Problem Durumu: Öğretim hizmetinin niteliği, öğretmenin öğretim hizmetinin niteliğini etkileyen değişkenleri belli ilkeler çerçevesinde işe koşmasına bağlıdır. Başka bir anlatımla gerçekleşen öğretim hizmetinin niteliği, bu hizmeti planlayan ve uygulayan öğretmenin niteliği ile doğrudan ilişkilidir. Bu noktadan hareketle öğretim hizmetinin niteliğini etkileyen değişkenler açısından kendilerini değerlendirmelerine ilişkin görüşlerini belirlemek bir gereklilik olarak görülmüştür.Araştırmanın Amacı: Araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin öğretim hizmetinin niteliğini etkileyen değişkenler açısından kendilerini değerlendirmelerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Yöntem: Betimsel nitelikli bu araştırmanın evrenini Balıkesir il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklemini belirlemek amacıyla, il merkezindeki okullar başarı durumlarına göre üst-orta-alt düzey okullar olarak gruplanmış ve her grup bir küme olarak kabul edilmiştir. Her kümeye ilişkin örneklem, evreni temsil etme ilkesine göre belirlenmiştir. Araştırmanın amacına yönelik veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek yoluyla elde edilmiştir. Ölçekteki maddeler alanyazın taranarak oluşturulmuş ve program geliştirme uzmanları ile sınıf öğretmenlerinin görüşleri çerçevesinde öğretim hizmetinin niteliğini etkileyen değişkenler açısından öğretmenlerin kendilerini değerlendirebilecekleri şekilde yapılandırılmıştır. Ölçeğin birinci bölümünde, katılımcıların kişisel bilgilerini belirlemeye yönelik maddeler; ikinci bölümünde ise, öğretmenlerin öğretim hizmetinin niteliğini etkileyen değişkenler açısından kendilerini değerlendirmelerine yönelik 33 madde yer almıştır. Elde edilen veriler öncelikle yüzde aritmetik ortalama değerleri kullanılarak betimlenmiş, öğretmenlerin kendilerini değerlendirmelerini yansıtan puanlar belirlenen sınır aralıkları ile karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Öğretmenlerin görüşleri arasında cinsiyet açısından farkın anlamlı olup olmadığını belirlemede ise “t testi”, okul grubu ve en son mezun olunan okul açısından farkın anlamlı olup olmadığını belirmede ise “tek yönlü varyans analizi” kullanılmıştır. Farkların anlamlılığını yorumlamada .05 anlamlılık düzeyi ölçüt alınmış, anlamlı fark bulunması halinde ise farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla “Scheffe testi” kullanılmıştır
Öğretim Hizmeti Öğretim Hizmetinin Niteliği Öğretim Hizmetinin Niteliğini Etkileyen Değişkenler Öğretmenlerin Kendilerini Değerlendirmesi Öğretmen Görüşleri.
Statement of the Problem: The quality of instruction service is due to teacher’s application of variables affecting quality of instruction service within the frame of definite principles. In other saying, the quality of instruction service is directly related to the teacher who is planning and applying this service. From this point of view, to determine the teachers’ opinions related with evaluation of themselves in terms of variables affecting quality of instruction service was seen as necessity. Aim of the Search: The aim of this research is to determine teachers’ opinions about their self-evaluation in terms of variables effecting quality of instruction service. Method: The population of this descriptive research consists of primary school teachers working in Balıkesir. To determine the sample of this study, schools in Balıkesir were grouped according to their academic standing as low, average, high level schools and each group was considered as a cluster. The sample related to every cluster was determined by population representation principle. Data intented for the aim of the research were obtained by scala which was enhanced by the researcher. Items in the scala were created based on the litetature and configured within the frame of curriculum development experts and primary school teachers as confering them a benefit of their self-evalutation in terns of variables effecting quality of instruction service. In the first part of the scala, items about participants’ personal information; in the second part of the survey 33 item about teachers’ self-evaluation in terms of variables effecting quality of instruction service were existed. Data obtained were primarily described by using percentages and means and were interpreted by comparing teachers’ self-evalution scores and given score range. “t-test” was used to determine whether there was a significant difference between teachers’ opinions according to gender. One way ANOVA was used to determine whether there was a significant difference between teachers’ opinions according to school type and school graduated. 05. level was considered as a criteria for interpreting meaningfulness of differences. “Scheffe test was used to investigate among which groups were the differences significant. Results and Recommendations: Findings revealed that most of the teachers behaved appropriate to principles taken into consideration during using of these variables. On the other hand, results showed that there were inadequacies in terms of feedback, reinforcement and cues. Besides, there were significant differences found among teachers’ opinions according to gender, school type and school graduated. In the light of these findings, suggestions below are given; 1- Teachers should be trained about principles that have to be obeyed during application of variables affecting quality of instruction service. 2- This study was carried out with primary school teachers. Similar researches can be repeated in different groups of teachers for reaching more generalisable results. 3- Researches can be carried out in order to determine the reasons of why teachers perceive themselves qualified or unqualified in terms of variables affecting quality of instruction service. 4 - Besides, experimental researches can be carried out regarding the effects of variables influencing quality of instruction service on the learning outcomes
Instruction Service Quality of Instruction Service Variables Effecting Quality of Instruction Service Teachers’ Self Evaluation Teachers’ Opinions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 14 Issue: 26 |
Baun SOBED