Üniversitelerin eğitim programlarında yer alan zorunlu ortak dersler, 2013 yılı öncesinde yüz yüze eğitim uygulamasıyla yürütülürken, 2013 yılından sonra Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) da teşvikiyle birçok üniversitede uzaktan eğitim yoluyla yürütülmeye başlanmıştır. Ayrıca Mart 2020 itibariyle ülkemizde yaşanan Covid 19 salgını (pandemi) nedeniyle üniversiteler eğitime devam edebilmek için yüz yüze eğitim uygulaması yerine uzaktan eğitim uygulamasını tercih etmek zorunda kalmışlardır. Bu durum bazı üniversitelerde zorunlu ortak derslerin uzaktan eğitim uygulamasıyla yürütülmesinin çeşitli boyutlarıyla incelenip değerlendirilmesine ilişkin bilimsel araştırmaların yapılması gereksinimini doğurmuştur. Salgın öncesi yapılan bu araştırmanın amacı, üniversite eğitim programlarında yer alan zorunlu ortak derslerden Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesidir. Araştırma, betimsel bir araştırmadır ve nitel araştırma özelliği göstermektedir. Araştırmanın çalışma grubunda 100 öğrenciden oluşmaktadır. Bu öğrencilerden 50’si Gazi Üniversitesi’nde, 2016-2017 öğretim yılında, Fen Edebiyat, Mühendislik, Tıp, Eğitim ve Hukuk Fakültelerinin birinci sınıfında öğrenim gören öğrencilerdir. Aynı fakültelerden 2015- 2016 öğretim yılında mezun olan 50 öğrenci ise çalışma grubunun kalan kısmını oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri görüşme tekniği ile toplanmıştır ve veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları eğitim kurumlarının uzaktan eğitim uygulamalarına katkı sağlayacak özelliktedir. Araştırma bulgularına göre hem uzaktan hem de yüz yüze eğitim uygulamalarına yönelik olumsuz öğrenci görüşleri çoğunluktadır. Her iki grupta yer alan öğrenci görüşlerinin analizinden elde edilen veriler içerik boyutunda farklılık göstermesine rağmen eğitim durumu ve değerlendirme boyutlarında benzerlik göstermektedir. Uzaktan eğitim alan öğrenciler, bu dersin içeriğinin bilgi ağırlıklı ve çok ayrıntılı olduğunu, yüz yüze eğitim alan öğrenciler ise içeriğin basit olduğunu düşünmektedir. Ders işlenişi boyutunda, her iki grupta yer alan öğrenciler de, öğretim elemanlarının etkili ders işlemeye yönelik öğretim yöntem ve teknikler kullanmadığını, ölçme ve değerlendirme boyutunda ise öğrenciler, kullanılan yöntemlerin başarıyı ölçmek için uygun olmadığını belirtmiştir. Uzaktan eğitim alan öğrenciler bu dersin yüz yüze eğitim uygulamasıyla veya harmanlanmış öğretimle yürütülmesi önerisinde bulunurken, yüz yüze eğitim alan öğrenciler ise ders içeriğinin düzenlenerek yüz yüze eğitim uygulamasına devam edilmesi gerektiğini düşünmektedir. Bu bulguların, uzaktan eğitimi uygulayan kurumlar, uygulayıcılar ve YÖK tarafından dikkate alınması, öğretimin niteliğinin arttırılmasına katkı sağlayabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | December 27, 2020 |
Acceptance Date | March 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |