Bir dili konuşabilmek için gerekli olan temel ve en önemli unsur gelişmiş bir söz varlığıdır. Söz varlığının geliştirilmesi sürecinde öğrencilerin, kelime öğrenirken en çok kullandıkları öğrenme araçlarının başında ise sözlükler gelmektedir. Sözlük kullanımı sayesinde öğrenciler hem kelimeleri kendi bağlamları hem de konuşma ve yazma başta olmak üzere dilin temel beceri alanları içerisinde kullanmayı öğrenir. Bu nedenle öğrencilerin, yabancı bir dili öğrenme sürecinde sözlükleri etkili bir biçimde nasıl kullanabileceklerini de öğrenmeleri gerekmektedir. Öğrenciler genellikle sözlükleri kullanırken, basılı ya da çevrim içi fark etmeksizin sözlük kayıtlarında sağlanan zengin bilgilerden, tarama esnasında faydalanamamaktadırlar. Sözlük girdilerindeki bu önemli bilgilere erişilememesine sebep olarak öğrencilerin sözlük kullanma becerilerinin yeterince gelişmemiş olması veya sözlüklerin hedef kitlenin ihtiyaçlarına uygun biçimde hazırlanmamış olması gösterilebilir. Sözlüklerin verilen dönütler doğrultusunda öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına uygun biçimde hazırlanması ve sözlük kullanımına yönelik açıklayıcı bilgi ve eğitimlerin verilmesi hâlinde bireyler, yabancı bir dili kullanırken kendilerini daha yetkin hissedeceklerdir. Buradan hareketle çalışmada, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin sözlük kullanımına ilişkin görüşleri, sınıf içinde ve dışında sözlük kullanımına yönelik görüş ve tercihleri araştırılmıştır. Alanyazında yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin sözlük kullanımına ilişkin görüşlerini geniş kapsamlı şekilde ortaya koyan araştırma sayısı yok denecek kadar azdır. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu Jagiellonian Üniversitesi (Polonya) Türkoloji bölümü, Gazi Üniversitesi ve İstanbul Aydın Üniversitesi Türkçe Öğretim, Uygulama ve Araştırma Merkezlerinde (TÖMER) 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz ve bahar yarıyılında öğrenim gören 332 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak uzman görüşleri doğrultusunda, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve üç temadan oluşan öğrenci görüşleri anketi kullanılmış, veriler analiz edilerek yorumlanmıştır.
The basic and most important element required to speak a language is a developed vocabulary. In the process of improving vocabulary, dictionaries are one of the learning tools that students use most while learning words. From this point of view, in this study, the opinions of those who learn Turkish as a foreign language on the use of the dictionary, their views and preferences towards the use of the dictionary inside and outside the classroom were investigated. The study group of this research, in which the descriptive survey model is used, consists of 332 students studying at the Jagiellonian University, Gazi University and Istanbul Aydın University Turkish Teaching, Application and Research Centers (TÖMER) in the 2018-2019 academic year. In the study, as a data collection tool, the student views questionnaire, was used, and the data were analyzed and interpreted.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2021 |
Submission Date | December 30, 2020 |
Acceptance Date | January 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 16 Issue: Özel Sayı |