BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi

Year 2006, Volume: 8 Issue: 1, 65 - 74, 01.06.2006

Abstract

Bu incelemede, sınıf ve matematik öğretmen adaylarından oluşan kontrol ve deney gruplarının problem kurma sürecinde neler yaptıkları ve güçlükleri gözlenmiş, başarı durumları karşılaştırılmış, ayrıca izledikleri süreçlerde bir takım eksikliklerin olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının problemlerin özellikleri ve düzenlenmesi ile ilgili bazı güçlüklerinin ve ortak yanlışlarının olduğu sonucuna varılmıştır. Matematik öğretmenliği grupları (Mk, Md) ve sınıf öğretmenliği gruplarını (Sk, Sd) oluşturan öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin puanlarının ortalamaları arasında Md ve Sd lehine anlamlı bir fark bulunmuştur

References

  • [1].Ersoy, Y. (1992). A study on the education of school mathematics and science teachers for information society. (Düzenleme: K. Güçlüol, S. Koç) Education Report, Vol.1, 39-45. Ankara: METU Pub.
  • [2].Ersoy, Y. (1997). Nitelikli matematik öğretmeni yetiştirme. Çağdaş Eğitim 22 (Kasım/237), 3-7.
  • [3].Ersoy, Y. (2000). Son dönemde okullarda matematik/ fen eğitimde çağdaş gelişmeler ve genel eğilimler. DEÜ Buca Eğitim Fak. Dergisi 12. 235-246.
  • [4].Ersoy, Y. (2003). Matematik okur yazarlığı- I/II: Genel amaç ve yeterlikler/ Hedefler, geliştirilecek yetiler ve beceriler. (Düzenleme: O. Çelebi, Y. Ersoy ve G. Önel). Matematik Etkinlikleri Bildiri Kitabı. Ankara: Matematikçiler Derneği Yay, (basımda).
  • [5].a) Ersoy, Y. (2004). Problem kurma-çözme yaklaşımlı matematik öğretimi ve öğrenme. Çağdaş Eğitim. (yayına sunuldu). b) Ersoy, Y. (2004). Öğretmenlerin sürekli eğitimi-II: Problem kurma-çözme yaklaşımlı eğitim etkinlikleri. Çağdaş Eğitim. (yayına sunuldu)
  • [6] Lavy, I. and Bershadsky, I. (2002). “What if not?” Problem posing and spatial geometryA case study, International Group for the Psychology of Mathematics Education, PME 26, Proceedings of the 26th Annual Conference, p.281.
  • [7].Silver Edward A., Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school. Journal for Research in Mathematics Education, 27, p.521.
  • [8].Nakano, A., N. Murakami, T. Hirashima, A. Takeuchi. (2000) A Learning environment for problem posing in simple arithmetical word problem. Proceedings of International Conference on Computers in Education: ICCE 2000 (pp91-98)
  • [9].Nakano, A., T. Hirashima, A. Takeuchi. (2001) An Intelligent learning environment for problem posing and its evaluation –In the case of arithmetical word problems solved by an addition or a substraction – Proceedings of International Conference on Computers in Education : ICCE 2001, (pp1242-1249)
  • [10]. Nakano, A., T. Hirashima, A. Takeuchi. (2002) An evaluation of intelligent learning environment for problem posing. Proceedings of Intelligent Tutoring Systems: ITS2002 (pp861-872)
  • [11]. Nakano, A., T. Hirashima, A. Takeuchi. (2002) A support environment for learrning by describing problem map. Proceedings of International Conference on Computers in Education: ICCE2002, (PP119-123)
  • [12]. a. NCTM, Curriculum and evaluation standards for school mathematics, National Council Teachers of Mathematics Pub, Reston: VA, (1989).
  • b. NCTM, Principles and standards for school mathematics. Reston VA: NCTM, (2000). [13]. Baykul, Y. (1999). İlköğretimde Matematik Öğretimi 1 -5. Sınıflar. Ankara: Anı Yay.
  • [14]. Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis M., Pitta Pantezi, D., Sriraman B., (2005). An Empirical taxonomy of problem posing processes, ZDM.
  • [15]. Çömlekoğlu, G. ve Ersoy, Y. (2002). Matematik problemi ve problem çözme-I: Bazı düşünceler ve öneriler. Matematikçiler Bülteni (Özel Sayı), 6-9.
  • [16]. English, L. (1998). Children’s problem posing within formal and informal contexts. Journal for Research in Mathematics Education, 29 (1), p.83.
  • [17]. Korkmaz, E. (2003). Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • [18]. Ersoy, Y. ve Gür, H. (2004). Problem kurma-çözme yaklaşımlı matematik öğretimi: Öğretmen eğitimi denemeleri ve bazı sorunlar. Çağdaş Eğitim. (yayına sunuldu)

DETERMINING OF PROSPECTIVE TEACHERS’ PROBLEM POSING SKILLS

Year 2006, Volume: 8 Issue: 1, 65 - 74, 01.06.2006

Abstract

This study was designed to examine what mathematics and elemantary prospective teachers do in problem posing process, determine the misunderstandings that they have in this process. The findings in this study show that prospective teachers have misunderstandings about problem and problem posing. There was a significant difference between means of the points problem posing skills of prospective elemantary teachers’ (Sk, Sd) and mathematics teachers’ (Mk, Md) groups, especially control groups

References

  • [1].Ersoy, Y. (1992). A study on the education of school mathematics and science teachers for information society. (Düzenleme: K. Güçlüol, S. Koç) Education Report, Vol.1, 39-45. Ankara: METU Pub.
  • [2].Ersoy, Y. (1997). Nitelikli matematik öğretmeni yetiştirme. Çağdaş Eğitim 22 (Kasım/237), 3-7.
  • [3].Ersoy, Y. (2000). Son dönemde okullarda matematik/ fen eğitimde çağdaş gelişmeler ve genel eğilimler. DEÜ Buca Eğitim Fak. Dergisi 12. 235-246.
  • [4].Ersoy, Y. (2003). Matematik okur yazarlığı- I/II: Genel amaç ve yeterlikler/ Hedefler, geliştirilecek yetiler ve beceriler. (Düzenleme: O. Çelebi, Y. Ersoy ve G. Önel). Matematik Etkinlikleri Bildiri Kitabı. Ankara: Matematikçiler Derneği Yay, (basımda).
  • [5].a) Ersoy, Y. (2004). Problem kurma-çözme yaklaşımlı matematik öğretimi ve öğrenme. Çağdaş Eğitim. (yayına sunuldu). b) Ersoy, Y. (2004). Öğretmenlerin sürekli eğitimi-II: Problem kurma-çözme yaklaşımlı eğitim etkinlikleri. Çağdaş Eğitim. (yayına sunuldu)
  • [6] Lavy, I. and Bershadsky, I. (2002). “What if not?” Problem posing and spatial geometryA case study, International Group for the Psychology of Mathematics Education, PME 26, Proceedings of the 26th Annual Conference, p.281.
  • [7].Silver Edward A., Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school. Journal for Research in Mathematics Education, 27, p.521.
  • [8].Nakano, A., N. Murakami, T. Hirashima, A. Takeuchi. (2000) A Learning environment for problem posing in simple arithmetical word problem. Proceedings of International Conference on Computers in Education: ICCE 2000 (pp91-98)
  • [9].Nakano, A., T. Hirashima, A. Takeuchi. (2001) An Intelligent learning environment for problem posing and its evaluation –In the case of arithmetical word problems solved by an addition or a substraction – Proceedings of International Conference on Computers in Education : ICCE 2001, (pp1242-1249)
  • [10]. Nakano, A., T. Hirashima, A. Takeuchi. (2002) An evaluation of intelligent learning environment for problem posing. Proceedings of Intelligent Tutoring Systems: ITS2002 (pp861-872)
  • [11]. Nakano, A., T. Hirashima, A. Takeuchi. (2002) A support environment for learrning by describing problem map. Proceedings of International Conference on Computers in Education: ICCE2002, (PP119-123)
  • [12]. a. NCTM, Curriculum and evaluation standards for school mathematics, National Council Teachers of Mathematics Pub, Reston: VA, (1989).
  • b. NCTM, Principles and standards for school mathematics. Reston VA: NCTM, (2000). [13]. Baykul, Y. (1999). İlköğretimde Matematik Öğretimi 1 -5. Sınıflar. Ankara: Anı Yay.
  • [14]. Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis M., Pitta Pantezi, D., Sriraman B., (2005). An Empirical taxonomy of problem posing processes, ZDM.
  • [15]. Çömlekoğlu, G. ve Ersoy, Y. (2002). Matematik problemi ve problem çözme-I: Bazı düşünceler ve öneriler. Matematikçiler Bülteni (Özel Sayı), 6-9.
  • [16]. English, L. (1998). Children’s problem posing within formal and informal contexts. Journal for Research in Mathematics Education, 29 (1), p.83.
  • [17]. Korkmaz, E. (2003). Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • [18]. Ersoy, Y. ve Gür, H. (2004). Problem kurma-çözme yaklaşımlı matematik öğretimi: Öğretmen eğitimi denemeleri ve bazı sorunlar. Çağdaş Eğitim. (yayına sunuldu)
There are 18 citations in total.

Details

Other ID JA22DM68DR
Journal Section Research Articles
Authors

Eda Korkmaz This is me

Hülya Gür This is me

Publication Date June 1, 2006
Submission Date June 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Korkmaz, E., & Gür, H. (2006). Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 65-74.
AMA Korkmaz E, Gür H. Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. June 2006;8(1):65-74.
Chicago Korkmaz, Eda, and Hülya Gür. “Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8, no. 1 (June 2006): 65-74.
EndNote Korkmaz E, Gür H (June 1, 2006) Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8 1 65–74.
IEEE E. Korkmaz and H. Gür, “Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi”, BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi, vol. 8, no. 1, pp. 65–74, 2006.
ISNAD Korkmaz, Eda - Gür, Hülya. “Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8/1 (June 2006), 65-74.
JAMA Korkmaz E, Gür H. Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2006;8:65–74.
MLA Korkmaz, Eda and Hülya Gür. “Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 8, no. 1, 2006, pp. 65-74.
Vancouver Korkmaz E, Gür H. Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2006;8(1):65-74.