Bu araştırmanın amacı yabancıların Türkçe öğrenme kaygılarını
ölçmek amacıyla güvenilir ve geçerli bir ölçek geliştirmektir. Bu amaç
doğrultusunda önce nitel, sonra nicel verilerin toplanması ve analizi
hedeflendiğinden bu çalışma, karma yöntem araştırma desenlerinden keşfedici
desenin ilkelerine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı
doğrultusunda 2018-2019 öğretim yılında Nişantaşı, Atatürk Üniversitesi ve
Harran üniversitelerinde öğrenim gören en az A2 düzeyinde Türkçe bilen 325
yabancı uyruklu öğrenciye 33 maddeden oluşan taslak ölçek uygulanmıştır.
Ölçeğin yapı geçerliği için açıklayıcı faktör analizi uygulanmış ve binişik
faktör yüklerinden dolayı 6 madde elenmiştir. Dört faktörlü bir yapıya sahip
olduğu anlaşılan ölçeğe doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve t değerlerinin
1,96’dan düşük, hata varyanslarının ise yüksek olmasından dolayı 5 madde
elenmiş, tekrarlanan analizde kurulan modelin uyum değerlerinin iyi olduğu
anlaşılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach alfa katsayısına bakılmış ve
0,90 olarak bulunan değerin yüksek derecede bir güvenirliği ifade ettiği
belirlenmiştir. Ölçek maddelerinin ayırt ediciliklerinin hesaplanması için ise
%27 alt ve üst grupların t değerlerine bakılmış, ölçek maddelerinin ayırt edici
oldukları tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda güvenirlik ve geçerlik
çalışmaları yapılmış 22 maddeden oluşan dört faktörlü bir yapıya sahip ölçek
elde edilmiştir.
The
aim of this study is to develop a reliable and valid scale in order to measure
the Turkish anxiety of foreigners. For this purpose, firstly qualitative and
then quantitative data collection and analysis is aimed, this study was carried
out in accordance with the principles of exploratory design from mixed method
research designs.In line with the aim of the research, a draft scale consisting
of 33 items was applied to 325 foreign students who know Turkish at least A2
level in Nişantaşı, Atatürk University and Harran Universities in 2018-2019
academic year. For the construct validity of the scale, explanatory factor
analysis was applied and 6 items were eliminated due to overlapping factor
loads. Confirmatory factor analysis was performed on the scale which was found
to have a four-factor structure, and 5 items were eliminated because t values
were less than 1.96 and error variances were high, and the fit values of the
model established in repeated analysis were found to be good. For the
reliability of the scale, Cronbach's alpha coefficient was examined and the
value of 0.90 was found that indicates a high degree of reliability. In order
to calculate the distinctiveness of the scale items, t values of 27% lower and
upper groups were examined and it was determined that the scale items were
distinctive. At the end of the study, reliability and validity studies were
conducted and a four-factor scale consisting of 22 items was reached.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 5, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 28 |