B. ve Kuloğlu, N. (1996). “Özürlü Çocuklarla Çalışan Öğretmenlerde Tükenmişliğin Değerlendirilmesi”. Türk Psikoloji Dergisi.Cilt:10, Sayı:36, ss.44-60.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS
  • İle Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.

Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu

Year 2008, Volume: 16 Issue: 1, 21 - 37, 01.11.2008
https://doi.org/10.11616/AbantSbe.228

Abstract

Bu çalısmada, Yurtkur personellerinin mesleki tükenmislik düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıstır. Arastırma betimsel bir nitelik tasıyıp, veriler anket yöntemiyle toplanmıstır. Arastırma evrenini, 2006 yılı Nisan ayında, Yurtkur Bolu Bölge Müdürlügü ve baglı 10 yurt müdürlügünde görev yapan 226 personel olusturmaktadır. Arastırmanın örneklemi ise olasılıga dayalı örnekleme yöntemlerinden “basit tesadüfî örnekleme yöntemi” ile seçilen 142 personelden olusmaktadır. Arastırma sonuçlarına göre; personellerin duygusal tükenme alt boyutuna ait tükenmislik düzeyleri “Düsük”, duyarsızlasma alt boyutuna ait tükenmislik düzeyleri “Çok Düsük”, kisisel basarı alt boyutuna ait tükenmislik düzeyleri ise “Düsük” bulunmustur. Personellerin duygusal tükenme, duyarsızlasma ve kisisel basarı alt boyutlarına ait tükenmislik düzeyleri bazı kisisel degiskenler açısından farklılık göstermektedir.

References

  • Armour, R. A. ve dğ. (1987). Academic Burnout: Faculty Responsibility and Institutional Climate. New Drections for Teaching and Learning, 29, 3-11.
  • Blau, P.M. ve Scott, R.W. (1962) Formal Organizations. Chadler Publishing Company, San Francisco.
  • Çokluk, Ö. (2000). “Örgütlerde Tükenmişlik” (Edit: Cevat Elma ve Kamile Demir). Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ergin C. (1992). “Doktor Ve Hemşirelerde Tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği’nin Uyarlanması”, 7. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. ss.143-154.
  • Gökçakan, G. ve R. Özer. (1999). Rehber Öğretmenlerde Tükenmişlik. Rize Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müd. Yy. No:9, Rize.
  • İzgar, H. (2001). Okul Yöneticilerinde Tükenmişlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaçmaz, N. (2006). “Tükenmişlik (Burnout) Sendromu”.
  • <http://www.İtfdergisi. Org/Text.Php3?İd=407>.
  • Kırılmaz, A., Y., Çelen, Ü. ve Sarp, N. (2003). “İlköğretimde Çalışan Bir Öğretmen Grubunda Tükenmişlik Durumu Araştırması”, İlköğretim-Online Cilt:2, Sayı:1, ss.2-9,
  • Maslach, C. , W.B. Schaufeli, M.P. Leiter. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology.
  • rticle.jhtml.> NEA (National Education Asociation). (1965). Sampling and Statistic Handbook for Surveys in Education, National Education Asociation Press. Washington.
  • Özdamar, K. (2001). SPSS ile Biyoistatistik Ankara: Kaan Kitabevi.
  • Sucuoğlu, B. ve Kuloğlu, N. (1996). “Özürlü Çocuklarla Çalışan Öğretmenlerde Tükenmişliğin Değerlendirilmesi”. Türk Psikoloji Dergisi.Cilt:10, Sayı:36, ss.44-60.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS
  • İle Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Reasearch Articles
Authors

Türkan Argon This is me

Publication Date November 1, 2008
Submission Date October 30, 2014
Published in Issue Year 2008 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Argon, T. (2008). Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 21-37. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.228
AMA Argon T. Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu. ASBİ. November 2008;16(1):21-37. doi:10.11616/AbantSbe.228
Chicago Argon, Türkan. “Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16, no. 1 (November 2008): 21-37. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.228.
EndNote Argon T (November 1, 2008) Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16 1 21–37.
IEEE T. Argon, “Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu”, ASBİ, vol. 16, no. 1, pp. 21–37, 2008, doi: 10.11616/AbantSbe.228.
ISNAD Argon, Türkan. “Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16/1 (November 2008), 21-37. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.228.
JAMA Argon T. Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu. ASBİ. 2008;16:21–37.
MLA Argon, Türkan. “Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 16, no. 1, 2008, pp. 21-37, doi:10.11616/AbantSbe.228.
Vancouver Argon T. Yurtkur Personellerin Mesleki Tükenmişlik Durumu. ASBİ. 2008;16(1):21-37.

   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr