Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Spor Etkinliklerine Yönelimlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 141 - 155, 18.01.2021

Abstract

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının spor etkinliklerine yönelimlerinin betimlenmesidir. Araştırmaya Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileri gönüllük esasına göre katılmışlardır. Bu araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, veri toplama sürecinde ''Kişisel Bilgiler Formu'' ve ''Spor Etkinliklerine Yönelim Ölçeği'' kullanılmıştır. Araştırma verilerinin test edilmesinde 0.05 anlam düzeyi alınmıştır. Verilerin analizinde alt probleme ilişkin maddeler gruplandırılarak, frekans (f), yüzde (%), ağırlıklı ortalama (X̅) ve standart sapma (SS) gibi betimsel istatistiklerle birlikte bağımsız t-testi ve ANOVA teknikleri kullanılmıştır. Anlamlı farklılığın etki büyüklüğünü hesaplamak için Cohen’d ve eta-kare (η2) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının spor etkinliklerine yönelimlerinin biraz katılıyorum düzeyinde olduğunu göstermiştir. Öğretmen adaylarının spor etkinliklerine yönelimleri genel olarak, cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılık göstermemektedir. Öğretmen adaylarının spor etkinliklerine yönelimleri okudukları bölüm değişkenine göre anlamlı olarak farklılık göstermiştir. Öğretmen adaylarının okudukları bölüm değişkenine spor etkinliklerine yönelimlerine ilişkin anlamlı farklılık, sınıf öğretmeni adayları ile Türkçe öğretmeni adayları arasında sınıf öğretmeni adayları lehine oluşmuştur.

References

  • Aracı, H., & Aracı, Ş. (2014). Spor bilimleri öğretimi. Ankara: Grafiker Matbaacılık.
  • Arslanoglu, C. (2016). Relationship between target orientations and perceived motivational climate levels of students engaged in ındividual and team sports activities. International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3311-3318.
  • Balyan, M. (2012). Türkiye akademi liginde yer alan futbolcuların (u14 ve u15) spora yönelimleri ve sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişki the relatıonshıp between socıal skılls and sport orıeantatıons of the football players (u14, u15) Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 1,1. 143-152.
  • Bursa, S., & Ersoy, A. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2018 Öğretmen Yetiştirme Programı Seçmeli Ders Tercihleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 59-72.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakaloğlu, E., Akyüz, O., Sulu, B., & Bayar, P.(2019). Profesyonel futbolcularda hedef yöneliminin motivasyonel yönelim üzerine etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 265-274.
  • Çevik, H., Şimşek, K. Y., Mercanoğlu, A. O. & Bayram, A. (2019). Spor etkinliklerine yönelim ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(2), 149-163.
  • Doğan, E. K. ,Elçi, S. & Asil, H., S. (2020). Sporda ego ve görev yönelimi ölçeği (segyö)’nin hakemler için adaptasyon çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 68-77. George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. 17,0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kiremitçi, O., Gençer, R. T., Engür, M., Demiray, E., & Balyan, M. (2012). Profesyonel sporcuların yarışma yönelimleri: cinsiyet, yaş ve spor türü farklılıkları. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 1-13.
  • Koçyiğit, M., Erdem, C., & Eğmir, E. (2020). Öğretmenlerin ve Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine İlişkin Öz Değerlendirmeleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 774-799.
  • Lin, C. T., Shen, C. C., Mao, T. Y., & Yang, C. C. (2019). Empirical investigation of sports management, behavior growth and usage of sports APP: new learning perspective. Polish Journal of Management Studies, 19.
  • Lochbaum, M., Kazak, Çetinkalp, Z., Graham, K. A., Wright, T., & Zazo, R. (2016). Task and ego goal orientations in competitive sport: A quantitative review of the literature from 1989 to 2016. Kinesiology: International journal of fundamental and applied kinesiology, 48(1), 3-29.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_yyretmenlyk_mesleyy_genel_yeterlyklery.pdf adresinden 14.10.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Newton, M., & Duda, J. L. (1993). The relationship of task and ego orientation to performance: Cognitive content, affect, and attributions in bowling. Journal of Sport Behaviour, 16, 209-209.
  • Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Rhea, N. A. (2019). Goal Orientations and beliefs about success in age group swimmers.. master thesis University of the Pacific Stockton, California
  • Smith, A. L., Balaguer, I., & Duda, J. L. (2006). Goal orientation profile differences on perceived motivational climate, perceived peer relationships, and motivation-related responses of youth athletes. Journal of Sports Sciences, 24(12), 1315-1327.
  • Sökmen, Y., Yıldırım, G., & Kılıç, D. (2020). Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmen Kavramına Yönelik Metaforlarının İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 1-13.
  • Stuntz, C. P., & Weiss, M. R. (2009). Achievement goal orientations and motivational outcomes in youth sport: The role of social orientations. Psychology of Sport and Exercise, 10(2), 255-262.
  • Taşdemir, M. (2003). Eğitimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Ocak Yayınevi.
  • Toros, T., Akyüz, U., Bayansalduz, M., & Soyer, F. (2010). Görev ve ego yönelimli hedeflerin yaşam doyumu ile ilişkisinin incelenmesi (dağcılık sporu yapanlarla ilgili bir çalışma). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1039-1050.
  • Toy, A. B. (2015). Serbest ve grekoromen stil güreşçilerin hedef yönelimi ve yaşam doyumu ilişkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 141 - 155, 18.01.2021

Abstract

References

  • Aracı, H., & Aracı, Ş. (2014). Spor bilimleri öğretimi. Ankara: Grafiker Matbaacılık.
  • Arslanoglu, C. (2016). Relationship between target orientations and perceived motivational climate levels of students engaged in ındividual and team sports activities. International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3311-3318.
  • Balyan, M. (2012). Türkiye akademi liginde yer alan futbolcuların (u14 ve u15) spora yönelimleri ve sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişki the relatıonshıp between socıal skılls and sport orıeantatıons of the football players (u14, u15) Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 1,1. 143-152.
  • Bursa, S., & Ersoy, A. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2018 Öğretmen Yetiştirme Programı Seçmeli Ders Tercihleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 59-72.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakaloğlu, E., Akyüz, O., Sulu, B., & Bayar, P.(2019). Profesyonel futbolcularda hedef yöneliminin motivasyonel yönelim üzerine etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 265-274.
  • Çevik, H., Şimşek, K. Y., Mercanoğlu, A. O. & Bayram, A. (2019). Spor etkinliklerine yönelim ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(2), 149-163.
  • Doğan, E. K. ,Elçi, S. & Asil, H., S. (2020). Sporda ego ve görev yönelimi ölçeği (segyö)’nin hakemler için adaptasyon çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 68-77. George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. 17,0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kiremitçi, O., Gençer, R. T., Engür, M., Demiray, E., & Balyan, M. (2012). Profesyonel sporcuların yarışma yönelimleri: cinsiyet, yaş ve spor türü farklılıkları. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 1-13.
  • Koçyiğit, M., Erdem, C., & Eğmir, E. (2020). Öğretmenlerin ve Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine İlişkin Öz Değerlendirmeleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 774-799.
  • Lin, C. T., Shen, C. C., Mao, T. Y., & Yang, C. C. (2019). Empirical investigation of sports management, behavior growth and usage of sports APP: new learning perspective. Polish Journal of Management Studies, 19.
  • Lochbaum, M., Kazak, Çetinkalp, Z., Graham, K. A., Wright, T., & Zazo, R. (2016). Task and ego goal orientations in competitive sport: A quantitative review of the literature from 1989 to 2016. Kinesiology: International journal of fundamental and applied kinesiology, 48(1), 3-29.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_yyretmenlyk_mesleyy_genel_yeterlyklery.pdf adresinden 14.10.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Newton, M., & Duda, J. L. (1993). The relationship of task and ego orientation to performance: Cognitive content, affect, and attributions in bowling. Journal of Sport Behaviour, 16, 209-209.
  • Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Rhea, N. A. (2019). Goal Orientations and beliefs about success in age group swimmers.. master thesis University of the Pacific Stockton, California
  • Smith, A. L., Balaguer, I., & Duda, J. L. (2006). Goal orientation profile differences on perceived motivational climate, perceived peer relationships, and motivation-related responses of youth athletes. Journal of Sports Sciences, 24(12), 1315-1327.
  • Sökmen, Y., Yıldırım, G., & Kılıç, D. (2020). Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmen Kavramına Yönelik Metaforlarının İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 1-13.
  • Stuntz, C. P., & Weiss, M. R. (2009). Achievement goal orientations and motivational outcomes in youth sport: The role of social orientations. Psychology of Sport and Exercise, 10(2), 255-262.
  • Taşdemir, M. (2003). Eğitimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Ocak Yayınevi.
  • Toros, T., Akyüz, U., Bayansalduz, M., & Soyer, F. (2010). Görev ve ego yönelimli hedeflerin yaşam doyumu ile ilişkisinin incelenmesi (dağcılık sporu yapanlarla ilgili bir çalışma). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1039-1050.
  • Toy, A. B. (2015). Serbest ve grekoromen stil güreşçilerin hedef yönelimi ve yaşam doyumu ilişkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Vahit Ciriş 0000-0002-3087-0942

Turan Başkonuş 0000-0001-8932-7656

Publication Date January 18, 2021
Submission Date November 15, 2020
Acceptance Date January 7, 2021
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Ciriş, V., & Başkonuş, T. (2021). Öğretmen Adaylarının Spor Etkinliklerine Yönelimlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 141-155.