Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Enriched Learning Activities on Achievement and Perception Regarding Symmetry

Year 2021, Volume: 16 Issue: 31, 80 - 102, 18.06.2021
https://doi.org/10.35675/befdergi.738227

Abstract

References

  • Aktaş, M. (2015). 7. sınıf matematik dersinde bilgisayar animasyonları ve aktiviteleri ile simetri öğretiminin akademik başarıya etkisi. Gefad/Gujgef, 35(1), 49-62.
  • Allendoerfer, C. B. (1969). The dilemma in geometry. The Mathematics Teacher, 62, 165- 169.
  • Altıok, S. (2020). Artırılmış gerçeklik destekli simetri öğretiminin ilokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkileri ve öğrenci görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 177-200.
  • Atasay, M. & Erdoğan, A. (2017). 7. Sınıfta simetri konularına girişte mandala sanatının kullanımı. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 6(2), 58-77.
  • Aygün, B. & Yemen Karpuzcu, S. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının sınıf düzeylerine göre yansıma simetrisi düşünme düzeylerinin ve hatalarının incelenmesi. 12. Matematik Sempozyumunda sunulan bildiri. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bassarear, T. (1995). Mathematics for elementary school teachers. New York: Houhton Mifflin Company.
  • Bornstein, M. H., Ferdinandsen, K., & Gross, C. G. (1981). Perception of symmetry in infancy. Developmental Psychology, 17(1), 82.
  • Britton, J. & Seymour, D. (1989). Introduction to tessellations. Canada: Dale Seymour Publications.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, İ. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis. London: Continuum.
  • Clements, D. (2003). Teaching and learning geometry. J. Kilpatrick, W. G. Martin & D. Schifter (Ed.) Research companion to principles and standards for school mathematics içinde (s. 151-178). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Clements, M.A. (1975). Are there some lessons to be learnt from the introduction of the 'new maths' into Victorian secondary schools in 1905?. D. Williams (Ed.) Perspective in teaching mathematics içinde (s. 20-56). Melbourne: Mathematical Association of Victoria.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2. Baskı). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Fisher, C. B., Ferdinandsen, K. & Bornstein, M. H. (1981). The role of symmetry in infant form discrimination. Child Development, 52, 457–462.
  • Gerez Cantimer, G. (2018). Öğrencilerin matematiksel içerik ve matematik etkinliklerine yönelik görüşleri. IHEAD, 3(2), 166-186.
  • György, D. (2007). Symmetry. Switzerland: Birkhausen Verlag AG.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M., Baran, T., Bozkuş, F. & Gündüz, N. (2015). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının yansıma simetrisi ile ilgili yaşadıkları zorluklar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(1), 117-138.
  • İdin, Ş. (2015). Zenginleştirilmiş eğitim uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ders başarıları tutumları ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Johal, W., Andersen, S., Chevalier, M., Ozgur, A., Modada, F., ve Dillenbourg, P. (2019). Learning symmetry with tangible robots. M. Merdan, W. Lepuschitz, G. Koppensteiner, R. Balogh, D. Obdrzalek (Ed.) Robotics in Education. RİE 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing içinde. Cham: Springer.
  • Kaplan, A. & Öztürk, M. (2012). 2-8. sınıf öğrencilerinin simetri kavramını anlamaya yönelik düşünme yaklaşımlarının incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1502-1515.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın: Ankara.
  • Kızıltepe, F. (2011). Matematikte simetri kavramının bir yöntem olarak görsel ve plastik sanatlar alanındaki yansımaları. (Yayınlanmamış yükseklisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Koffka, K. (1935). Principles of Gestalt psychology. New York: Harcourt Brace.
  • Koyuncu, B. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen zenginleştirilmiş ve yarı zenginleştirilmiş beyin uyumlu öğretim tasarımlarının öğrencilerin erişileri, derse yönelik ilgileri ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Köse, L. (2012). İlköğretim öğrencilerinin doğruya göre simetri bilgileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 274-286.
  • Köse, L. & Özdaş, A. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencileri geometrik şekillerdeki simetri doğrularını cabri geometri yazılımı yardımı ile nasıl belirliyorlar. İlköğretim Online, 8(1), 159-175.
  • Lederman L. M. & Hill, C. T. (2005). Simetri ve evrenin görkemli güzelliğini anlamak (Akalın, B, Çev.) (1. Basım). İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Olkun, S. & Toluk Uçar, Z. (2006). İlköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar, Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Özdemir, G. & Gürlen, E. (2019). Üstün yetenekli öğrencilere zenginleştirilmiş fen bilimleri öğretim progrmaına ilişkin eylem araştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 231-255.
  • Özdemir, S. (2012). Öğrenci ürün dosyası etkinlikleri ile zenginleştirilmiş matematik öğretiminin yedinci sınıf öğrencilerinin başarı, motivasyon ve öğrenme stratejileri üzerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Middle East Technical University, Ankara.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Sümen, Ö. (2013). Geogebra yazılımı ile simetri konusunun öğretiminin matematik başarısı ve kaygısına etkisi. (Yayınlanmamış yükseklisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Webb, N. L. (1997). Determining alignment of expectations and assessments in mathematics and science education. Madison, WI: University of Winsconsin.
  • Weyl, H. (1982). Symmetry. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zingrone, W. A. (2014). The construction of symmetry in children and adults. The Journal of Genetic Psychology, 15(2), 91-104.

Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi

Year 2021, Volume: 16 Issue: 31, 80 - 102, 18.06.2021
https://doi.org/10.35675/befdergi.738227

Abstract

Bu araştırmanın amacı zenginleştirilmiş öğrenme etkinliklerinin 4. sınıf öğrencilerinin simetri konusundaki başarılarına ve simetriye yönelik algılarına etkisini incelemektir. Bu çalışmada nitel ve nicel araştırma yaklaşımları kullanılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce Milli Eğitim Bakanlığı matematik dersi öğretim programlarında yer alan simetri kavramına yönelik kazanımlar dikkate alınarak bir başarı testi oluşturulmuştur. Simetri başarı testinin pilot uygulaması gerçekleştirilerek son hali verilmiştir. Araştırmaya deney (f=30) ve kontrol (f=25) grupları dahil edilmiştir. Deney grubunda zenginleştirilmiş öğrenme etkinliklerine uygun olarak hazırlanan ders planları uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise matematik dersi öğretim programı çerçevesinde ders planı takip edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarında simetri başarı testi uygulama öncesinde ve sonrasında uygulanmış ve öğrencilerin başarıları incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin simetriye yönelik algılarını tespit etmek amacıyla deney ve kontrol gruplarında yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanarak simetriye yönelik algılarındaki değişimler belirlenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda zenginleştirilmiş öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin simetri başarısı ve algılarında anlamlı bir farklılığa neden olduğu ancak başarıda sadece kalıcılıkta etkisinin olmamıştır.

References

  • Aktaş, M. (2015). 7. sınıf matematik dersinde bilgisayar animasyonları ve aktiviteleri ile simetri öğretiminin akademik başarıya etkisi. Gefad/Gujgef, 35(1), 49-62.
  • Allendoerfer, C. B. (1969). The dilemma in geometry. The Mathematics Teacher, 62, 165- 169.
  • Altıok, S. (2020). Artırılmış gerçeklik destekli simetri öğretiminin ilokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkileri ve öğrenci görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 177-200.
  • Atasay, M. & Erdoğan, A. (2017). 7. Sınıfta simetri konularına girişte mandala sanatının kullanımı. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 6(2), 58-77.
  • Aygün, B. & Yemen Karpuzcu, S. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının sınıf düzeylerine göre yansıma simetrisi düşünme düzeylerinin ve hatalarının incelenmesi. 12. Matematik Sempozyumunda sunulan bildiri. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bassarear, T. (1995). Mathematics for elementary school teachers. New York: Houhton Mifflin Company.
  • Bornstein, M. H., Ferdinandsen, K., & Gross, C. G. (1981). Perception of symmetry in infancy. Developmental Psychology, 17(1), 82.
  • Britton, J. & Seymour, D. (1989). Introduction to tessellations. Canada: Dale Seymour Publications.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, İ. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis. London: Continuum.
  • Clements, D. (2003). Teaching and learning geometry. J. Kilpatrick, W. G. Martin & D. Schifter (Ed.) Research companion to principles and standards for school mathematics içinde (s. 151-178). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Clements, M.A. (1975). Are there some lessons to be learnt from the introduction of the 'new maths' into Victorian secondary schools in 1905?. D. Williams (Ed.) Perspective in teaching mathematics içinde (s. 20-56). Melbourne: Mathematical Association of Victoria.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2. Baskı). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Fisher, C. B., Ferdinandsen, K. & Bornstein, M. H. (1981). The role of symmetry in infant form discrimination. Child Development, 52, 457–462.
  • Gerez Cantimer, G. (2018). Öğrencilerin matematiksel içerik ve matematik etkinliklerine yönelik görüşleri. IHEAD, 3(2), 166-186.
  • György, D. (2007). Symmetry. Switzerland: Birkhausen Verlag AG.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M., Baran, T., Bozkuş, F. & Gündüz, N. (2015). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının yansıma simetrisi ile ilgili yaşadıkları zorluklar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(1), 117-138.
  • İdin, Ş. (2015). Zenginleştirilmiş eğitim uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ders başarıları tutumları ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Johal, W., Andersen, S., Chevalier, M., Ozgur, A., Modada, F., ve Dillenbourg, P. (2019). Learning symmetry with tangible robots. M. Merdan, W. Lepuschitz, G. Koppensteiner, R. Balogh, D. Obdrzalek (Ed.) Robotics in Education. RİE 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing içinde. Cham: Springer.
  • Kaplan, A. & Öztürk, M. (2012). 2-8. sınıf öğrencilerinin simetri kavramını anlamaya yönelik düşünme yaklaşımlarının incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1502-1515.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın: Ankara.
  • Kızıltepe, F. (2011). Matematikte simetri kavramının bir yöntem olarak görsel ve plastik sanatlar alanındaki yansımaları. (Yayınlanmamış yükseklisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Koffka, K. (1935). Principles of Gestalt psychology. New York: Harcourt Brace.
  • Koyuncu, B. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi için geliştirilen zenginleştirilmiş ve yarı zenginleştirilmiş beyin uyumlu öğretim tasarımlarının öğrencilerin erişileri, derse yönelik ilgileri ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Köse, L. (2012). İlköğretim öğrencilerinin doğruya göre simetri bilgileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 274-286.
  • Köse, L. & Özdaş, A. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencileri geometrik şekillerdeki simetri doğrularını cabri geometri yazılımı yardımı ile nasıl belirliyorlar. İlköğretim Online, 8(1), 159-175.
  • Lederman L. M. & Hill, C. T. (2005). Simetri ve evrenin görkemli güzelliğini anlamak (Akalın, B, Çev.) (1. Basım). İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Olkun, S. & Toluk Uçar, Z. (2006). İlköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar, Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Özdemir, G. & Gürlen, E. (2019). Üstün yetenekli öğrencilere zenginleştirilmiş fen bilimleri öğretim progrmaına ilişkin eylem araştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 231-255.
  • Özdemir, S. (2012). Öğrenci ürün dosyası etkinlikleri ile zenginleştirilmiş matematik öğretiminin yedinci sınıf öğrencilerinin başarı, motivasyon ve öğrenme stratejileri üzerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Middle East Technical University, Ankara.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Sümen, Ö. (2013). Geogebra yazılımı ile simetri konusunun öğretiminin matematik başarısı ve kaygısına etkisi. (Yayınlanmamış yükseklisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Webb, N. L. (1997). Determining alignment of expectations and assessments in mathematics and science education. Madison, WI: University of Winsconsin.
  • Weyl, H. (1982). Symmetry. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zingrone, W. A. (2014). The construction of symmetry in children and adults. The Journal of Genetic Psychology, 15(2), 91-104.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Çimen Özkartal This is me 0000-0002-2890-5691

Tuğba Öçal 0000-0003-1628-3546

Publication Date June 18, 2021
Submission Date May 16, 2020
Acceptance Date July 30, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 16 Issue: 31

Cite

APA Özkartal, Ç., & Öçal, T. (2021). Zenginleştirilmiş Öğrenme Etkinliklerinin Simetri Konusundaki Başarıya ve Algıya Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31), 80-102. https://doi.org/10.35675/befdergi.738227