Bir
kavramın benzer özelliklere sahip farklı kavramlarla ve mecazi bir yolla ifade
edilmesine metafor denir. Son yıllarda bu yöntem eğitimde özellikle soyut
konuları somutlaştırmak ve öğrenilenlerin kalıcılığını artırmak amacıyla
sıklıkla kullanılmaktadır. Oluşturulan metaforlar bireylerin geçmiş bilgi ve
tecrübelerinden etkilenmektedir. Türk tarihinde önemli izler bırakmış kişilerin
öğretilmesinde de bireylerin geçmişte yaşamış kişilere ilişkin düşünceleri ve
zihin dünyalarındaki anlamlandırmaları oluşturdukları metaforlar aracılığıyla
tespit edilebilir. Seyit Onbaşı Türk tarihinde özellikle Çanakkale Savaşı’nda
gösterdiği üstün başarı açısından önemli bir tarihi şahsiyettir. Bu çalışmanın
amacı Adıyaman’da eğitim gören sosyal bilgiler, sınıf ve tarih öğretmen
adaylarının ve 8. ve 12. sınıf öğrencilerinin Seyit Onbaşı ile ilgili
oluşturdukları metaforları tespit etmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemi ile
yürütülmüş olup çalışma verileri metafor formu ile toplanmıştır. Metafor
formunda toplanan veriler kullanılarak öğrencilerin ve öğretmen adaylarının
Seyit Onbaşı’ya ilişkin algıları betimlenmeye çalışılmıştır. Bu açıdan çalışma
betimsel tarama desenine uygun tasarlanmıştır. Toplanan veriler araştırmacılar
tarafından içerik analizi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda benzer
metaforlara ilişkin kategoriler oluşturulmuştur. Bu kategoriler “Güç,
Koruyucu/Kurtarıcı, Olağanüstülük, Fedakârlık, Umut ve Diğer” temaları altında
toplanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda öğretmen adaylarının 12. ve 8.
Sınıf öğrencilerine göre daha fazla metafor oluşturdukları ortaya çıkmıştır.
Metaphor, which is
explained as a way of expressing a concept with different concepts with similar
features and in a figurative way is called a metaphor. n recent years, this
method has been used frequently in education to embody abstract issues and to
increase the permanence of education. Metaphors are influenced by individuals'
past knowledge and experience. In the teaching of Turkish history, metaphor
method is used to determine the views of students about people who lived in the
past. Seyit Onbaşı is an important historical figure in Turkish history,
especially in terms of its superior success in the Çanakkale victory. The aim
of this study is to determine the metaphors about Seyit corporal formed by social
studies, primary school, history pre-service teachers, 8th grade secondary
school students and 12th grade students being educated in Adıyaman. The study
was carried out with the qualitative research method and the study data were
collected with the metaphor form. Using the data collected in the metaphor
form, students and pre-service teachers' perceptions about Seyit Onbaşı were
tried to be described. In this respect, the study is designed in accordance
with the descriptive model. The collected data were analyzed by the researchers
using content analysis. As a result of the analyzes, categories related to
similar metaphors were created. These metaphors were gathered under the themes
of “Power, Protector / Savior, Extraordinaryness, Sacrifice, Hope and Other”. As
a result, it was revealed that pre-service teachers formed more metaphors than 12.
high school and 8. middle school students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies, Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | February 25, 2020 |
Acceptance Date | June 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
BAUNSOBED