Dönüşüm geometrisi, farklı eksenler etrafında döndürmeyle oluşan geometrik şekilleri incelemektedir ve öğrencilerin uzamsal düşünme becerilerini geliştirmektedir. Yansıma simetrisi, dönme, ötelemeli yansıma bu dönüşümlerden bazılarıdır ve düzlem simetri gruplarının özellikleridir. Düzlem simetri gruplarının anlaşılması dönüşüm geometrisinin müfredattaki yerinin de değerlendirilmesi bağlamında önemlidir. Bu çalışmada simetri ve dönme eksenlerinin dönüşüm geometrisinin anlaşılmasında nasıl etkili olabildiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 64 ilköğretim matematik öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Metot olarak içerik analizi ve nicel tarama yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde odak, öğrencilerin kopyaladığı farklı simetri özelliklerine sahip şekillerin simetri ve dönme eksenlerine göre ayrımıdır. Öğretmen adayları kâğıdın üst kısmındaki çizime bakarak 3 çeşit düzlem simetri özelliği (pm, p3, p6) taşıyan deseni aşağıdaki noktalı kâğıda geçirmişlerdir. Yaptıkları düzeltmeler sayılmış ve not edilmiştir. Çoğu aday öğretmen üç şekli de, bazıları ise en azından bir ikisini yapmıştır. İlişkili örneklemler için t-testi analizi oluşturulmuştur. Daha önceki araştırmalarla paralellik göstererek yansıma simetrisinin (pm)öğretmen adaylarının en doğru kopyalayabildiği şekil olduğu, diğer iki şeklin ise düzeltme ortalamalarının birbirine yakın olduğu gözlemlenmiştir. Bu bize düzlem simetri gruplarının simetri ve dönme eksenlerine göre sıralamasında başa gelindikçe daha kolay anlaşıldığı ve dönme simetrisinin hem şekil algısını hem de anlamayı zorlaştırdığını göstermektedir. Birbirine benzer parçalar da analiz etmeyi ve anlamayı kolaylaştırmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Submission Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 2 |