Preventing or minimizing students’ misbehaviours
is one of the indispensable prerequisites of ensuring an effective
teaching-learning process. Therefore, it is of vital importance to examine
teachers’ coping methods for dealing with students’ misbehaviours and to
evaluate the effectiveness of these methods. The qualitative case study
research design was employed in this study to examine teachers’ views of
students’ misbehaviours. The study was carried out with the participation of
third and fourth class teachers working in the central districts of Konya. Individual
semi-structured interviews were carried out with 20 teachers. The results of
the study revealed that teachers defined the behaviours such as distrupting the
lesson, showing lack of interest in the class, causing communication problems
as misbehaviours and accounted for these misbehaviours by heterogeneous class
structure, overuse of media and the low level of family education. It was found
that all the teachers prefer introducing and discussing classroom rules with
the students in order to prevent misbehaviours. Beside this, altering the
physical structure of the classroom and contacting students’ families were
among the most frequently taken measures taken by the teachers. While teachers’
responses to students’ misbehaviours varied, verbal warning was the most frequently
used response, followed by giving punishments, showing anger by shouting,
warning by gestures, having a direct conversation with the student, awarding
students for good behaviour. Among these responses, awarding good behaviours,
having a direct conversation and parent cooperation were found to be the most
effective in behaviour modification while the responses such as giving
punishments, showing anger by shouting and warning by gestures were
ineffective. In addition, it was revealed that although teachers would like to
have in-service training on coping with students’ misbehaviours, they found it
insufficient.
Students’ Misbehaviours Teachers’ Coping Methods for Dealing with Students’ Misbehaviours In-Class Discipline
İstenmeyen öğrenci davranışlarının önlenmesi ya
da en aza indirilmesi etkili öğretme ve öğrenme sürecinin gerçekleşmesi için
gerekli olan en önemli koşullardan biridir. Bu nedenle öğretmenlerin istenmeyen
öğrenci davranışlarını önlemede kullandıkları yöntemler ve bu yöntemlerin
etkili olup olmadığının incelenmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada nitel
araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılarak öğretmenlerin bu
konudaki görüşleri incelenmiştir. Araştırma Konya ili merkez ilçelerinde
çalışmakta olan İlkokul 3 ve 4. sınıf öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
20 öğretmenden yarı yapıladırılmış görüşme formları kullanılarak görüş
alınmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin ders
akışını bozma, derse ilgisizlik gösterme, iletişim bozuklukları gösterme gibi
davranışları istenmeyen öğrenci davranışları olarak niteledikleri, bunların nedenlerini
çoğunlukla heterojen sınıf yapısına, medya araçlarının aşırı kullanımına ve
ailelerin eğitim seviyelerinin düşük olmasına bağladıkları belirlenmiştir. İstenmeyen davranışı önlemekte, görüşülen
öğretmenlerin tamamının sınıf kurallarını öğrencilerle birlikte oluşturmayı
tercih ettikleri belirlenmiştir. Bunun yanında sınıfın fiziki koşullarının
değiştirilmesi ve aileler ile görüşülmesi en sık alınan önlemler arasında
gösterilmektedir. Öğretmenlerin verdikleri tepkiler çeşitlilik göstermekle
beraber en sık derste sözle uyarma tepkisinin verildiği bu tepkiyi sırasıyla
ceza verme, yüksek sesle kızma ve mimiklerle uyarma, yüz yüze konuşma,
kurallara uyunca ödül verme gibi diğer tepkilerin izlediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin kurallara
uyunca ödül verme, yüz yüze konuşma ve veli iş birliğinin davranışı
değiştirmede etkili olduğu; ceza verme, yüksek sesle kızma ve mimiklerle uyarma
gibi diğer tepkilerin etkili olmadığı yönünde görüş bildirdikleri
belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin hizmet içi eğitim almak istedikleri ancak
hizmet içi eğitim uygulamalarını yetersiz buldukları belirlenmiştir.
İstenmeyen Öğrenci Davranışları İstenmeyen Öğrenci Davranışlarını Önlemede Kullanılan Yöntemler Sınıf İçi Disiplin
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Submission Date | February 4, 2018 |
Acceptance Date | August 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 21 Issue: 40 |
Baun SOBED