Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Ters Yüz Edilmiş Sınıf Modeline Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 12 Issue: 23, 87 - 102, 28.06.2017

Abstract

Araştırmada Ters Yüz Edilmiş Sınıf (TYES) Modeli kullanılarak gerçekleştirilen öğretim faaliyetlerine yönelik öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemesi kullanılarak belirlenen Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı 4. Sınıfta öğrenim gören 15 öğretmen adayı çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacıların geliştirdiği 7 adet açık uçlu maddeden oluşan bir anket kullanılmıştır. Çalışma grubundan elde edilen veriler içerik analizi yapılarak incelenmiştir. Araştırmanın sonunda katılımcıların çalışma başlangıcında TYES’e yönelik büyük ölçüde önyargılı oldukları, çalışma sürecinde sonunda öğrencilerin önyargılarının ortadan kalktığı görülmüştür. Bununla birlikte TYES ortamı ile ilgili iletişim/etkileşim, eğitsel yarar ve duyuşsal özellikler temaları altında görüşleri bulunmaktadır. TYES ortamı olarak Facebook kullanımına yönelik görüş bildiren katılımcılar TYES ortamına yönelik öğrenci bakış açısıyla büyük oranda eğitsel yararlarından bahsetmişlerdir. Öğretmen bakış açısıyla ise eğitsel yararlar, TYES içeriği ve öğretmen olarak rolleri ile ilgili görüş bildirmişlerdir.

References

  • Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivastion and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34(1), s. 1-14.
  • Baran, E. (2013). Öğretim teknolojilerinde yeni eğilimler ve yaklaşımlar. K. Cagiltay & Y. Goktas inside, Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler (p. 566-581). Ankara: Pegem Academy.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Colorado: International Society for Technology in Education.
  • Boyraz, S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasinin değerlendirilmesi. Unpublished master dissertation, Afyon Kocatepe University.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştirma yöntemleri (2 b.). Ankara: Anı Publishing.
  • Farah, M. (2014). The impact of using flipped classroom instruction on the writing performance of twelfth grade female emirati students in the applied technology high school (ATHS). Unpublished master dissertation, The British University in Duabi.
  • Filiz, O., & Kurt, A. (2015). Flipped learning: Misunderstandings and the truth [Ters-yüz öğrenme: Yanlış anlaşılmalar ve doğrular]. Journal of Educational Science Research, 5(1), s. 215-229.
  • Gaughan, J. (2014). The Flipped classroom in world history. The History Teacher, 47(2), s. 221-244.
  • Gencer, B. (2015). Okullarda ters-yüz sinif modelinin uygulanmasina yönelik bir vaka çalişması. Unpublished master dissertation, Gazi University.
  • Hood, M. (2009). Case study. J. Heigham & R.A. Croker inside, Qualitative Research in Applied Linguistics (p. 66-90). New York: Palgrave Macmillan.
  • Hsieh, J., Wu, W., & Marek, M. (2016). Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, s. 1-25. doi:10.1080/09588221.2015.1111910
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Ludgate, H. (2013). NMC Horizon Report: 2013 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Mason, G., Shuman, T. R., & Cook, K. E. (2013). Inverting (flipped) classrooms: Advantages and challenges. In Proceedings of the 120th ASEE Annual Conference and Exposition. Atlanta, GA.
  • MEB. (2012). FATİH eğitimde geleceğe açilan kapi. Received from FATİH rrojesi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 on 06 04, 2015.
  • NCM History. (2014). Received from New Media Consotium Web Sitesi: http://www.nmc.org/about/history on 10 10, 2014.
  • Turan, Z. (2015). Ters yüz sınıf yönetiminin değerlendirilmesi ve akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Unpublished doctoral dissertation, Atatürk University.
  • Yildirim, A., & Simsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Ankara: Seckin Publishing.

Preservice Teachers’ Views About Flipped Classroom Model

Year 2017, Volume: 12 Issue: 23, 87 - 102, 28.06.2017

Abstract

This study aimed at examining the views of preservice teachers regarding teaching activities carried out by using the Flipped Classroom (FC) model. Case study was employed as a qualitative research method under the study. Criterion sampling one of the purposeful sampling methods was used in the study, where fifteen preservice teachers in their senior year in Science Teaching Department constituted the study group. A questionnaire consisted of 7 open-ended items was developed by the researchers for purpose of use as a data collection tool in the study. The data obtained from the study group were analyzed by means of content analysis. Upon the study, it was observed that the participants had initially been highly biased towards the FC, but the students' biases were finally eliminated at the end of the study. Moreover, they conveyed their opinions on the FC specifically in terms of communication/interaction, educational benefit and affective characteristics. From a student's perspective, the participants reported their views on the use of Facebook as an FC and they mainly pointed out to its educational benefits. Whereas, from a teacher's perspective, they reported their views on educational benefits, the content of the FC and their roles as teachers.

References

  • Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivastion and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34(1), s. 1-14.
  • Baran, E. (2013). Öğretim teknolojilerinde yeni eğilimler ve yaklaşımlar. K. Cagiltay & Y. Goktas inside, Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler (p. 566-581). Ankara: Pegem Academy.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Colorado: International Society for Technology in Education.
  • Boyraz, S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasinin değerlendirilmesi. Unpublished master dissertation, Afyon Kocatepe University.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştirma yöntemleri (2 b.). Ankara: Anı Publishing.
  • Farah, M. (2014). The impact of using flipped classroom instruction on the writing performance of twelfth grade female emirati students in the applied technology high school (ATHS). Unpublished master dissertation, The British University in Duabi.
  • Filiz, O., & Kurt, A. (2015). Flipped learning: Misunderstandings and the truth [Ters-yüz öğrenme: Yanlış anlaşılmalar ve doğrular]. Journal of Educational Science Research, 5(1), s. 215-229.
  • Gaughan, J. (2014). The Flipped classroom in world history. The History Teacher, 47(2), s. 221-244.
  • Gencer, B. (2015). Okullarda ters-yüz sinif modelinin uygulanmasina yönelik bir vaka çalişması. Unpublished master dissertation, Gazi University.
  • Hood, M. (2009). Case study. J. Heigham & R.A. Croker inside, Qualitative Research in Applied Linguistics (p. 66-90). New York: Palgrave Macmillan.
  • Hsieh, J., Wu, W., & Marek, M. (2016). Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, s. 1-25. doi:10.1080/09588221.2015.1111910
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Ludgate, H. (2013). NMC Horizon Report: 2013 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Mason, G., Shuman, T. R., & Cook, K. E. (2013). Inverting (flipped) classrooms: Advantages and challenges. In Proceedings of the 120th ASEE Annual Conference and Exposition. Atlanta, GA.
  • MEB. (2012). FATİH eğitimde geleceğe açilan kapi. Received from FATİH rrojesi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 on 06 04, 2015.
  • NCM History. (2014). Received from New Media Consotium Web Sitesi: http://www.nmc.org/about/history on 10 10, 2014.
  • Turan, Z. (2015). Ters yüz sınıf yönetiminin değerlendirilmesi ve akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisinin incelenmesi. Unpublished doctoral dissertation, Atatürk University.
  • Yildirim, A., & Simsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Ankara: Seckin Publishing.
There are 17 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Barış Çukurbaşı

Mübin Kıyıcı

Publication Date June 28, 2017
Submission Date December 16, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 12 Issue: 23

Cite

APA Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2017). Preservice Teachers’ Views About Flipped Classroom Model. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 87-102.