Research Article
BibTex RIS Cite

Teachers’ Epistemological Beliefs in the Juggle Learning Experience and Perceptions of Self-Regulated Learning

Year 2019, , 147 - 164, 27.06.2019
https://doi.org/10.35675/befdergi.464093

Abstract

Students are expected to be autonomous learners in formal education process. This depends on their efforts to learn, self-regulation skills that will enable them to reach the knowledge on their positive belief in learning. This research aims to look into the effect of juggle learning experience on the epistemological beliefs of teacher candidates and their self-regulated learning perceptions. The study employs case study and the participants are 38 teacher candidates. The participants were asked to keep journals/diaries reflecting on the juggle learning and then semi-structured interviews were carried out with each of them.  Juggle learning experience helped teacher candidates have realize that the learning process may vary according to the person and one should be patient in this process.  The results indicate that it is necessary in the learning process to set goals, to plan how to achieve these goals, to develop an individual strategy and to make efforts.

References

  • Alexander, P. A., Schallert, D. L., & Reynolds, R. E. (2009). What is learning anyway? A topographical perspective considered. Educational Psychologist, 44(3), 176-192.
  • Bebko, J. M., Demark , J. L., Osborn , P. A., Majumder, S., Ricciuti, J. & Rhee, T. (2003) Acquisition and automatization of a complex task: an examination of three-ball cascade juggling., Journal of Motor Behavior, 35:2, 109-118, DOI: 10.1080/00222890309602126.
  • Belet, Ş. D. ve Güven, M. (2011). Sınıf Öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve bilişüstü stratejilerinin incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 31-57.
  • Cacioppo, J. T. & Petty, G. G. (1982). The need for cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 116–131.
  • Cacioppo, J. T., Petty, R. E., Feinstein, J. A., & Jarvis, W. B. G. (1996). Dispositional differences in cognitive motivation: The life and times of individuals varying in need for cognition. Psychological bulletin, 119(2), 197.
  • Chai, C. S., Teo, T., & Lee, C. B. (2009). The change in epistemological beliefs and beliefs about teaching and learning: a study among preservice teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 37(4), 351–362.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817-831.
  • Christensen, L. B., Burke Johnson, R. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (A. Aypay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çağlayan, S. H. ve Mehtap B. (2010). Üniversite bayan futsal takımı sporcularının epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1),37-47.
  • Deckers, L. (2016). Motivation: Biological, psychological, and environmental. Routledge.
  • Denzin, N.K. (1989). Interpretive interactionism. Newbury Park, CA: Sage.
  • Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve Geleneksel Öğrenme Ortamlarının Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları Üzerine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 36(2). 15-28.
  • Dweck, C. (2013). Aklını En Doğru Şekilde Kullan, Başarının Yeni Psikolojisi. (Çev. Uğurcan Kaya). İstanbul: Yakamoz Kitap.
  • Er, K. O. (2013). A study of the epistemological beliefs of teacher candidates in terms of various variables. Eğitim Araştirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 50, 207-226.
  • Eroğlu S. E. ve Güven K., (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16, 295-312.
  • Gürol, A., Altunbaş, S., ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 1395-1404.
  • Hatay Polat, R. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Bazı Demografik Özellikleri ve Düşünme İhtiyacına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Huys, R., Daffertshofer, A., & Beek, P. J. (2004). Learning to juggle: on the assembly of functional subsystems into a task-specific dynamical organization. Biological cybernetics, 88(4), 302-318.
  • İra, N. ve Geçer Kolburan A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Web Ortamında Bilgi Arama ve Yorumlama Stratejileri İle Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişki, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 2, 2017, ss. 58-74.
  • Joram, E., & Gabriele, A. J. (1998). Preservice teachers' prior beliefs: Transforming obstacles into opportunities. Teaching and teacher education, 14(2), 175-191.
  • Kahneman, D. (2015). Hızlı ve Yavaş Düşünme. (Çev. Osman Çetin Deniztekin-Filiz Nayır Deniztekin). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Kaleci, F. (2013). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, 2(4), 23-32.
  • Köse, S. & Dinç, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının biyoloji özyeterlilik algıları İle epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 121-141.
  • Kramarski, B., & Michalsky, T. (2009). Investigating preservice teachers' professional growth in self-regulated learning environments. Journal of Educational Psychology, 101(1), 161-175.
  • Larson, B. M. (2015). Embodying the path of sustainability: reflections on “learning to juggle” in environmental pedagogy. Journal of Environmental Studies and Sciences, 1-6.
  • Muis, K. R., & Franco, G. M. (2009). Epistemic beliefs: Setting the standards for self-regulated learning. Contemporary Educational Psychology, 34(4), 306-318.
  • Murphey, T., Wittig, L., Hunt, C., Deblaise, R., Stewart, D., & Deacon, B. (2005). SocioCultural Theory, Language Learning, & Juggling for Life. In K. Bradford-Watts, C. Ikeguchi, & M. Swanson (Eds.) JALT2004 Conference Proceedings. Tokyo: JALT.
  • Ormrod, J., E. (2013). Öğrenme Psikolojisi. (Çev. Edit. Mustafa Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özdemir, İ. ve Köksal N. (2014). The evaluation of elementary scool teachers’ epistemological beliefs, Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 301-326.
  • Pressley, M. (1995). More about the development of self-regulation: Complex, long-term, and thoroughly social. Educational Psychologist, 30(4), 207-212.
  • Terzi, A. R., Çetin, G. ve Eser, H. (2012). The relationship between undergraduate students’ locus of control and epistemological beliefs. Educational Research, 3(1), 030-039.
  • Terzi, A. R., Şahan, H.H., Çelik, H. ve Zöğ, H. (2015). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları İle Eleştirel Pedagoji İlkeleri Arasındaki İlişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 344-356.
  • Woolfolk, A. (2015). Eğitim Psikolojisi. (Çev. Duygu Özen). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Yamamoto, K., Tsutsui, S., & Yamamoto, Y. (2015). Constrained paths based on the Farey sequence in learning to juggle. Human movement science, 44, 102-110.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, Robert K. (2014). Case study research: Design and methods. Los Angeles, CA: Sage.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice, 41(2), 64-70.

Öğretmen Adaylarının Juggle Öğrenme Deneyimi Sırasındaki Epistemolojik İnançları ve Öz Düzenlemeli Öğrenme Algıları

Year 2019, , 147 - 164, 27.06.2019
https://doi.org/10.35675/befdergi.464093

Abstract

Formal eğitim sürecinde öğrencinin kazanması ve geliştirmesi beklenen en önemli özelliklerden birisi öğrenmeyi öğrenmedir. Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenebilmeleri, öğrenmek için çaba harcamalarına, kendi kendilerine bilgiye ulaşmalarını sağlayacak öz düzenleme becerilerine sahip olmalarına ve öğrenmeye karşı olumlu bir inanç sergilemelerine bağlıdır. Çalışmada juggle öğrenme deneyiminin öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve öz düzenlemeli öğrenme algıları üzerindeki etkisi ortaya konmuştur. Durum çalışması niteliğindeki çalışmada 38 öğretmen adayının juggle öğrenme sürecine katılımı sağlanmıştır. Çalışma kapsamında katılımcılardan her uygulamaya ilişkin günlük tutmaları istenmiş, çalışma sonunda da her biriyle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda juggle öğrenme deneyimi sonrasında öğretmen adaylarını, öğrenme sürecinin kişiye göre farklılık gösterebileceğini ve bu süreçte sabırlı olmak gerektiğini fark etmişlerdir. Öğrenmenin gerçekleşebilmesi için bir hedef belirlemenin, bu hedefe yönelik plan yapmanın, bireye özel bir strateji geliştirmenin ve en önemlisi çaba göstermenin öğrenme sürecinde gerekli olduğuna yönelik bulgulara ulaşılmıştır.

References

  • Alexander, P. A., Schallert, D. L., & Reynolds, R. E. (2009). What is learning anyway? A topographical perspective considered. Educational Psychologist, 44(3), 176-192.
  • Bebko, J. M., Demark , J. L., Osborn , P. A., Majumder, S., Ricciuti, J. & Rhee, T. (2003) Acquisition and automatization of a complex task: an examination of three-ball cascade juggling., Journal of Motor Behavior, 35:2, 109-118, DOI: 10.1080/00222890309602126.
  • Belet, Ş. D. ve Güven, M. (2011). Sınıf Öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve bilişüstü stratejilerinin incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 31-57.
  • Cacioppo, J. T. & Petty, G. G. (1982). The need for cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 116–131.
  • Cacioppo, J. T., Petty, R. E., Feinstein, J. A., & Jarvis, W. B. G. (1996). Dispositional differences in cognitive motivation: The life and times of individuals varying in need for cognition. Psychological bulletin, 119(2), 197.
  • Chai, C. S., Teo, T., & Lee, C. B. (2009). The change in epistemological beliefs and beliefs about teaching and learning: a study among preservice teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 37(4), 351–362.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817-831.
  • Christensen, L. B., Burke Johnson, R. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (A. Aypay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çağlayan, S. H. ve Mehtap B. (2010). Üniversite bayan futsal takımı sporcularının epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1),37-47.
  • Deckers, L. (2016). Motivation: Biological, psychological, and environmental. Routledge.
  • Denzin, N.K. (1989). Interpretive interactionism. Newbury Park, CA: Sage.
  • Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve Geleneksel Öğrenme Ortamlarının Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları Üzerine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 36(2). 15-28.
  • Dweck, C. (2013). Aklını En Doğru Şekilde Kullan, Başarının Yeni Psikolojisi. (Çev. Uğurcan Kaya). İstanbul: Yakamoz Kitap.
  • Er, K. O. (2013). A study of the epistemological beliefs of teacher candidates in terms of various variables. Eğitim Araştirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 50, 207-226.
  • Eroğlu S. E. ve Güven K., (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16, 295-312.
  • Gürol, A., Altunbaş, S., ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 1395-1404.
  • Hatay Polat, R. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Bazı Demografik Özellikleri ve Düşünme İhtiyacına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Huys, R., Daffertshofer, A., & Beek, P. J. (2004). Learning to juggle: on the assembly of functional subsystems into a task-specific dynamical organization. Biological cybernetics, 88(4), 302-318.
  • İra, N. ve Geçer Kolburan A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Web Ortamında Bilgi Arama ve Yorumlama Stratejileri İle Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişki, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 2, 2017, ss. 58-74.
  • Joram, E., & Gabriele, A. J. (1998). Preservice teachers' prior beliefs: Transforming obstacles into opportunities. Teaching and teacher education, 14(2), 175-191.
  • Kahneman, D. (2015). Hızlı ve Yavaş Düşünme. (Çev. Osman Çetin Deniztekin-Filiz Nayır Deniztekin). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Kaleci, F. (2013). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, 2(4), 23-32.
  • Köse, S. & Dinç, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının biyoloji özyeterlilik algıları İle epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 121-141.
  • Kramarski, B., & Michalsky, T. (2009). Investigating preservice teachers' professional growth in self-regulated learning environments. Journal of Educational Psychology, 101(1), 161-175.
  • Larson, B. M. (2015). Embodying the path of sustainability: reflections on “learning to juggle” in environmental pedagogy. Journal of Environmental Studies and Sciences, 1-6.
  • Muis, K. R., & Franco, G. M. (2009). Epistemic beliefs: Setting the standards for self-regulated learning. Contemporary Educational Psychology, 34(4), 306-318.
  • Murphey, T., Wittig, L., Hunt, C., Deblaise, R., Stewart, D., & Deacon, B. (2005). SocioCultural Theory, Language Learning, & Juggling for Life. In K. Bradford-Watts, C. Ikeguchi, & M. Swanson (Eds.) JALT2004 Conference Proceedings. Tokyo: JALT.
  • Ormrod, J., E. (2013). Öğrenme Psikolojisi. (Çev. Edit. Mustafa Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özdemir, İ. ve Köksal N. (2014). The evaluation of elementary scool teachers’ epistemological beliefs, Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 301-326.
  • Pressley, M. (1995). More about the development of self-regulation: Complex, long-term, and thoroughly social. Educational Psychologist, 30(4), 207-212.
  • Terzi, A. R., Çetin, G. ve Eser, H. (2012). The relationship between undergraduate students’ locus of control and epistemological beliefs. Educational Research, 3(1), 030-039.
  • Terzi, A. R., Şahan, H.H., Çelik, H. ve Zöğ, H. (2015). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları İle Eleştirel Pedagoji İlkeleri Arasındaki İlişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 344-356.
  • Woolfolk, A. (2015). Eğitim Psikolojisi. (Çev. Duygu Özen). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Yamamoto, K., Tsutsui, S., & Yamamoto, Y. (2015). Constrained paths based on the Farey sequence in learning to juggle. Human movement science, 44, 102-110.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, Robert K. (2014). Case study research: Design and methods. Los Angeles, CA: Sage.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice, 41(2), 64-70.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Oktay Akbaş 0000-0001-7252-0660

İlkay Doğan Taş 0000-0002-1418-1688

Serap Nur Duman This is me 0000-0002-4535-2144

Publication Date June 27, 2019
Submission Date September 26, 2018
Acceptance Date January 15, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Akbaş, O., Taş, İ. D., & Duman, S. N. (2019). Öğretmen Adaylarının Juggle Öğrenme Deneyimi Sırasındaki Epistemolojik İnançları ve Öz Düzenlemeli Öğrenme Algıları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 147-164. https://doi.org/10.35675/befdergi.464093