Siyasal pazarlama, demokratik katılımın işlevini şekillendirmedeki rolü nedeniyle önemli bir alandır. Seçmenlerin demokratik süreçlere ilgi ve katılımını teşvik ederek bilinçli vatandaşlık düzeyini artırma işlevine de sahiptir. Siyasi adaylar ve partiler için arzu edilen kamu imajının yaratılmasına yardımcı olur ve seçmenlerin değerleri ve istekleri doğrultusunda bir kimlik oluşturur. Bu bağlamda, literatürde giderek önem kazanan siyasal pazarlama evrelerini analiz etmek önemlidir.
Yeni bir alan olan siyasal pazarlamanın hem uluslararası yayınlardaki hem de Türkiye'deki durumu incelendiğinde yayın sayısının yetersiz olduğu görülmektedir. Mevcut yayınlar arasında uluslararası literatür ve Türkiye için karşılaştırmalı bir bibliyometrik analize ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışma, kavramla ilgili yabancı ve yerli literatürün genel bir haritasını çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada Web of Science veri tabanında yer alan 1.150 yayın bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmiştir. Bu 40 yıl içerisinde ülkemizden sadece 14 çalışmaya yer verilmiştir. Veri görselleştirme için "VOSviewer" yazılımı kullanılmıştır.
Türkçe literatür için Dergipark veri tabanı kullanılmıştır. Dergipark veri tabanı görselleştirme yazılımını desteklemediği için araştırmacı yayınları manuel olarak taramış ve sınıflandırmıştır.
Çalışma, politik pazarlama alanında araştırma yapmak isteyenler için özet bir rehber niteliği taşıyacaktır. Yabancı ve yerli literatürün karşılaştırılması çalışmanın temel unsurlarından biridir. Verilerin hacmine ve etkisine bakılarak içgörü sağlanmaya çalışılmıştır. Analizler sonucunda araştırma trendleri, bugüne kadar çalışılmış konular ve önerilen konulara da değinilmiştir.
Political marketing is an essential field due to its role in shaping the function of democratic participation. It also has the function of increasing the level of conscious citizenship by encouraging the interest and participation of voters in democratic processes. It helps to create the desired public image for political candidates and parties and creates an identity in line with the values and aspirations of voters. In this respect, it is essential to analyse political marketing phases, which are becoming increasingly important in the literature. When the status of political marketing, a new field, is analysed both in international publications and in Turkey, the number of publications is insufficient. There needs to be a comparative bibliometric analysis of international literature and Turkey among the existing publications. This study aims to provide a general map of foreign and domestic literature on the concept. The study analysed 1,150 publications in the Web of Science database by bibliometric analysis method. Only 14 studies from our country have been included in these 40 years. "VOSviewer" software was used for data visualisation. The Dergipark database was used for Turkish literature. Since the Dergipark database does not support visualisation software, the researcher manually scanned and classified the publications. The study will serve as a summary guide for those who want to conduct research in the field of political marketing. The comparison of foreign and domestic literature is one of the essential aspects of the study. Insights were tried to be provided by looking at the volume and impact of the data. As a result of the analyses, research trends, the issues that have been studied so far and the recommended issues are also mentioned.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other) |
Journal Section | Economic and Administrative Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 29, 2023 |
Acceptance Date | October 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 49-1 - Special Issue: The 100th Anniversary of the Turkish Republic |
Baun SOBED