Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, İsmail Gaspıralı’nın, “eğitim-
öğretim” faaliyetleri bağlamında, bilginin değerlendirilmesi, yeniden üretilmesi
ve üretilen bu bilgiyle yeni bir dünya oluşturulması noktasındaki çabalarını
ortaya koymaktır.
Veri Kaynakları: İsmail Gaspıralının makaleleri, eğitim ve öğretim üzerine
yazıları
Ana Tartışma: Modernleşme ya da aydınlanma dediğimiz bütün düzenlemelerin
arka planında öncelikle eğitim-öğretime yönelik iyileştirme çabasının olduğu
görülmektedir. Öte yandan, Türk dünyasında ise, yıllar içerisinde işlevini yitirmiş
ve görevini yerine getiremeyen kurumlarının çağın ihtiyaçlarına göre yeniden düzenlenmesini
amaçlayan pek çok çabanın, yeniden düzenlenme noktasında en gerekli
nokta olan “eğitim”i ihmal etmiş olduğu da bilinmektedir. Böylesi bir dönemde,
devirle ilgili endişeleri kavramış ve eğitim bağlamında bu endişeleri ifade
eden önemli aydınlardan biri de İsmail Gaspıralı’dır.
Sonuç: Sonuç olarak, İsmail Gaspıralı, doğuyu ve batıyı tanımanın getirdiği
birikimiyle, toplumsal hayatın 19. Yüzyıldaki durumu hakkında derli toplu fikirler
üretmiş ve ürettiği bu fikirlerin ışığı altında pek çok problem üzerinde durmuş,
onlara çözüm yolları aramış bir yazardır. Bir milleti yeni iyileştirmelere götürebilmek
için öncelikle onun hayat tarzını ve bakış açısını değiştirmek gerektiğini kavrayan
İsmail Gaspıralı, bunun yolunun da öncelikle eğitim sisteminde gerçekleştirilmesi
gereken köklü reformlardan geçtiğini kavramıştır
Purpose of the Research: The purpose of this study, Ismail Gasprinski the
“educational” activities in the context of knowledge, evaluation, reproduction and
creation of a new world with this knowledge generated at the point of their efforts
are put forth.
Resources of Data: Gaspirali Ismail’s articles, writings on education and training
Main Discussion: Modernization or call enlightenment in the background of
all the arrangements for education improvement effort is primarily seen. On the
other hand, in the Turkish world, however, over the years lost its function and duties
do not fulfill the institutions’ age according to the needs reorganization aimed
lot of effort, reorganization at the point of the most essential point, the “training”
I have been neglecting it is known that. In such a period, revolutions understand
the concerns and expressing these concerns in the context of education one of the
major intellectuals are Gaspirali Ismail.
Conclusions: As a result, Ismail Gasprinski, east and west has brought recognition
to the accumulation of social life 19 Century ideas about the state and tidy
produced on these ideas in light of the many problems stopped, and a writer who
is looking for ways to solve them. Before you can take a nation to new improvements
and perspectives need to change his life style that engages Ismail Gasprinski,
the way it should be carried out primarily in the education system has understood
the radical reforms now
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2014 |
Submission Date | April 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |
BAUNSOBED