This
study aims to determine rhetorical structures of articles published in journals
of educational sciences (Educational Sciences, Science/Mathematics Education
and Social Sciences Education) between 2005 and 2015, to reveal frequency and
level of use of these structures. The study is important in that a new model is
constructed by examining analyses of rhetorical structures in literature,
techniques and sub-techniques that researchers utilized while building
introduction part of journals are listed. In this descriptive study, the first
three educational-content Turkish articles, involving the word “education” in
their titles, published in the first and last issues of journals which take
part in ULAKBIM Journal Park System between 2005 and 2015 were analyzed.
Evaluation Scale of Moves and Steps in Introduction Part of Scientific Articles
(EMSIP) and Chart of Techniques and Sub-techniques in Introduction Part of
Scientific Articles were applied as data collection tools. It is observed in
the study that there are differentiations between rates and levels of moves and
steps.
Bu çalışmada 2005 ve 2015 yıllarında yayınlanan Eğitim
bilimleri (Eğitim bilimleri, Fen/Matematik bilimleri eğitimi ve Sosyal bilimler
eğitimi) alanlarındaki makalelerin sözbilimsel yapılarını saptamak, bu
yapıların kullanım sıklıklarını ve düzeylerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma,
alanyazındaki sözbilimsel yapı çözümlemeleri incelenerek yeni bir model
oluşturulması; makalelerin giriş bölümlerini oluşturma sürecinde
araştırmacıların yararlanmış oldukları tekniklerin ve alt tekniklerin
listelenmesi ve farklı alanlardaki çalışmaların sözbilimsel yapı çözümlerinin
ortaya konması bağlamında önemlidir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı
çalışmada, ULAKBİM Dergi Park Sistemi veri tabanında 2005-2015 yıllarında
yayınlanan, başlığında “eğitim” kelimesi yer alan dergilerin ilk ve son sayılarındaki
ilk üç eğitim içerikli Türkçe makaleler incelenmiştir. Veri toplama aracı
olarak “Bilimsel Makalelerin Giriş Bölümlerindeki Hareket ve Adımları
Değerlendirme Ölçeği” ve “Bilimsel Makalelerin Giriş Bölümlerinde Kullanılan
Teknik ve Alt Teknikleri Belirleme Çizelgesi” kullanılmıştır. Çalışmada
hareketlerin ve adımların bulunma oranları ile düzeyleri arasında farklılıklar
gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Submission Date | August 1, 2018 |
Acceptance Date | October 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 21 Issue: 40 |
Baun SOBED