Preschool years are critical to the acquisition and development of many skills. Having positive social behaviors and the ability to regulate these behaviors is one of the features that children should have for both school life and real life. So as for children to develop healthy personalities and to be ready for primary school, it is significant to know the distinctives of this period and to make the right interventions for children. That’s why, the purpose of this study is to investigate the relationship among effortful control and the social behavior of children attending kindergarten. 262 children participated in the study. The data have gathered using the Effortful Control Questionnaire and the Preschool Behaviour Scale - Teacher Form (PSBS-TF). The scales have been filled in by the teachers of the children based on their own observations. Mann Whitney-U test, Kruskal Wallis-H test, Spearman's correlation analysis has been used in the analysis of the data. According to the findings obtained at the end of the study, there is a moderate, negative, and significant difference among the controls that require effort and obvious physical aggression. positive, moderate, and meaningful with positive social behaviors; negative, low-level, and significant with relational aggression; There is also low, negative, and significant connection with depressive affect. In addition, control requiring effort differs significantly according to gender. Explicit physical aggression shows a significant difference in accordance with gender and age, positive social behavior by gender, age, and maternal education level, and relational aggression in accordance with father's education level and socio-economic level.
Okul öncesi yıllar birçok becerinin edinilmesinde ve geliştirilmesinde kritik öneme sahiptir. Çocukların olumlu sosyal davranışlara sahip olmaları ve bu davranışları düzenleyebilmeleri hem okul hayatları hem de gerçek yaşam için sahip olmaları gereken özelliklerin başında gelmektedir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı anasınıfında öğrenim gören çocukların çaba gerektiren kontrolleriyle sosyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmaya 262 çocuk katılmıştır. Veriler Çaba Gerektiren Kontrol Ölçeği ve Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği-Öğretmen Formu (OÖSDÖ-ÖF) ile toplanmıştır. Ölçekler çocukların öğretmenleri tarafından, kendi gözlemlerine dayanarak doldurulmuştur. Verilerin analizi Mann Whitney-U testi, Kruskal Wallis-H testi, Spearman’s korelasyon analizi ile yapılmıştır. Çalışma sonunda elde edilen bulgulara göre, çocukların çaba gerektiren kontrolleri ve açık fiziksel saldırganlıkları arasında orta düzeyde, negatif yönlü, anlamlı; olumlu sosyal davranışları ile orta düzeyde, pozitif yönlü, anlamlı; ilişkisel saldırganlık ile düşük düzeyde, negatif yönlü, anlamlı; depresif duygulanım ile de düşük düzeyde, negatif yönlü, anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca çaba gerektiren kontrol toplam puanının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ortaya konmuştur. Açık fiziksel saldırganlık ise cinsiyet ve yaşa göre, olumlu sosyal davranış cinsiyet, yaş ve anne öğrenim düzeyine göre, ilişkisel saldırganlık ise baba öğrenim düzeyi ve sosyo ekonomik düzeye göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Bu sonuçlara göre çocukların çaba gerektiren kontrolleriyle sosyal davranışları arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 10, 2021 |
Acceptance Date | December 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
BAUNSOBED