The aim of this research is to make a comparative analysis of solved examples, exercises and evaluation questions on percentages of middle school mathematics textbooks, the country are used in Turkey, Singapore and Australia. This comparison was made using Smith and Stein (1998)'s cognitive desire level definitions in their study. It is examined how many steps the solutions of the questions should be realized and compared according to the countries. The research is a qualitative research, and the document analysis method was used to analyse the problem solved sample, practice and evaluation questions about percentages in textbooks. According to the findings of the research, it was observed that the most common exercise questions were included in the textbooks of the three countries. It was determined that Singapore has no questions in the evaluation category. As a result of the findings examined according to the cognitive desire levels, it was found that low level questions were higher in the countries in general, and more questions were included in the unrelated transactions level in the low level. In the textbooks of the three countries, no questions were found at the level of doing Mathematics. When looking at the solution steps, it is stated that 83% of the questions are in the single solution step.
Bu araştırmanın amacı, Türkiye, Singapur ve Avustralya ülkelerinde okutulan ortaokul matematik ders kitaplarında yüzdeler konusundaki çözümlü örnek, alıştırma ve değerlendirme sorularının karşılaştırmalı analizini yapmaktır. Bu karşılaştırma Smith ve Stein (1998)’de yapmış oldukları çalışmadaki bilişsel istem düzeyi tanımlarından yararlanılarak yapılmaya çalışılmıştır. Kitaplardaki bu soruların çözümlerinin kaç adımda gerçekleştirilmesi gerektiği de incelenmiş, ülkelere göre karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırma nitel bir araştırma olup, ders kitaplarında yüzdeler konusundaki çözümlü örnek, alıştırma ve değerlendirme sorularını analiz etmek için doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre üç ülkedeki ders kitaplarında en fazla alıştırma sorularına yer verildiği görülmüştür. Singapur’un değerlendirme kategorisinde sorusunun bulunmadığı tespit edilmiştir. Bilişsel istem düzeylerine göre incelenen bulguların sonucunda ülkeler de genel olarak Düşük seviye soruların fazla olduğu, Düşük seviyenin içerisinde İlişkisiz işlemler düzeyinde sorulara daha çok yer verildiği saptanmıştır. Üç ülkenin ders kitaplarında Matematik yapma düzeyinde soru bulunamamıştır. Çözüm adımlarına bakıldığında soruların % 83’nün tekli çözüm adımında olduğu belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | September 30, 2020 |
Acceptance Date | December 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
BAUNSOBED