Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancıların Türkçe Öğrenme Kaygıları Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 28, 253 - 274, 31.12.2019
https://doi.org/10.35675/befdergi.642780

Öz

Bu araştırmanın amacı yabancıların Türkçe öğrenme kaygılarını
ölçmek amacıyla güvenilir ve geçerli bir ölçek geliştirmektir. Bu amaç
doğrultusunda önce nitel, sonra nicel verilerin toplanması ve analizi
hedeflendiğinden bu çalışma, karma yöntem araştırma desenlerinden keşfedici
desenin ilkelerine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı
doğrultusunda 2018-2019 öğretim yılında Nişantaşı, Atatürk Üniversitesi ve
Harran üniversitelerinde öğrenim gören en az A2 düzeyinde Türkçe bilen 325
yabancı uyruklu öğrenciye 33 maddeden oluşan taslak ölçek uygulanmıştır.
Ölçeğin yapı geçerliği için açıklayıcı faktör analizi uygulanmış ve binişik
faktör yüklerinden dolayı 6 madde elenmiştir. Dört faktörlü bir yapıya sahip
olduğu anlaşılan ölçeğe doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve t değerlerinin
1,96’dan düşük, hata varyanslarının ise yüksek olmasından dolayı 5 madde
elenmiş, tekrarlanan analizde kurulan modelin uyum değerlerinin iyi olduğu
anlaşılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach alfa katsayısına bakılmış ve
0,90 olarak bulunan değerin yüksek derecede bir güvenirliği ifade ettiği
belirlenmiştir. Ölçek maddelerinin ayırt ediciliklerinin hesaplanması için ise
%27 alt ve üst grupların t değerlerine bakılmış, ölçek maddelerinin ayırt edici
oldukları tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda güvenirlik ve geçerlik
çalışmaları yapılmış 22 maddeden oluşan dört faktörlü bir yapıya sahip ölçek
elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatistiksel analiz teknikleri SPSS’te işletme yönetimi uygulamaları. Ankara: Emek Ofset.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Aktaş, B. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin sınıf içi kaygı durumlarının değerlendirilmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Aydın, B. (1999). Konuşma ve yazma derslerinde yabancı dil öğrenimindeki kaygı nedenleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Aydın, Y. (2016). Lise öğrencilerinin yabancı dil kaygısının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Batumlu, D. Z. U. (2006). YTÜ yabancı diller yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygılarının İngilizce başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Batumlu, D. Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız teknik üniversitesi yabancı diller yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna‐Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 349‐368.
  • Cheng, Y. S., Horwitz, E. K. and Shallert, D. L. (1999). Language anxiety:Differentiating writing and speaking components. Language Learning, 49, 417–446.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (Çev. Ed. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erdil, M. (2016). TÖMER’ de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türkçe öğrenmeye ilişkin kaygı düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ganschow, L. and Sparks, R. L. (1996). Anxiety about foreign language learning among high school women. The Modern Language Journal, 80, 199-212.
  • Genç (2009), İnönü üniversitesi yabancı diller yüksekokulu öğrencilerinin yabancı dil kaygıları. E- journal of New World Sciences Academy, 4(3), 1080-1087.
  • Gülözer, A. (2010). Farklı test formatları ile ölçülen yabancı dil başarısının; öğrencilerin tutumları, kaygı düzeyleri ve öğrenme stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tahtam, R. L., & Black, C. W. (1998). Multivariate data analysis. (5th Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Horwitz, E. K. and Young, D. J. (Eds.). (1991). Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. and Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • İşcan, A. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yabancı dil kaygısının Türkçe öğrenenler üzerindeki etkisi (Ürdün Üniversitesi örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 17, 106-120
  • Johnson, B. ve Christensen, L. (2014). Educational Research (Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches. (4th Edition) (Çev. Ed. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Karçiç, A. and Çetin, M. (2015). On the anxiety factor of speaking skill development among Bosnian learners. Turkish Studies, 10(11), 971-986
  • MacIntyre, P. D. and Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Social Science, 6(3), 389-404.
  • Öner, Güzide. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin yabancı dil öğrenimlerini etkileyen etmenler. Yayımlanmamış doktora tezi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Özdemir, E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının kaynakları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pan, V. L. (2014). Examining foreign language learning students' attitudes and classroom anxiety levels towards foreign language courses at faculty of education. Unpublished Master’s Thesis, Mersin University, Mersin.
  • Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective. (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. (4.baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sevim, O. (2014). Yabancı uyruklu öğrencilerin türkçe konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen İranlı öğrencilerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 13-25.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Harpercollins College Publishers.
  • Tekindal, S. (2009). Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için araç oluşturma. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçeye yönelik kaygı ve kaygının yabancı dil başarısına etkisi. Turkish Studies, 9, 1023‐1042.
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı ölçeği geliştirilmesi ve matematik kaygısına ilişkin bir değerlendirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünlü, E. (2007). İlköğretim okullarındaki üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve ilgilerinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 129-148.
  • Veneziano L. ve Hooper J. (1997). A method for quantifying content validity of health-related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.). (2011). Eğitim psikolojisi: Gelişim-öğrenme-öğretim. (8. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, G. (2018). Ortaokuldaki sığınmacı öğrencilerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yoğurtçu, K. ve Yoğurtçu, G. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğreniminde kaygının akademik başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 1308-9196.
  • Yurdagül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlik indeksinin kullanımı. 14. Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.

Turkish Learning Anxiety Scale of Foreigners: A Reliability and Validity Study

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 28, 253 - 274, 31.12.2019
https://doi.org/10.35675/befdergi.642780

Öz

The
aim of this study is to develop a reliable and valid scale in order to measure
the Turkish anxiety of foreigners. For this purpose, firstly qualitative and
then quantitative data collection and analysis is aimed, this study was carried
out in accordance with the principles of exploratory design from mixed method
research designs.In line with the aim of the research, a draft scale consisting
of 33 items was applied to 325 foreign students who know Turkish at least A2
level in Nişantaşı, Atatürk University and Harran Universities in 2018-2019
academic year. For the construct validity of the scale, explanatory factor
analysis was applied and 6 items were eliminated due to overlapping factor
loads. Confirmatory factor analysis was performed on the scale which was found
to have a four-factor structure, and 5 items were eliminated because t values
were less than 1.96 and error variances were high, and the fit values of the
model established in repeated analysis were found to be good. For the
reliability of the scale, Cronbach's alpha coefficient was examined and the
value of 0.90 was found that indicates a high degree of reliability. In order
to calculate the distinctiveness of the scale items, t values of 27% lower and
upper groups were examined and it was determined that the scale items were
distinctive. At the end of the study, reliability and validity studies were
conducted and a four-factor scale consisting of 22 items was reached.

Kaynakça

  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatistiksel analiz teknikleri SPSS’te işletme yönetimi uygulamaları. Ankara: Emek Ofset.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Aktaş, B. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin sınıf içi kaygı durumlarının değerlendirilmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Aydın, B. (1999). Konuşma ve yazma derslerinde yabancı dil öğrenimindeki kaygı nedenleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Aydın, Y. (2016). Lise öğrencilerinin yabancı dil kaygısının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Batumlu, D. Z. U. (2006). YTÜ yabancı diller yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygılarının İngilizce başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Batumlu, D. Z. ve Erden, M. (2007). Yıldız teknik üniversitesi yabancı diller yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna‐Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 349‐368.
  • Cheng, Y. S., Horwitz, E. K. and Shallert, D. L. (1999). Language anxiety:Differentiating writing and speaking components. Language Learning, 49, 417–446.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (Çev. Ed. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erdil, M. (2016). TÖMER’ de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türkçe öğrenmeye ilişkin kaygı düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ganschow, L. and Sparks, R. L. (1996). Anxiety about foreign language learning among high school women. The Modern Language Journal, 80, 199-212.
  • Genç (2009), İnönü üniversitesi yabancı diller yüksekokulu öğrencilerinin yabancı dil kaygıları. E- journal of New World Sciences Academy, 4(3), 1080-1087.
  • Gülözer, A. (2010). Farklı test formatları ile ölçülen yabancı dil başarısının; öğrencilerin tutumları, kaygı düzeyleri ve öğrenme stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tahtam, R. L., & Black, C. W. (1998). Multivariate data analysis. (5th Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Horwitz, E. K. and Young, D. J. (Eds.). (1991). Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. and Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • İşcan, A. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yabancı dil kaygısının Türkçe öğrenenler üzerindeki etkisi (Ürdün Üniversitesi örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 17, 106-120
  • Johnson, B. ve Christensen, L. (2014). Educational Research (Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches. (4th Edition) (Çev. Ed. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Karçiç, A. and Çetin, M. (2015). On the anxiety factor of speaking skill development among Bosnian learners. Turkish Studies, 10(11), 971-986
  • MacIntyre, P. D. and Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Social Science, 6(3), 389-404.
  • Öner, Güzide. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin yabancı dil öğrenimlerini etkileyen etmenler. Yayımlanmamış doktora tezi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Özdemir, E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının kaynakları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pan, V. L. (2014). Examining foreign language learning students' attitudes and classroom anxiety levels towards foreign language courses at faculty of education. Unpublished Master’s Thesis, Mersin University, Mersin.
  • Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective. (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. (4.baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sevim, O. (2014). Yabancı uyruklu öğrencilerin türkçe konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen İranlı öğrencilerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 13-25.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Harpercollins College Publishers.
  • Tekindal, S. (2009). Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için araç oluşturma. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçeye yönelik kaygı ve kaygının yabancı dil başarısına etkisi. Turkish Studies, 9, 1023‐1042.
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı ölçeği geliştirilmesi ve matematik kaygısına ilişkin bir değerlendirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünlü, E. (2007). İlköğretim okullarındaki üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve ilgilerinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 129-148.
  • Veneziano L. ve Hooper J. (1997). A method for quantifying content validity of health-related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67-70.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.). (2011). Eğitim psikolojisi: Gelişim-öğrenme-öğretim. (8. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, G. (2018). Ortaokuldaki sığınmacı öğrencilerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yoğurtçu, K. ve Yoğurtçu, G. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğreniminde kaygının akademik başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 1308-9196.
  • Yurdagül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlik indeksinin kullanımı. 14. Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuzhan Sevim 0000-0001-7533-4724

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2019
Kabul Tarihi 12 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Sevim, O. (2019). Yabancıların Türkçe Öğrenme Kaygıları Ölçeği: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 253-274. https://doi.org/10.35675/befdergi.642780