Necip Fazıl Kısakürek who has a unique place in republican era Turkish literature is well known with his poetry and poets, but he has also produced works in the fields of theatre, short story, novel, screenplay and memoir. The genre, which Necip Fazıl considered the most important and explained as ‘a zenith among the fine arts’ after poetry, is theatre. Therefore he put an exceptional effort in his theatre works. Fifteen of his theatre works has been published as books. Necip Fazıl choose themes of these works from historical, social and contemporary events of his time. In Ahşap Konak, Siyah Pelerinli Adam, Yunus Emre and Püf Noktası Necip Fazıl presented his views on poet and poem and criticized the new poetry through a poet main character. His poetic style surfaces in his theatre writings as well. In this article his views on poetry and poet and these views will be compared with his poetics.
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında müstesna bir yere sahip olan Necip Fazıl Kısakürek, daha çok şairliği ve şiirleri ile ön plana çıkmış ve tanınmış olmasına rağmen tiyatro, hikâye, roman, senaryo, hatıra vd. türlerde de eser vermiştir. Necip Fazıl’ın şiirden sonra en çok önem ve emek verdiği tür, “güzel sanatlar içinde bir zirve” olarak gördüğü tiyatrodur. On beş tiyatro eseri kitaplaşan Necip Fazıl, bu eserlerinin konusunu tarihî, sosyal ve güncel olaylardan almıştır. Ahşap Konak, Siyah Pelerinli Adam, Yunus Emre, Püf Noktası adlı eserlerinde bir şair tipiyle Necip Fazıl, şiire ve şaire dair görüşlerini dile getirmiş ve yeni şiiri eleştirmiştir. Yine eserlerinin bir kısmında şairane üslubunun belirgin bir şekilde ortaya çıktığı görülür. Bu çalışmada Necip Fazıl’ın yukarıda adı geçen tiyatro eserlerindeki şiire ve şaire dair görüşleri ve bu görüşleri poetikası ile karşılaştırılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 4, 2019 |
Acceptance Date | December 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
BAUNSOBED