Bu çalışmanın amacı veri madenciliğinin eğitim alanında kullanımına ilişkin yapılmış çalışmaların bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesidir. Analiz sonuçlarına göre eğitim bilimleri alanında veri madenciliği ile ilgili en fazla yayın yapan dergi Education and Information Technologies’dir. En fazla sayıda yayın yapan yazar Xing iken en çok atıf alan yazar Romero’dur. En çok yayın sayısına ve atıfa sahip ülke ABD’dir. Alandaki eğilimi belirlemek için yapılan trend konu analizi sonuçlarına göre ise 2013 sonrasında çalışılan konuların arttığı ve kavramların değiştiği, 2015 yılı ve sonrasında e-öğrenme, öğrenme yönetim sistemleri, makine öğrenimi, davranış analizi, gibi farklılaşan konuların çalışıldığı anlaşılmıştır. 2024 yılının alandaki trend konularının ise yapay sinir ağları, cart karar ağacı ve iş birliğine dayalı filtreleme olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yapılan tematik alan analizi ile alan için önemli olan “e-öğrenme”, “bulut bilişim”, “büyük veri”, “eğitimsel veri madenciliği”, “öğrenme analitikleri”, “kümeleme” ve “sınıflandırma” gibi kavramların yeterince gelişmemiş olduğu tespit edilmiştir. Araştırmacılara bu alanlarda çalışma yapmaları önerilmektedir.
The aim of this study is to examine the studies on the use of data mining in the field of education by bibliometric analysis method. According to the results of the analysis, the journal with the highest number of publications on data mining in the field of educational sciences was Education and Information Technologies. While Xing is the author with the highest number of publications, Romero is the author with the highest number of citations. The country with the highest number of publications and citations is the USA. According to the results of the trend subject analysis conducted to determine the trend in the field, it was concluded that the subjects studied increased and the concepts changed after 2013, and differentiated subjects such as e-learning, learning management systems, machine learning, behavior analysis were studied in 2015 and later. In 2024, it was concluded that the trending topics in the field are artificial neural networks, cart decision tree and collaborative filtering. Nevertheless, with the thematic domain analysis, it was concluded that concepts such as “e-learning”, “cloud computing”, “big data”, “educational data mining”, “learning analytics”, “clustering”, “classification”, which are important for the field, are not sufficiently developed and can be further studied.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 8, 2025 |
Publication Date | September 17, 2025 |
Submission Date | December 21, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 20 Issue: 47 |