Research Article
BibTex RIS Cite

Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı(BEP) Hazırlama Sürecinde Tercih Edilen BEP Uygulamaları Üzerine Öğretmenlerin Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 15 Issue: 30, 347 - 362, 31.12.2020
https://doi.org/10.35675/befdergi.728139

Abstract

Bu çalışma da amaç, öğretmenlerin kullandığı hazır BEP programları ve bireye özel hazırlanıp BEP’lerin öğrencinin ihtiyaçlarına ne düzeyde cevap verdiğini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma çerçevesinde durum çalışması yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma da veriler yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırmaya katılan grup Erzurum ilinde görev yapan 15 gönüllü öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri nitel analiz yöntemlerinden, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin BEP te olması gerekli olduğunu düşündüğü bölümün problem davranışlar bölümünün olduğu her iki gurup öğretmen tarafından da ortak görülmüştür. Başka bir sonuçta yıl sonunda hedeflere ulaşabiliyor musunuz sorusuna paket program kullananların ulaşmakta zorlandıkları belirlenmiştir.

References

  • Arivett, D.L.,Rust, J.O., Brissie, J.S., Dansby, V.S. (2007). Special educationteachers' perceptions of schoolpsychologists in thecontext of individualizededucation program meetings. Education, 127(3), 378-388.
  • Avcıoğlu, H. (2011). Zihin engelliler sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlamaya ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 12(1), 39-53.
  • Bedur S.,Bilgiç N. &Taşlıdere E. (2015) ,Özel (Üstün) Yetenekli Öğrencilere Sunulan Destek Eğitim Hizmetlerinin Değerlendirilmesi,Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 159-175.
  • Billingsley, E F. (1984). Wherearethegeneralizedoutcomes? (An examination of instructionalobjectives). The Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 9, 182-192.
  • Camadan, F. (2012). Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine ve Bep Hazırlamaya İlişkin Öz-Yeterliklerinin Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 128-138.
  • Fiscus, E.D. ve C.J. Mandell. (2002). Developingindividualizededucationprograms, (Editör: Prof. Dr. Gönül Akçamete, Çevirenler: H. G. Şenel, E. Tekin), İstanbul: Seçkin Dağıtım.
  • Hunt, P., Goetz, L., & Anderson, J. (1986). The quality of IEP objectives associated with placement on integrated versus segregated school sites. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 11(2), 125-130.
  • İlik, Ş. Ş., & Sarı, H. (2017). The training program for individualized education programs (IEPs): Its effect on how inclusive education teachers perceive their competencies in devising IEPs. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(5).
  • Johns, B. H., Crowley, E. P., & Guetzloe, E. (2002). Planning the IEP for students with emotional and behavioral disorders. Focus on Exceptional Children, 34(9).
  • Kargın, T. (2007). Eğitsel değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8(01), 1-15.
  • Kontaş, H., Yağcı, E. (2016). BİLSEM öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına ilişkin geliştirilen programın etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 902-923.
  • Lee-Tarver, A. (2006). Are Individualized Education Plans a Good Thing? A Survey of Teachers' Perceptions of the Utility of IEPs in Regular Education Settings. Journal of Instructional Psychology, 33(4).
  • Lynch, E. C.,&Beare, P L. (1990). Thequality of IEP objectivesandtheirrelevancetoinstructionforstudentswithmentalretardationandbehaviordisorders. Remedial& Special Education, 11(2), 48-55.
  • Menlove, R. R., Hudson, P. J., & Suter, D. (2001). A field of IEP dreams increasing general education teacher participation in the IEP Development Process. Teaching Exceptional Children, 33(5), 28-33.
  • Öztürk, C. Ç.,&Eratay, E. (2010). Eğitim uygulama okuluna devam eden zihin engelli öğrencilerin öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hakkında görüşlerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 145-159
  • Öztürk, C.C. (2009). Eğitim Uygulama Okuluna Devam Eden Zihinsel Engelli Öğrencilerin Öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hakkında Görüşlerinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sönmez, M.,& Diken, İ. H. (2010). Problem davranışların azaltılmasında işlevsel iletişim öğretiminin etkililiği: Betimsel ve meta-analiz çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(01), 1-18.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112).
Year 2020, Volume: 15 Issue: 30, 347 - 362, 31.12.2020
https://doi.org/10.35675/befdergi.728139

Abstract

References

  • Arivett, D.L.,Rust, J.O., Brissie, J.S., Dansby, V.S. (2007). Special educationteachers' perceptions of schoolpsychologists in thecontext of individualizededucation program meetings. Education, 127(3), 378-388.
  • Avcıoğlu, H. (2011). Zihin engelliler sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlamaya ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 12(1), 39-53.
  • Bedur S.,Bilgiç N. &Taşlıdere E. (2015) ,Özel (Üstün) Yetenekli Öğrencilere Sunulan Destek Eğitim Hizmetlerinin Değerlendirilmesi,Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 159-175.
  • Billingsley, E F. (1984). Wherearethegeneralizedoutcomes? (An examination of instructionalobjectives). The Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 9, 182-192.
  • Camadan, F. (2012). Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine ve Bep Hazırlamaya İlişkin Öz-Yeterliklerinin Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 128-138.
  • Fiscus, E.D. ve C.J. Mandell. (2002). Developingindividualizededucationprograms, (Editör: Prof. Dr. Gönül Akçamete, Çevirenler: H. G. Şenel, E. Tekin), İstanbul: Seçkin Dağıtım.
  • Hunt, P., Goetz, L., & Anderson, J. (1986). The quality of IEP objectives associated with placement on integrated versus segregated school sites. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 11(2), 125-130.
  • İlik, Ş. Ş., & Sarı, H. (2017). The training program for individualized education programs (IEPs): Its effect on how inclusive education teachers perceive their competencies in devising IEPs. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(5).
  • Johns, B. H., Crowley, E. P., & Guetzloe, E. (2002). Planning the IEP for students with emotional and behavioral disorders. Focus on Exceptional Children, 34(9).
  • Kargın, T. (2007). Eğitsel değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8(01), 1-15.
  • Kontaş, H., Yağcı, E. (2016). BİLSEM öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına ilişkin geliştirilen programın etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 902-923.
  • Lee-Tarver, A. (2006). Are Individualized Education Plans a Good Thing? A Survey of Teachers' Perceptions of the Utility of IEPs in Regular Education Settings. Journal of Instructional Psychology, 33(4).
  • Lynch, E. C.,&Beare, P L. (1990). Thequality of IEP objectivesandtheirrelevancetoinstructionforstudentswithmentalretardationandbehaviordisorders. Remedial& Special Education, 11(2), 48-55.
  • Menlove, R. R., Hudson, P. J., & Suter, D. (2001). A field of IEP dreams increasing general education teacher participation in the IEP Development Process. Teaching Exceptional Children, 33(5), 28-33.
  • Öztürk, C. Ç.,&Eratay, E. (2010). Eğitim uygulama okuluna devam eden zihin engelli öğrencilerin öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hakkında görüşlerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 145-159
  • Öztürk, C.C. (2009). Eğitim Uygulama Okuluna Devam Eden Zihinsel Engelli Öğrencilerin Öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hakkında Görüşlerinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sönmez, M.,& Diken, İ. H. (2010). Problem davranışların azaltılmasında işlevsel iletişim öğretiminin etkililiği: Betimsel ve meta-analiz çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(01), 1-18.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112).
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Şerife Şenay İlik 0000-0001-7092-379X

Yunus Emre Günay 0000-0003-3326-2579

Publication Date December 31, 2020
Submission Date April 28, 2020
Acceptance Date June 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 30

Cite

APA İlik, Ş. Ş., & Günay, Y. E. (2020). Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı(BEP) Hazırlama Sürecinde Tercih Edilen BEP Uygulamaları Üzerine Öğretmenlerin Görüşlerinin İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30), 347-362. https://doi.org/10.35675/befdergi.728139