The approaches and the behavioral patterns that students adopt towards lessons throughout their academic lives are various. Some of the variables that affect this variety are academic procrastination and academic perfectionism. These conditions are effective on students' interest in the lessons, their attitudes towards the given tasks, the way and time they perform the tasks. In this context, the aim of this study is to determine the academic procrastination behavior levels of pre-school teacher candidates and to determine their perceptions and opinions about academic procrastination and academic perfectionism. This research was designed in an exploratory sequential design from mixed models. Araştırmanın nicel aşamasında tarama modeli; nitel aşamasında temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. The screening model was used in the quantitative stage of the research and the basic qualitative research design was used in the qualitative stage. The study group of the quantitative stage consists of 17 students (who attend the Special Teaching Methods lesson conducted by the researchers) determined by appropriate sampling from these students. 16 of the students in the study group are female and 1 is male. The study group of the qualitative stage of the research consists of 10 students determined from among these students with the extreme and deviant sampling method, one of the purposive sampling methods. Academic Procrastination Behavior Scale, Student Evaluation Form and semi-structured interview form were used as data collection tools in the research. Pre-school teacher candidates stated that academic perfectionism is a corrosive feature while contributing to their academic success. And they expressed that this feature affects their social life. They stated that they tend to procrastinate more because of the reasons such as their intense academic tasks, their inability to understand these tasks, their crowded dormitories and their inability to find a place to work. The participants also emphasized that their academic tasks did not affect their social lives, and that they showed academic procrastination behavior due to their social life. As a result of the interviews, they stated that the attitudes and behaviors of the educators in charge of the lessons are determinative in their attitudes towards academic tasks. They explained that their participation in classes decreased with attendance obligation and homework intensity , and in these cases they only aim to pass the lesson.
Academic procrastination Academic perfectionism Pre-school teacher candidates Early childhood education
Öğrencilerin akademik hayatları boyunca derslere karşı benimsedikleri yaklaşımlar, ortaya koydukları davranış örüntüleri çeşitlilik göstermektedir. Bu çeşitlilik üzerinde etkili olan değişkenlerden bazıları da akademik erteleme ve akademik mükemmeliyetçilik durumlarıdır. Bu koşullar öğrencilerin derslere olan ilgileri, dersler verilen görevlere yönelik tutumları, görevleri yerine getirme şekil ve zamanları üzerinde etkilidir. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi bölümü öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışı düzeylerini saptamak ile akademik erteleme ve akademik mükemmeliyetçilik ile ilgili algılarını ve görüşlerini belirlemektir. Bu araştırma karma modellerden açımlayıcı sıralı desende tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında tarama modeli; nitel aşamasında temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 2017-2018 yılı Gazi Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi bölümü 2. sınıf öğrencileri ile çalışılmıştır. Nicel aşamanın çalışma grubunu bu öğrencilerden uygun örnekleme yoluyla belirlenen (araştırmacıların yürüttüğü Özel Öğretim Yöntemleri dersine devam eden) 17 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öğrencilerin 16’sı kadın 1’i erkektir. Araştırmanın nitel aşamasını ise amaçlı örnekleme yöntemlerinden aşırı ve aykırı durum örnekleme yöntemi ile bu öğrencilerin arasından belirlenen 10 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği, Öğrenci Değerlendirme Formu ve yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmen adayları akademik mükemmeliyetçiliğin akademik başarılarına katkı sağlarken yıpratıcı bir özellik olduğunu; bu özelliğin sosyal yaşantılarını etkilediğini belirtmişlerdir. Özellikle akademik görevlerinin yoğun olması, bu görevleri anlayamamaları, yurtlarının kalabalık olması ve çalışacak alan bulamamaları gibi nedenler dolayısıyla erteleme davranışına daha çok yöneldiklerini ifade etmişlerdir. Katılımcılar akademik görevlerinin sosyal yaşantılarını etkilemediğini, sosyal yaşantıları nedeniyle akademik erteleme davranışı gösterdiklerini de belirtmişlerdir. Görüşmeler sonucunda, dersten sorumlu eğitimcilerin tutum ve davranışlarının akademik göreve karşı tutumlarında belirleyici olduğu, özellikle devam zorunluluğu ve ödev yoğunluğu olan derslere katılımlarının azaldığı, bu durumlarda yalnızca dersi geçmek amacında olduklarını ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | April 9, 2022 |
Acceptance Date | July 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 50 |
Baun SOBED