The gift tradition is a universal and functional culture pattern that is encountered in all cultures. This tradition has been maintained in both primitive and contemporary cultures. In modern cultures, gift giving has been offering more opportunuties to consumers than previous eras In the gift of gift tradition, it is necessary to bring together fields such as consumer behavior, history of economy, psychology, sociology, anthropology, and culture in order to be able to examine the behavior of women in buying gifts, giving gifts and accepting gifts from the others. purpose of this paper is to try to understand the feelings, thoughts and expectations of women about gift giving. For this purpose, firstly the concept of gift giving and in this direction the thoughts, attitudes and behaviors of women in gift giving were thoroughly examined from the past to the present and new suggestions were made as stated in the results obtained from this paper
Hediye geleneği bütün kültürlerde karşı karşıya kalınan evrensel ve işlevsel bir kültür kalıbı olmaktadır. Gerek ilkel kültürlerde gerekse de çağdaş kültürlerde bu gelenek sürdürülmüştür. Modern kültürlerde ise hediyeleşme daha çok uygulanma fırsatı bulmuştur. Hediyeleşme geleneğinde kadınların hediye satın alma, hediye verme ve karşı taraftan hediye kabul etme davranışlarını inceleyebilmek için işletme, tüketici davranışları, iktisat tarihi, psikoloji, sosyoloji, antropoloji, kültür gibi alanlarda araştırmalar yapmak gerekmektedir. Bu çalışmanın odak noktası Kadınların hediyeleşme konusunda literatür araştırmasına başvurarak duygu, düşünce ve beklentilerini anlamaya çalışmaktır. Bu amaçla öncelikle hediyeleşme kavramı, sonrasında ise bu doğrultuda geçmişten günümüze hediyeleşme ve kadınların bu hediyeleşmedeki, algıları, tutumları ve davranışları irdelenmiştir ve buradan elde edilen sonuçlara göre yeni öneriler getirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology, Behaviour-Personality Assessment in Psychology, Business Administration |
Journal Section | Business |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | June 16, 2021 |
Acceptance Date | June 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 25 Issue: 47 |
Baun SOBED