Türkiye’nin fethini müteakip Bursa ve çevresi zâviye, tekkeler, hanlar, hamamlar, imarethaneler, bimarhaneler ile işlenmeye başlamıştı. Türkistan’dan gelen dervişler veya diğer dini nitelikli gruplar her araziye kendi mührünü vuruyordu. Bu kapsamda, Bursa’da çeşitli tarikatlara ait olmak üzere birçok tekke ve zâviye inşa edilmişti. Osmanlı Devleti’nin ve Türkiye coğrafyasının şekillenmesinde isimleri bilinen/bilinmeyen bu büyüklü küçüklü dini yapıların ve yapıların yönetenlerin (Ulu Cami, Yeşil Türbek, Emir Sultan Camisi, Orhan Gazi Camisi vb.), bu yapıların mensuplarının etkileri yadsınamayacak kadar büyüktür. Yeni Türk ülkesine akın eden bu şeyhler, dervişler yerleştikleri topraklarda vakıflar, yurtluklar kurmaktaydı. Tekkeler, zâviye, ziyaretgâhlar, dergâhlar, âsitâneler, namazgâhlar, camiler, mescitler, ribatlar vb. yapılar birer kolonizasyon merkezleridir. Ebu İshak Kazerunî Zâviyesi, Bedrüddin Pars Bey Zâviyesi ile Emir Sultan Zâviyesi bunlardan sadece bir kaçıdır. On yedinci yüzyıla özelinde de Bursa’da farklı tarikatlara ait 60 kadar zâviyenin olduğu bilinmektedir. Ahmed Baba Efendi Tekkesi Bursa’da bilinen tekkelerden bir tanesi olup, tekkenin kurucu ailesinin tarihi Osmanlı Devleti’nin kuruluşuna kadar gitmektedir. Çalışmamızda Ahmed Baba Efendi Tekkesi’nin üçüncü halifesi eş-Şeyh El-Hâc Mehmed Bahâüddîn Efendi’den bahsedilerek çeşitli yönleri ana hatlarıyla ele alınmıştır
Following the conquest of Turkey, Bursa and its surroundings began to be processed with zawiyas, lodges, inns, baths, soup kitchens and bimarhanes. Dervishes or other religious people coming from Turkistan would put their own seal on every land. In this context, many dervish lodges and zawiyas were built in Bursa, belonging to various sects. The influence of the rulers and members of these large and small religious structures and structures, whose names are known or unknown, in the shaping of the Ottoman Empire and the geography of Turkey, is undeniable (Great Mosque, Green Tomb, Emir Sultan Mosque, Orhan Gazi Mosque, etc.). These sheiks and dervishes who flocked to the new Turkish country were also establishing foundations and dormitories in the lands they settled. Lodges, zawiyas, pilgrimage sites, dervish lodges, asitane, namazgahs, mosques, masjids, ribats, etc. structures are colonization centers. Ebu İshak Kazerunî Lodge, Bedrüddin Pars Bey Lodge and Emir Sultan Lodge are just a few of them. It is known that there were about 60 zawiyas belonging to different sects in Bursa in the seventeenth century. Baba Efendi Lodge is one of the known lodges in Bursa, and the history of the founding family of the lodge goes back to the foundation of the Ottoman State. In our study, the life of Sheikh el-Hâc Mehmet Bahâüddîn Efendi, the third caliph of Baba Efendi Lodge, is discussed.
Bursa Lodges Bedrüddin Pars Bey Lodge Baba Efendi Lodge Sheikh el-Hâc Mehmet Bahâüddîn Efendi Bahâüddîn Efendi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2023 |
Submission Date | December 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
TELİF HAKKI VE YAZAR ETİK SÖZLEŞMESİ FORMU -COPYRGHT and AUTHOR ETHİCAL DECLARATİON
Telif Hakkı Devri Formu imzalanıp, (taratılıp veya resim jpg. vs olabilir) makale başvuru esnasında Dergi sistemine yüklenmelidir.
This Copyright Agreement Form must be signed by all authors and uploaded to the Journal system (It can be scanned and sent as an image, jpg, etc.).